ترفند, ترفند آیفون

آموزش مقدماتی آیفون-Do Not Disturb

blank

با استفاده از این قابلیت می توانید زمانی که قرار است بخوابید و یا به مهمانی بروید، به سرعت آیفون و آیپد خود را ساکت و سایلنت کنید. Do Not Disturb اعلان و هشدار پیام ها و تماس ها را ساکت می کند و هنگام اعلام نوتیفیکیشن، مانع از روشن شدن صفحه نمایش گوشی و تبلت اپل شما می شود. اگر دوست دارید زمانی که در حال رانندگی هستید، تماس ها، پیام های متنی و اعلان ها حواس شما را پرت نکنند، می توانید از قابلیت “Do Not Disturb در زمان رانندگی” استفاده کنید که در ادامه توضیح داده می شود.

فعالسازی Do Not Disturb

برای فعالسازی و روشن کردن Do Not Disturb، می بایست ابتدا مرکز کنترل را روی گوشی باز کنید سپس روی دکمه Do not Disturb که به شکل آیکون the Do Not Disturb button ضربه بزنید، شما همچنین می توانید از Siri برای روشن یا خاموش کردنDo Not Disturb استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است پس از صدا زدن سیری به آن دستور دهید که “Turn on Do Not Disturb” یا “Turn off Do Not Disturb” اگر دستور اول را به سیری داده باشید قابلیت  Do Not Disturb فعال می شود و در صورتی که دستور دوم را داده باشید این قابلیت از کار می افتد. در هر صورت،  هنگامی که Do Not Disturb روی گوشی و تبلت فعال شود، آیکون the Do Not Disturb button در نوار وضعیت ظاهر می شود.

اجازه ی تماس دریافتی حتی با فعال بودن  Do Not Disturb

به مسیر Settings > Do Not Disturb بروید. برای فعال کردن تماس های ورودی از گروه هایی که آنها را قبلا انتخاب کرده اید، روی Allow Calls From ضربه بزنید. برای اینکه بتوانید مکالمات مکرر را برای موقعیتهای اضطراری فعال کنید روی عبارت “Repeated Calls” تپ کنید.

Do Not Disturb

Do Not Disturb

اجازه ی تماس و پیام دریافتی از برخی مخاطبان خاص حتی با فعال بودن  Do Not Disturb

زمانیکه Do Not Disturb روی گوشی فعال است،  در صفحه ی هوم گوشی روی Contacts تپ کنید تا این برنامه اجرا شود، حال یکی از مخاطبان خود را انتخاب کنید و بر روی گزینه ی Edit تپ کنید. حال می بایست روی Text Tone و یا Ringtone ضربه بزنید و برای آن مخاطب خاص قابلیت Emergency Bypass را روشن و فعال کنید. شما همچنین می توانید یک “شناسه ی پزشکی” برای خود ایجاد کنید و از طریق این شناسه اجازه ی دریافت تماس و پیام را حتی در حالتی که Do Not Disturb فعال است، از مخاطب های اورژانسی که آنها را تعریف می کنید، دهید.

تنظیم ساعات سکوت آیفون

برای آن که به آیفون خود بفهمانید که در ساعاتی مشخص تحت هیچ عنوانی مزاحم شما نشود، باید به مسیر Settings > Do Not Disturb بروید و روی عبارت Scheduled تپ کنید تا آن را روشن کنید، سپس زمان شروع و زمان پایان را برای ساعاتی که دوست ندارید هیچ کس مزاحم شما شود، تنظیم کنید.

تنظیم زمان سایلنت شدن آیفون

برای آن که تنظیمات Do Not Disturb را به گونه ای انجام دهید که در آن آیفون تنها زمانی که قفل شده و یا قفل نیست، با دستور Do Not Disturb سایلنت شود، به مسیر  Settings > Do Not Disturb بروید و از این جا تغییرات لازم را به وجود آورید.

Do Not Disturb در زمان رانندگی

چنانچه قابلیت “Do Not Disturb در زمان رانندگی” را فعال می کنید، آیفون و آیپد به شما کمک می کند تا در جاده بر روی رانندگی خود  متمرکز شوید. در صورت فعال شدن این قابلیت، هشدارها برای دریافت پیام های متنی و دیگر اعلان ها خاموش و یا محدود می شوند و Siri با صدای بلند پاسخ ها را برای شما می خواند و به همین دلیل هم دیگر مجبور نیستید به آیفون و آیپد خود نگاه کنید.( دقت کنید که در صورت روشن بودن این قابلیت حتی زمانی که سیری در حال پاسخ دادن به تماس ها و پیام ها است، صفحه نمایش دستگاه شما تاریک است). با فعال شدن ایت قابلیت،  تنها زمانی دریافت تماس های ورودی امکان پذیر می شود که آیفون به سیستم بلوتوث ماشین یا هندزفری متصل شده باشد و یا با استفاده از تنظیمات «Do Not Disturb »  دسترسی به برخی تماس ها و پیام ها را در هر حالتی فعال کرده باشید.

