از تکنولوژی فاصله بگیرید

راهکار هایی برای انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب

شاید شنیده باشید که به شغل ازدواج دوم نیز می گویند و به نظر بنده این جمله در مورد، انتخاب شغل مناسب حرف بسیار صحیحی است چون که از اوان جوانی تا اواخر عمر هر شخصی با او همراه است و اگر بر اساس ملاک های اشتباه انتخاب شود، این انتخاب اوقات تلخ فراوانی در سالیان پیاپی برای شخص به ارمغان خواهد آورد.

پیش از این در مقاله ای به نکات مهم موفقیت در کسب و کار پرداختیم و دراین پست قصد داریم به باید و نباید های انتخاب شغل آینده به تفصیل بپردازیم:

۱) بی توجهی به توانایی های شخصی افراد توسط خانواده:

در اکثر مواقع خود شخص در انتخاب شغل مناسب و آینده ی خود  تصمیم گیرنده نهایی نمی باشد و خانواده ها بدون در نظر گرفتن استعداد و توانایی های فرزندشان تصمیم به انتخاب مسیر برای شخص می کنند و یا سعی بر آن دارند که بطور نامحسوس فرد را به سمت علایق و یا حرفه ی خود سوق دهند بدون در نظر گرفتن استعداد ها و توانایی منحصر به فرد فروزندشان، با مثال سعی میکنم که جملات بالا را خلاصه کنم:

شما اگر به ماهی بگویید که از درخت بالا برود، آن هیچ استعدادی در این زمینه ندارد چون برای زندگی در آب ساخته شده است، پس متناسب با سلیقه فرزاندانتان آش بپزید و سعی کنید راهنمایی ها و رهنمودهایتان را با در نظر داشتن علاقه و توانایی آنها ابراز کنید.

جالب است بدانید پسر دکتر وین دایر روانشناس معروف در رشته سوار کاری فعالیت می کند و چون انتخاب او بر اساس علاقه اش بوده از افراد موفق و نامدار این رشته ورزشی می باشد و او را با جملاتی مثل من دکتر باشم و پسرم اسب سوار از علایقش دور نکرده اند و والدینش او را در حرفه ی مورد علاقه ی فرزندشان حمایت کرده اند.

هر شخصی این تصمیم را باید در سنین جوانی خود بگیرد و نقش خانواده و اطرافیان در این انتخاب نیز پرنگ می باشد و قابل ذکر است خانواده ها باید تربیت فرزند خود را طوری تنظیم کنند که فرزند به سمت راحت طلبی سوق پیدا نکند و بدیهی است که همه ی پدر و مادر ها با تمام وجود به فرزندانشان مهر می ورزند و بهترین ها را برای آنها آرزومند هستند و می خواهند فرزندانشان در زندگی کامروا باشند.

اما والدین باید عنایت ویژه ای نسبت به آینده ای فرزند خود داشته و آنها را در سنین کودکی و بالاخص نوجوانی مکلف به انجام کارهای شخصی و حتی کارهای غیر شخصی شان کنند و قابل توجه است که اگر خودشان همیشه جای خالی فرزندشان را در زندگی پر کنند و توجه زیادی به آنها داشته باشند، در نتیجه شخص دچار اشباع روحی شده و از لحاظ هویتی در برابر مشکلات زندگی ضعیف عمل خواهد نمود.

پس در نتیجه والدین بزرگترین لطفی که می توانند در این زمینه به فرزندانشان کنند این است که فرصت رویارویی با معضلات و مشکلات زندگی را به آنها بدهند، زیرا هر شخصی زمانی باید به ناچار مستقل شود و والدین باید در نظر بگیرند که نمی توانند تا آخر عمر از فرزندانشان در مقابل دیگران و جامعه دفاع کنند.

اگر خانواده تان موارد بالا را رعایت کند باعث خشنودی است و نشان از فهم و درک بالای آنها می باشد و باید شاکر باشید که در چنین خانواده ی به سامانی بزرگ شده اید، که در این مورد شما از فیلتر تحمیل خانواده عبور کرده  و سعی کنید شغلتان را تحت تاثیر شغل های اطرافیان انتخاب نکنید، ولی باز هم باید موارد زیر را برای انتخاب صحیح مو به مو عمل کنید.

هر کسی را بهر کاری ساختند / مهر آن را در دلش انداختند

۲) گرفتن مدارک دانشگاهی به منظور انتخاب شغل مناسب:

روی صحبت با عده ای از جوانان است، که از نظر تعداد هم کم نیستند و انگیزه ی آنها برای ورود به دانشگاه صرفا گرفتن مدرک تحصیلی و انتخاب شغل مناسب است، غافل از اینکه مدرک تحصیلی حداقل در این روزهایی جامعه ما از اعتبار قبلی خود سقوط کرده و کمتر ارگان و شرکتی به دلیل داشتن مدرک شما راضی به استخدامتان می شوند و آیتمی که برای مدیرانی که در جایگاه استخدام قرار دارند الویت دارد کاربلد بودن شما می باشد.

انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب

مدرک زمانی به کار شما می آید که علم شما توام با عمل باشد و دستاورد مشهودی را بتوانید با آن علم بدست آورید، در خوش بینانه ترین حالت ممکن است شما به واسطه مدرک تحصیلیتان بتوانید در ارگانی استخدام شوید ولی به محض اینکه شما از پس انجام امور محوله برنیاید عذر شما را می خواهند.

پس خواهشا اگر به رشته ی تحصیلی خود علاقه ندارید و فقط برای داشتن شغلی در آینده تحصیل میکنید عمر و پول خانواده تان را هدر ندهید و بدانید  مدرک تان را پس از استخدام در پوشه استخدامی گذاشته و آن را سالی یک بار هم نگاه نمی کنند و صاحبین مشاغل نسبت به عملکرد شما در امور اجرایی که در شرح وظایفتان تعریف شده شما را تشویق و یا توبیخ می کنند. اگر بخواهیم جملات بالا را خلاصه کنیم باید بگوییم که مدرک بدون توانایی و درک فقط بدرد پز دادن می خورد و لازم به ذکر است کسانی که پارتی برای استخدام دارند از این قضیه مستثنی هستند.

ندهد هوشمند روشن رای / به فرومایه کارهای خطیر

بوریا باف اگرچه بافنده است / نبرندش به کارگاه حریر

۳) کم توجهی به آینده در انتخاب شغل مناسب:

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که شغل های متعددی را امتحان می کنند و آنها را یکی پس از دیگری رها میکنند و این اتفاق در سنین نوجوانی و جوانی ایراد بزرگی نیست چونکه این بازه انسان های برای یافتن خود واقعیشان باید وقت صرف کنند و راهی جز آزمون و خطا ندارند که البته در سالهای اخیر این امر نیز توجیه زیادی ندارد، چون با پیشرفت هایی که در علم روانشناسی اتفاق افتاده خیلی راحت می توانند با آزمون های استعداد یابی مسیر آینده کاری خود را انتخاب کنند و آزمون و خطاها را به حداقل خود برسانند و به دنبال انتخاب شغل مناسب هستند.

ولی متاسفانه در برخی از موارد شاهد ترک شغل در سنین بالای ۳۰ سال هستیم که این ترک شغل تخریب بسیار زیادی را همراه با سرخوردگی برای فرد دارد و در این مواقع افراد احساس پوچی می کنند و علت اصلی آن معمولا وضعیت تاهل و به دوش کشیدن بار مسؤلیت خانواده می باشد، که در این مواقع نیز توصیه ما به شما این است که با درس گرفتن از تجربه هایی تلخ خود و با تحقیق و تفحص بیشتر سعی بر انتخاب درست برای ادامه ی آینده ی کاری خود داشته باشید.

تعویض شغل را پایان زندگی نبینید و بدانید این اتفاق ممکن است حتی برای افراد خیلی موفق در رشته های کاری مختلف بدلیل بحران های مالی موجود در کشور ما بیفتد و توصیه اکید داریم که خود را شماتت نکنید چونکه هیچ عایده ای جز از بین رفتن انرژی باقی مانده تان ندارد.

بدانید که کشور ایران از نظر سختی در کسب و کار در رتبه ی ۱۲۰ در جهان قرار دارد و این مطلب بازهم توجیه خوبی برای به موفقیت نرسیدن نیست، این بدان معنی است پیشرفت در کشور ما از ۱۱۹ کشور در دنیا سخت تر است ولی باز هم شدنی و ممکن است و شما با تلاش بشتر می توانید این شرایط حاکم را تغییر دهید.

سخت کوشی باید، تا بدست آید

خواهشی که از جوانان عزیز داریم این است که قبل از انتخاب شغل پردرآمد خود حداقل از ۱۰ نفر که در حال حاضر در کسب و کاری که میخواهند ورود کنند حضور دارند مشاوره بگیرند و از سختی های آن شغل آگاهی کامل بدست آورند  و انتخاب شغل مناسب با شخصیت خود را پیدا کنید. شغل خود را سعی کنیدحداقل تا یک دهه بعد مجسم کنید و آن را با شرایط روحی، جسمی، اعتقادی  و خانوادگی خود منطبق کنید و در صورتی که مغایرت دیدید آن را انتخاب نکنید و شغلتان را نیاز سنجی کنید .

ببینید که این شغل تا چند سال آینده نیاز مردم خواهد بود، بی گدار به آب نزنید چون این انتخاب اگر بدون آگاهی باشد حداقل چند ماه تا چند سال از عمر شما را خواهد گرفت، در نظر داشته باشید که این مطالب برای انتخاب شغل دائم مطرح شده استاین بحث را با شعری از استاد سخن به پایان می بریم.

پند گیر از مصائب دیگران / تا نگیرند دیگران از توپند

 

مطالب مرتبط