تلفن هوشمند و تبلت

آنروت کردن گوشی

blank

چگونه گوشی و تبلت اندروید خود را آنروت Unroot کنیم؟

درست است که برخی افراد با روت کردن دستگاه خود می‌توانند به عملکردهای بالاتر و بهتری از اندروید برسند، البته با صرف نظر از آسیب‌های احتمالی، ممکن است باشند افرادی که از تصمیم خود برای روت کردن پشیمان شده و تمایل به آنروت کردن گوشی داشته باشند. برای این کار نیز روش‌های متفاوتی وجود دارد، استفاده از این روش‌ها و راه‌کار‌ها بسته به نوع گوشی اندرویدی شما و نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. اگر فکر فروش دستگاه  خود را دارید، می‌توانید دستگاه خود را ریست فکتوری ( Reset Factory ) کنید.

برای انجام ریست فکتوری باید به منوی ریکاوری رفته و سیستم را ریبوت کنید (reboot system now)، با این کار گوشی سامسونگ شما به تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد و تمامی اطلاعات آن پاک می‌شود.

می توانید مقاله ی روت کردن گوشی را نیز مطالعه نمایید.

آنروت کردن اندروید با برنامه  SuperSU

افراد زیادی از استفاده این نرم افزار رضایت داشته و آن را بهترین برای مدیرت کردن دستگاه‌های روت شده می‌دانند. با نرم افزار SuperSU می‌توان به طور اساسی هر دستگاه اندرویدی را آنروت کرد؛ افرادی که از گوشی روت شده استفاده می‌کنند با این نرم افزار بسیار عالی و قدرتمند، می‌توانند برنامه‌هایی که دسترسی superuser را دریافت می‌کنند را مدیریت کنند، چرا که همه‌ی فرآیند آنروت کردن به طور مستقیم از داخل نرم افزار انجام می‌شود. کار با این نرم افزار بسیار ساده بوده و با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید به راحتی آنروت کنید.

برای آنروت Unroot کردن دستگاه اندرویدی خود به وسیله SuperSu مراحل زیر را انجام دهید :

یک : نرم افزار SuperSu را باز کنید و وارد تب تنظیمات یا Setting شوید.

دو : از همین قسمت، بخش Cleanup را پیدا و باز کنید.

سه : صفحه را به پایین اسکرول کنید و Full unroot را انتخاب کنید.

چهار : یک پیغام Pop Up برای شما باز می‌شود که شما برای تایید عملیات آنروت Unroot کردن، می‌بایست گزینه ” Continue ” را انتخاب کنید .

پنجم : بعد از مدت کوتاهی، نرم افزار SuperSu به صورت خودکار بسته می‌شود .

شش : در اینجا مراحل آنروت شدن تمام می‌شود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که گوشی خود را یک بار خاموش روشن کنید. (restart)

هفت : بعد از بالا آمدن گوشی خود، نرم افزار SuperSu را از گوشی خود Uninstall کنید.

پس از تکمیل این فرایند گوشی شما آنروت شده، چنانچه این راه موثر نبود می‌توانید از راه‌های دیگری که در ادامه بیان می‌شود استفاده کنید.

آنروت کردن گوشی‌های اندروید به وسیله نرم افزار stock firmware

باز گرداندن گوشی به حالت اولیه فریم ویر (firmware) معمولا بهترین روش برای روت کردن است، هیچگونه اما و اگری در استفاده از این نرم افزار وجود ندارد چرا که با همه‌ی دستگاه‌ها، رام‌ها، کرنل‌ها و… کار می‌کند. این نرم افزار پکیج کامل همه‌ی نرم افزار‌های مورد نیاز را داراست.

ابتدا استوک فریمورک (stock firmware) را دانلود کنید. برای این کار ، مدل گوشی خود را به همراه عبارت stock firmware در گوگل وارد کنید و استوک فریمورک مربوط به گوشی خود را دانلود کنید. سپس فایل را در گوشی خود از حالت فشرده خارج کنید و به دنبال فایلی با نام tar.md5 باشید.

منتهی برای استفاده از این نرم افزار راه‌های مختلفی با توجه به گوشی شما وجود دارد، بنابراین برای نصب و استفاده از آن با توجه به مدل گوشی خود باید مقداری زمان صرف کنید.

آنروت Unroot کردن گوشی‌های اندروید به وسیله آپدیت OTA

به یاد بیاورید که قبلا گفتیم  آپدیت‌های OTA همان آپدیت‌هایی هستند که گوشی شما به شما پیغام می‌دهد که آپدیت جدیدی برای گوشی‌تان آمده است و می‌توانید آن را از خود گوشی دانلود کنید.

برای آپدیت OTA گوشی، حتما باید ریکاوری رسمی ( Stock ) بر روی گوشی شما نصب باشد. پس اگر اقدام به نصب ریکاوری کاستوم بر روی گوشی خود کرده‌اید، قبل از آپدیت OTA می‌بایست ریکاوری رسمی Stock گوشی خود را دانلود و بر روی گوشی خود فلش کنید.

بعد از نصب آپدیت OTA در گوشی، دسترسی روت گوشی شما از بین خواهد رفت.

شما می‌توانید نرم افزار SuperSu یا Super User را از گوشی خود پاک کنید و گوشی به طور کامل آنروت شود.

با این کار دسترسی روت به دستگاه از بین رفته و ریکاوری رسمی اندروید بازگردانی خواهد شد؛ اما سایر بخش‌های سیستم، به طور کاملا دست نخورده باقی می‌ماند.

آنروت Unroot کردن گوشی‌های اندروید با فایل منیجر (file manager)

کامل‌ترین روش بعد از نصب رام رسمی، برای آنروت Unroot کردن گوشی‌های اندروید، همین روش می‌باشد. دسترسی‌های روت ممکن است تنظیمات پیچیده‌ای داشته باشد، اما چیز مهمی نیستند تنها تعدادی فایل هستند که حافظه گوشی شما را اشغال کرده‌اند، همه‌ی آنها را پاک کنید و خواهید دید که از شر روت‌ها خلاص خواهید شد.

برای انجام این کار شما به فایل منیجر با دسترسی روت نیاز دارید تا با پاک کردن فایل‌های مربوط به Root از طریق فایل منیجر دستگاه خود را آنروت کنید.

به بخش داریوهای اصلی گوشی خود بروید، و به دنبال گزینه “system” باشید و آن را انتخاب کنید. روی  “bin” کلیک کنید و از آنجا “busybox” و “su” را پاک کنید.( ممکن است در بعضی گوشی‌ها مسیر فایل‌ها کمی متغیر باشد)

بعد از پاک کردن فایل‌های “Su” و “BusyBox” به فولدر‌های سیستم “System” بروید و “app” را انتخاب کنید و “superuser,apk” را پاک کنید.

می‌توانید فقط فایل‌های Apk آن‌ها را پاک کنید! یعنی فایل‌های ” SuperSu.apk ” و یا ” SuperUser.apk ”

بعد از پاک کردن Delete  فایل‌ها،  از فایل منیجر خارج شوید و گوشی خود را Reboot کنید. بعد از ریستارت گوشی شما کاملا آنروت شده است .

در پایان شما بهترین راه‌‌کارها برای خلاص شدن از آسیب‌های روت را دارید، چنانچه این روش‌ها برای شما مفید نبود به دنبال روش تایید شده‌ی مناسبی باشید.

مطالب مرتبط