از تکنولوژی فاصله بگیرید

مهمترین راز برای موفقیت در زندگی

blank

موفقیت زندگی در چیست؟ بدون شک موفقیت در زندگی یکی از دغدغه‌های بشر در تمام دوره‌های سنی خود بوده و به عنوان موجودی تمامیت خواه، انسان همواره به دنبال راهی برای تضمین موفقیت در زندگی خود بوده است. اگر شما نیز خود را از این قاعده مستثنی ندانسته و بخشی از افکارتان درگیر یافتن مسیرهای منتهی به موفقیت در زندگی است، با ما همراه شوید تا برخی از خصوصیات افراد موفق را بررسی کرده و  با طرز تفکرهایی که ما را به موفقیت در زندگی نزدیک‌تر می‌کنند آشنا شویم.

موفقیت در زندگی بدون رنج میسر می‌شود؟

بگذارید صادقانه بگویم، موفقیت در زندگی یک مفهوم جامع بوده و از آن‌جایی که می‌بایست برای هر شخص به شکلی منحصر به فرد تعریف شود، هیچ قانونی کلی‌ای را نمی‌توان در رابطه با آن صادر کرد. مگر یک قانون بسیار مهم: بدون تلاش و پشتکار، موفقیت در زندگی آرزویی بیش نیست. فراموش نکنید که خیال پردازی بدون عمل شما را وارد چرخه‌های بی هدفی از آمال و آرزوها کرده و به هیچ‌وجه مسیری را که به موفقیت در زندگی تان منتهی شود در اختیارتان قرار نخواهد داد.

شما می‌بایست علاوه بر تعریف و تبیین مفهوم موفقیت در زندگی به شکلی انحصاری برای خودتان، آماده حرکت و تلاش‌های بی‌پایانی باشید؛ چرا که زندگی مانند رودخانه‌ای در جریان است و شما صرفا مسافر بخشی از آن هستید که حضور یا عدم حضورتان تاثیری بر نحوه حرکت آن نخواهد گذاشت. آگاه باشید که زندگی هرگز از حرکت باز نمی‌ایستد، حتی در شرایطی که شما احساس ضعف می‌کنید و از خروش‌های آن ترسیده‌اید جریان زندگی مراعات حال شما را نکرده و در هر مسیر و به هر شکلی که تمایل داشته باشد جریان می‌یابد.

موفقیت در زندگی

اما آیا این ویژگی زندگی به معنای قطعیت شکست شماست؟ طبعا و قطعا خیر. زندگی تنها زمانی شما را شکست خواهد داد که در تلاشی بیهوده و حتی شاید با اهدافی چون موفقیت در زندگی، بر خلاف مسیر جریان حرکت کرده و یا بکوشید که سدی در برابر جریان آن بسازید! دقیقا در شرایطی که شما به قیام علیه جریان زندگی برخاسته باشید، نه تنها می‌بایست احتمال موفقیت در زندگی را صفر بدانید، بلکه باید برای شکستی عظیم نیز مهیا باشید.

همان‌طور که «تائو» اندیشمند چینی سالیان دور به جریان زندگی اشاره کرده و گفته بود: «تنها راه رسیدن به آرامش، هم‌سویی با جریان رودخانهٔ زندگی است»، شما نیز قبل از هرگونه تلاش در جهت کسب موفقیت در زندگی بهتر است حرکت در مسیر موافق و هم‌سو با جوش خروش‌های احتمالی آن را فرا گرفته و آن را سرلوحه افکارتان قرار دهید.

پیش تر در مقاله ای به 6 مورد از مهمترین رازهای موفقیت افراد موفق اشاره کرده ایم. خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

موفقیت در زندگی: برای امواج آماده‌ام!

یکی از خصوصیات مهم اشخاصی که از دیدگاه خود و سایرین موفقیت در زندگی را تجربه کرده‌اند، آمادگی ذهنی و فکری برای هرگونه پیش‌آمد ناگهانی در جریان زندگی‌شان است. بدون شک داشتن ذهنی آماده و تفکری باز، علاوه بر ایجاد آرامش خاطر در فرد موجب بهبود واکنش‌ها و عملکرد کلی وی شده و از همین روی قدرت مواجه با مشکلات را نیز بالا می‌برد.

برای رسیدن به موفقیت در زندگی افکارم را پنهان نخواهم کرد!

آیا می‌توان فردی که با پنهان کردن افکار و فرو دادن حرف‌های خود زندگی کرده است را موفق قلمداد کرد؟ آیا ترس از ابراز موجودیت فردی جایی میان چهارچوب موفقیت در زندگی دارد؟ بدون شک خیر. پنهان کردن افکار و ترس از ابراز موجودیت فردی یکی از موانع مسیر موفقیت در زندگی محسوب شده و جدال با آن‌ بدون شک شما را یک قدم به قرار گرفتن در جاده موفقیت نزدیک‌تر خواهد کرد.

مهمترین راز ها برای موفقیت در زندگی

ارزش‌هایم را فدا نمی‌کنم!