blankهشدار: برای کسب اطلاعات مهم در مورد مسیرهای مسافرت و اجتناب از ایجاد حواس پرتی حین رانندگی که می تواند به وقوع شرایط خطرناک منجر شود، بهتر است که قابلیت Do Not Disturb در زمان رانندگی را فعال کنید؛ اما در نظر داشته باشید که این قابلیت آیفون جایگزین شما برای تمرکز حین رانندگی نمی شود و باید به مسائل و قوانین راهنمایی و رانندگی دقت کافی داشته باشید.

نحوه ی استفاده از Do Not Disturb در زمان رانندگی

چنانچه آیفون و یا آیپد شما تشخیص دهد که احتمالا در حال راندن یک وسیله نقلیه هستید،  از شما سوال می کند که “آیا دوست دارید Do Not Disturb در زمان رانندگی را فعال کنید؟“.  شما می توانید در پاسخ به این سوال این قابلیت را روی گوشی فعال کنید و یا از طریق مسیر Settings > Do Not Disturb > Activate آن را روشن کنید.

پاسخ خودکار به تماس ها

پاسخ خودکار به تماس ها

در این بخش سه گزینه برای انتخاب خواهید داشت که شامل: روشن شدن Do Not Disturb در زمان رانندگی به طور خودکار (زمانی که آیفون تشخیص می دهد شما ممکن است در حال رانندگی باشید!)، دستی (فقط از  طریق دسترسی به مرکز کنترل گوشی) و یا روشن شدن Do Not Disturb در زمان رانندگی هنگامی که آیفون به بلوتوث خودرو متصل شده باشد، است.

چنانچه گزینه ی فعالسازی دستی را انتخاب کرده اید، باید گزینه ی “Do Not Disturb While Driving” را به مرکز کنترل آیفون خود اضافه کنید. برای این منظور می بایست به مسیر  Settings > Control Center > Customize Controls بروید و بر روی آیکون the Insert button تپ کنید تا این قابلیت به مرکز کنترل گوشی اضافه شود و با یک تپ کردن بتوانید آن را فعال و یا غیرفعال کنید.

شخصی سازی مرکز کنترل

شخصی سازی مرکز کنترل

blankتوجه: هنگام استفاده از CarPlay، قابلیت “Do Not Disturb while driving”  بر روی آیفون، فعال نخواهد شد.

دریافت تماس ها، پیام ها و اعلان ها، زمانی که سوار بر وسیله ی نقلیه هستید؛ اما راننده نیستید!

چنانچه سوار بر ماشین هستید و ماشین در حال حرکت است؛ اما شما راننده نیستید و نیاز به تمرکز ندارید و آیفون شما را به عنوان راننده تشخیص داده است و قابلیت  “Do Not Disturb while driving” بر روی گوشی شما فعال شده است، می توانید با تپ کردن روی عبارت Do Not Disturb  که در صفحه ی قفل گوشی نمایش داده می شود، به آیفون بفهمانید که شما در حال رانندگی نیستید.  برای این منظور پس از تپ کردن روی عبارت Do Not Disturb  که بر روی صفحه قفل آیفون نمایش داده می شود، بر روی عبارت I’m Not Driving ضربه بزنید. اگر گوشی شما آیفون X است، تنها بایستی صفحه را از پایین به سمت بالا سوییپ کنید و بر روی عبارت I’m Not Driving  تپ کنید تا بتوانید نوتیفیکیشن ها و تماس ها را دریافت کنید و در صورتی که گوشی شما آیفون X نیست، با فشردن دکمه ی هوم، عبارتI’m Not Driving ظاهر می شود که می توانید آن را انتخاب کنید.

 ارسال پیام متنی خودکار مبنی بر اینکه در حال رانندگی هستید.

زمانی که در حال رانندگی هستید، یک پاسخ خودکار به هر کسی که در گروهی که شما انتخاب کرده اید، ارسال می شود که حاوی این مضمون است که شما در حال رانندگی هستید. برای تغییر افرادی که پاسخ خودکار تماس های خود را از سمت گوشی دریافت می کنند، به مسیر Settings > Do Not Disturb > Auto-Reply بروید و آنگاه یکی از موارد زیر را به دلخواه انتخاب کنید:

do-not-disturb-auto-reply

do-not-disturb-auto-reply

  • Recents: پاسخ خودکار را به هرکسی که در دو روز گذشته پیامی به گوشی شما ارسال کرده است، ارسال می کند. دقت کنید که در صورت انتخاب این گزینه، پاسخ خودکار که شما در حال رانندگی هستید، به کسانی که حتی مخاطب شما نیستند اما در طی دو روز گذشته به شما پیام فرستاده اند، ارسال خواهد شد.
  • Favorites: پاسخ خودکار را به هر کسی که در گروه مورد علاقه شما که با برچسب Favorite مشخص شده است،  ارسال می کند.
  • All Contacts: پاسخ خودکار را برای همه در مخاطبین ارسال می کند.
  • All Contacts:  پاسخ خودکار را خاموش می کند.

