انواع صفحه نمایش تلفن های همراه را می توان از جنبه های مختلف دسته بندی کرد.  برای مثال بنا بر تکنولوژی استفاده شده در ساخت صفحه نمایش گوشی ها و نحوه ی عکس العمل صفحه نمایش به لمس کاربر،  انواع LCDهای تلفن همراه را می توان به دسته های صفحه نمایش تلفن های همراه نوع tft، خازنی، مقاومتی، LED و…  دسته بندی کرد.

صفحه نمایش tft

صفحه نمایش tft

صفحه نمایش tft

عبارت TFT به لایه نازکی از ترانزیستورها اشاره دارد که در اغلب صفحه‌ نمایش‌های امروزی مانند لپ‌تاپ‌ها‌ و مانیتورها استفاده می‌شود. در این شیوه هر پیکسل توسط یک ترانزیستور مستقل کنترل می‌شود و عملکرد آن به صورت مستقیم تحت کنترل قرار دارد. وضوح تصویر از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگرهایی است که از TFT‌ استفاده می‌کنند و به طور کلی کیفیت آنها نیز در سطح قابل قبولی است ضمن اینکه این شیوه با وجود کیفیت مناسب تصویر در مقایسه با سایر روش‌ها هزینه پایین‌تری دارد. تنها مشکل این روش، کاهش زاویه دید است زیرا نور در یک کانال باریک عبور می‌کند و بهترین تصویر نیز در راستای همین کانال مشاهده خواهد شد. البته با کمک فناوری‌های جدید ضخامت این لایه کاهش پیدا کرده و محدودیت زاویه دید کمتر شده است. این شیوه در گوشی‌هایی مانند Galaxy Ace و Galaxy Gio دیده می‌شود.

 لمس خازنی

لمس خازنی

لمس خازنی

 که با عبارت Capacitive touch screen نیز شناخته می شود.در نمایشگرهای لمسی که از شیوه خازنی استفاده می‌کنند نیازی به نیرو برای رساندن دو لایه به یکدیگر نیست و تنها با لمس صفحه می‌توان دستور مورد نظر را به سیستم انتقال داد. این لمس می‌تواند توسط یک وسیله رسانا یا نارسانا مانند انگشت انجام شود و کارایی آن نسبتا بهتر از روش مقاومتی است زیرا تشخیص حرکت در آن با دقت بیشتری انجام می‌شود و علاوه بر این توانایی تشخیص چندین لمس همزمان در آن وجود دارد. نمایشگرهایی که می‌توانند اثر دو تا 10 انگشت را به طور همزمان تشخیص دهند اصطلاحا مالتی‌تاچ نام دارند و تولیدکنندگان با کمک حرکت انگشتان روی صفحه‌نمایش توانسته‌اند دستورات جدیدی را برای گوشی تعریف کنند. به عنوان مثال زمانی که دو نقطه روی تصویر لمس می‌شود با دور شدن این دو نقطه از یکدیگر دستور بزرگنمایی ارسال می‌شود یا با حرکت چرخشی انگشتان روی صفحه، جهت تصویر تغییر خواهد کرد. علاوه بر این موارد نمایشگرهای لمسی خازنی دستورات را سریع‌تر تشخیص می‌دهند، با این حال قیمت آنها در مقایسه با شیوه مقاومتی بالاتر است. مدل‌هایی مانند Galaxy Fit، Galaxy Mini و Galaxy S II دارای صفحه‌نمایش خازنی هستند.

لمس مقاومتی

لمس مقاومتی

لمس مقاومتی

که با عبارت Resistive touch screen نیز شناخته می شود.صفحه‌نمایش‌های لمسی یا تاچ‌اسکرین به دو صورت خازنی یا مقاومتی در میان گوشی‌ها دیده می‌شوند و مهم‌ترین اختلاف آنها در شیوه لمس توسط کاربر است. در روش مقاومتی دو لایه نازک با فاصله بسیار اندکی روی هم قرار دارند، با این حال این دو لایه در تماس با هم نیستند و فقط زمانی که کاربر صفحه را توسط قلم یا ناخن لمس می‌کند این دو صفحه با یکدیگر تماس خواهند داشت. پس از آن محل لمس به سیستم ارسال می‌شود تا واکنش مناسب را انجام دهد. این شیوه هزینه اندکی دارد و به همین دلیل در گوشی‌های متوسط بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفحه نمایش OLED

صفحه نمایش OLED

صفحه نمایش OLED

این واژه مخفف واژه یOrganic Light Emitting Diod  است.این صفحه نمایش ها ، همان صفحه نمایش های LED هستند با این تفاوت که تکنولوژی بکار رفته در آنها کمی تغییر کرده است. همانطور که می دانید در نمایشگرهایی LED نور پشت یا همان Backlight تأثیر منفی در کیفیت و کنتراست تصویر می گذارد فلذا در این نوع صفحه نمایش ، این ایراد برطرف شده است. شاید جالب باشد بدانید که چگونه این تغییر کوچک و حساس را انجام داده اند. محققان با لایه های نازک و انعطاف پذیری که با پوشش نازکی از مواد آلی پوشانده شده موفق شدند صفحه ای بسازند که پیکسل های آن هنگام عبور جریان الکتریکی روشن می شوند.همین امر باعث شده دستگاه هایی که از این نوع صفحه نمایش برخوردارند سبک تر و کم حجم تر باشند زیرا لایه های اضافی که وظیفه ی نوردهی را بر عهده داشتند حذف شده اند.

از دیگر محاسن این صفحه نمایش ها می توان به مصرف کمتر انرژی و عمر بالاتر دستگاه و همچنین کیفیت و کنتراست بالاتر تصویر اشاره کرد که از اهمیت بیشتری برخوردارند. مخصوصا برای کاربرانی که از گوشی های خود برای تماشای فیلم و بازی کردن استفاده می کنند، این نوع از صفحه های نمایش انتخاب های مناسب تری هستند.

این تکنیک ساخت پیشرفته ، باعث شد تا صفحه نمایش دیگری که بر همین پایه است معرفی و در وسایل بکار گرفته شود.در واقع یکی از بهینه سازی هایی که می شد روی OLED ها انجام داد تغییر در روش آدرس دهی پیکسل بود. دو روش برای آدرس دهی در مدلهای جدید این نوع صفحه نمایش وجود دارد.  این دو مدل شامل Active و Passive می باشد.

صفحه نمایش AMOLED

صفحه نمایش AMOLED

صفحه نمایش AMOLED

  صفحه‌نمایش‌های جدید AMOLED  که مخفف Active Matrix Organic Light Emitting Diode است، زیرمجموعه‌ای از نمایشگرهای OLED هستند که از 20 سال پیش تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در OLED یک ماده آلی میان دو الکترود قرار گرفته است که با ایجاد جریان الکتریکی نور ساطع می‌کند، بنابراین نیازی به نور پس‌زمینه ندارد و تمام نور لازم توسط همین بخش تولید خواهد شد. به این ترتیب به دلیل عدم نیاز به منبع نوری، میزان کنتراست در تصاویر این نمایشگر افزایش پیدا می‌کند و علاوه بر آن هر پیکسل فقط زمانی که لازم باشد روشن می‌شود که این موضوع یکی از دلایل کاهش مصرف باتری در نمایشگرهای AMOLED است. زمانی که از نور پس‌زمینه استفاده می‌شود، لایه کریستالی توانایی دفع کامل نور را ندارد و رنگ مشکی به صورت طیفی از خاکستری دیده می‌شود. این لایه نازک و سبک است و تاثیر زیادی روی حجم یا وزن گوشی نخواهد داشت. دو حرف ابتدای این کلمه به عبارت Active Matrix اشاره دارند و به این معنی است که وضعیت هر پیکسل به طور مستقل و بدون در نظر گرفتن موقعیت سایر پیکسل‌ها مشخص می‌شود. در نتیجه زمانی که موقعیت سایر پیکسل‌ها تغییر می‌کند برخی از قسمت‌های تصویر می‌توانند در موقعیت خود باقی بمانند که این شیوه، دلیل شفافیت و روشنایی بهتر تصویر نسبت به نمونه‌های ساده OLED است. اولین گوشی AMOLED در سال 2010 توسط سامسونگ تولید شد و این شرکت توانست در یک لایه، گیرنده‌های لمسی را در ترکیب با OLED تولید کند. لایه لمسی در این روش تنها یک‌هزارم میلی‌متر ضخامت دارد. در نسل دوم این فناوری که با نام Super AMOLED Plus منتشر شد پیکسل‌ها تا 50 درصد زیرمجموعه‌های بیشتری نسبت به Super AMOLED دارند که این موضوع باعث می‌شود محدودیت‌ تعداد پیکسل در یک اینچ کاهش پیدا کند و وضوح، رنگ و روشنایی بیشتری در این نمایشگرها دیده شود. در فناوری Super AMOLED Plus سامسونگ توانست از روشی استفاده کند که در آن هر پیکسل دارای 12 زیرمجموعه با مشخصات مستقل است، در حالی که در روش Super AMOLED این تعداد هشت عدد بود. علاوه بر این ضخامت نمایشگر کاهش پیدا کرد و کارایی آن 18 درصد افزایش یافت. گوشی Galaxy S II سامسونگ یکی از نمونه‌های موفق نمایشگر Super AMOLED Plus است و نسخه قبلی آن یعنی Galaxy S نیز از روش Super AMOLED استفاده می‌کند.

Super AMOLED

Super AMOLED

Super AMOLED

ویژگی مهم این مدل از صفحه نمایش :کم شدن لایه های تصویر با آمیخته کردن لایه ها در یکدیگر در این صفحه نمایش ها ، لایه هایی که نور خورشید را انعکاس می دادند حذف شده اند. لایه ی حساس به لمس ، و لایه ی نور و تصویر و … در یکدیگر آمیخته شده اند و نه تنها موجب کوچک شدن حجم صفحه نمایش شده بلکه تا حد بسیار بالایی نقیصه ی بازتاب نور خورشید در روزهای آفتابی را هم جبران کرده اند.

تفاوت LED Backlight   و Super AMOLED

Super AMOLED ها بیشتر در تلفن های همراه کاربرد دارد که از قیمت بالاتری نسبت به انواع قبلی خود برخوردار است ولی از مصرف بسیار پائین انرژی و شفافیت بسیار بالای آنها هم نباید غافل شد چرا که جزو اصلی ترین مشخصه های این نوع صفحه نمایش های پیشرفته به حساب می آیند

تفاوت LED Backlight   و Super AMOLED

تفاوت LED Backlight   و Super AMOLED

در بالا در مورد انواع ال سی دی ها و فناوری های آنها صحبت کردیم. از تفاوت های آنها نیز گفتیم. همانطور که می دانید قیمت ها بر اساس فناوری بکار رفته در ال سی دی و اندازه آن متفاوت هستند. برای مثال ال سی دی هایی که در آن از فناوری سوپرآمولد استفاده شده است گران ترین قیمت را دارند. نازل ترین قیمت ال سی دی موبایل را از فروشگاه اینترنتی ما و با مراجعه به وب سایت فروش ال سی دی در کوک موبایل تهیه نمایید.