از خودتان بپرسید که آیا موفقیت در زندگی به قیمت زیر پا گذاشتن ارزش‌هایتان را می‌توان به واقع یک «موفقیت» خواند؟ اگر جواب‌تان منفی است و حاضر به زیر پا گذاشتن آن‌چه ارزش می‌خوانید برای مفاهیم نسبی‌ای چون موفقیت در زندگی نیستید، این تفکر را هرگز از خاطر نبرده و با شناخت ارزش‌های خود راه‌های دستیابی به موفقیت را مطابق با آن‌ها ترسیم کنید.

من مرا باور کرده‌ام!

موفقیت در زندگی به تعریف شما شکل گرفته و اگر شما آن را حس نکنید، در واقع وجود خارجی نخواهد داشت. لذا برای آغاز جریان پایه‌گذاری موفقیت در زندگی تان، باور به خود را در صدر امور قرار داده و به دنبال تعاریف متغیر دیگران نباشید. این را بدانید که ماهیت‌تان از دید هر شخص به گونه متفاوتی شکل می‌گیرد و ایجاد ثبات در نگاه تک تک افرادی که شما را می‌شناسند امری غیر ممکن است.

ولی این «من» که شما از آن در ذهن و کلام خود نیز به ثبات یاد می‌کنید، تنها برای شما قابل تعریف بوده و اگر به موجودیت‌اش باور داشته باشید، سیل انتقادات و نظرات مخالف دیگران نیز هرگز اختلالی در مسیر حرکت به سوی موفقیت در زندگی تان ایجاد نخواهد کرد.

اضطراب مرا باز نخواهد داشت!

یکی از موانع بزرگ در تمام جوانب حیات و علی‌الخصوص حرکت در جهت موفقیت در زندگی، اضطراب‌های خارج از اختیار است. آیا انسانی را می‌شناسید که تا کنون اضطراب، ترس و یا نگرانی را تجربه نکرده باشد؟ آیا چنین احتمالی در ذات بشر موجود است؟! طبیعتا پاسخ به قطع منفی است.

اضطراب بخشی جدایی ناپذیر از موجودیت ما بوده و افرادی که ادعای مصون بودن از این حس را دارند، جرات مواجهه با ذات فانی خود را نداشته و صرفا به چشم‌پوشی از احساسات خود روی آورده‌اند. لذا غلبه بر اضطراب و نابودی آن امری غیر واقع بوده و شما برای ادامه مسیر موفقیت در زندگی تان می‌بایست هدایت جریان آن را بی‌آموزید (نه از بین بردن‌اش را).

اضطراب و استرس یکی از عملکردهای حیاتی ذهن بشر بوده و وجودشان برای دوام حیات ضروری است؛ اما اگر اجازه دهید که این احساسات بر عملکردتان چیره شده و شما را از دوام حرکت باز دارد، آن‌گاه زنگ خطر به صدا در آمده و به شما نوید ظهور مشکلاتی عدیده را خواهد داد. بنابراین، ذهنیت‌تان را برای هدایت جریان ترس و اضطراب تعلیم داده و هرگز بنا بر ترس، از حرکت باز نایستید.

مهمترین راز ها برای موفقیت در زندگی

حتی با ناراحتی راحتم!

موفقیت در زندگی سرشار از موانع ریز و درشت بوده و اقدام در جهت دستیابی به چنین هدفی هرگز شامل حرکت از نقطه «الف» برای رسیدن به نقطه «ب» نخواهد بود. چرا که موفقیت در هر دوره از زندگی تعریف متفاوتی برای شما داشته و بدون شک رسیدن به نقطه‌ای معین قادر به القای حس توفیق نخواهد بود.

از سویی دیگر هیچ بخشی از این راه عاری از دشواری نبوده و بهترین شیوه جهت تجهیز ذهن و فکر در برابر شرایط سخت، تلاش در راستای قبول کردن واقعیت زندگی است.

همان‌گونه که وین دایر در تعریف روشن‌فکری به آن اشاره می‌کند: «روشن‌فکری، قبول خاضعانهٔ ماهیت تمام موجودیت‌های دنیاست؛ روشن‌فکر کسی است که اجازه نمی‌دهد، ماهیت مفاهیم ساده او را آزرده خاطر کنند!». پس برای ناراحتی‌های موجود در ماهیت زندگی‌تان آزرده خاطر نشوید و آن‌چه هست را همان‌طور که هست بپذیرید تا سپس قدرت تغییر امور را نیز در ذهن و فکرتان حس کنید.

جمع‌بندی: موفقیت در یک نگاه

در این مقاله تلاشی در جهت گردآوری مطالبی مفید داشته و خواهان ارائه نکاتی با هدف ایجاد اندک سهولتی در حرکت به سمت موفقیت در زندگی بودیم.

به خاطر داشته باشید که موفقیت در زندگی هرگز داخل یک چهارچوب معین قابل تعریف نبوده و مفهومی است قابل الحاق به تعداد انسان‌های روی این کره خاکی! لذا با شناخت موجودیت و تمایلات‌تان، مسیر رسیدن به موفقیت در زندگی را از نو تبیین کرده و با باور به ذهنیت‌ خودتان، قدم در این راه خطیر بگذارید. با امید به مفید واقع شدن این تلاش؛ سپاس از همراهی گرم‌تان. (لطفا ما را در جریان دیدگاه‌های ارزشمند خود نیز بگذارید.

مطالب مرتبط