اگر یکی از دریافت کنندگان پیام شما،  به پیام خودکاری که توسط آیفون به آنها ارسال شده است به صورت “Urgent” پاسخ دهد، همه متون بعدی که در قالب پیام از آن شخص دریافت خواهید کرد، به حافظه ی آن Drive شما پیوست می شود.

ایجاد پیام متنی دلخواه برای پاسخ خودکار 

به Settings > Do Not Disturb > Auto-Reply بروید و سپس با تپ کردن روی پیام صفحه نمایش را فعال کنید.

  • اجازه دادن به دریافت برخی از تماس ها: اگر ماشینتان بلوتوث ندارد، می توانید برخی از تماس ها را برای دریافت حتی در حالت Do Not Disturb مشخص کنید.
  • اجازه دریافت تماس دوم از یک فرد خاص در عرض 3 دقیقه: بهSettings > Do Not Disturb بروید و سپس گزینه ی Repeated Calls را روشن کنید.
  • اجازه تماس از افراد عضو در لیست Favorites و یا هر فرد دلخواه دیگر: به آدرس Settings > Do Not Disturb > Allow Calls From بروید و فردی که می خواهید تماس ها و پیام های او را در هر حالی دریافت کنید، مشخص نمایید.
تماس های دریافتی شخصی سازی شده

تماس های دریافتی شخصی سازی شده

blankنکته:  قابلیت “Do Not Disturb while driving” از سرویس موقعیت مکانی(لوکیشن) برای تعیین اینکه آیا ممکن است در حال رانندگی باشید یا خیر و اینکه آیا در نزدیکی منزل، محل کار یا محل پیش بینی شده ای که از قبل آن را مشخص کرده اید، هستید، استفاده می کند. اپل این داده ها را برای اهداف شخصی جمع آوری نمی کند و هدف از این کار تنها این است که بتواند سرویس شخصی سازی شده و بهتری را ارائه دهد. برای خاموش کردن سرویس موقعیت مکانی زمان استفاده از قابلیت “Do Not Disturb while driving” به مسیر Settings > Privacy > Location Services > System Services بروید  و سپس Location-Based Alerts را خاموش کنید.

سرویس مکان یابی

سرویس مکان یابی

تغییر جهت صفحه نمایش آیفون

با استفاده از این قابلیت، خواهید توانست جهت صفحه نمایش آیفون و یا آپیدتان را تغییر دهید و صفحه را به اصطلاح بچرخانید. زمانی که شما آیفون و یا تبلت اپل خود را می چرخانید، بسیاری از برنامه های روی گوشی نمای دید خود را تغییر می دهند. به عبارت دیگر نمایش آنها به صورت Responsive طراحی شده است.

چرخش صفحه نمایش آیفون

چرخش صفحه نمایش آیفون

در تصویر بالا می بینید که گروهی از عکس های نمایشی روی آیفون با دو جهت گیری پرتره و افقی، نسبت به چرخش گوشی واکنش نشان داده اند. برخی از برنامه هایی که روی گوشی هایی که از حالت پرتره پشتیبانی می کنند، اجرا می شوند در هر حالت جهت گیری آیفون پوسته ای متفاوت از خود نشان می دهند. مدل هایی از دستگاه های اپل که از حالت پرتره پشتیبانی می کنند عبارتند از:iPhone 8 Plus  iPhone 7 Plus ،iPhone 6s Plus ،iPhone 6 Plus  و برنامه هایی که دارای حالت نمایش متفاوت در جهت گیری های گوشی هستند، هم عبارتند از:

  • ایمیل
  • تقویم
  • تنظیمات
  • پیام ها
  • عکس ها

blankتوجه: چنانچه Display Zoom روی گوشی فعال باشد، پس زمینه ها و لایوت های ویژه در دسترس نخواهند بود.

قفل کردن چرخش صفحه آیفون

برای این منظور می بایست ابتدا مرکز کنترل را باز کنید و سپس روی آیکون the Lock Orientation icon ضربه بزنید.  دقت کنید که در صورت قفل شدن چرخش صفحه نمایش گوشی آیکون the Lock Orientation icon در نوار وضعیت گوشی نمایش داده می شود. توضیحات اضافه تر و تکمیلی درباره ی مد Do not Disturb را می توانید در پست “مد عدم مزاحمت آیفون را بهتر بشناسیم” مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط