ترفند iOS

۱۳ قابلیت مورد انتظار از iOS11

قابلیت مورد انتظار از iOS11

در ماه های گذشته درباره شکل و شمایل ظاهری و ویژگی های طراحی گوشی آینده آیفون یعنی آیفون ۸ سخن بسیار گفتیم. آیفون ۸، اولین گوشی از نسل دهم آیفون ها در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ مصادف با مرداد و شهریور امسال به بازار عرضه خواهد شد.اپل چند وقت گذشته برنامه ریزی هایی را برای طراحی سیستم عامل و نرم افزار جدیدی که قرار است روی نسل دهم از آیفون ها اجرا شود، به کار بست. رفته رفته نمونه های اولیه آیفون و آیپد برای تست و آزمایش توسط ۱۷ WWDC آماده می شوند و کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل ماه آینده برگزار خواهد شد. برای اطلاع از سیزده برجسته ترین این قابلیت ها با کوک موبایل همراه شود.

خوب، پس از این مقدمه نه چندان کوتاه زمان آن رسیده است که عمده ترین تفاوت ها میان سیستم عامل نسل نهم آیفون ها با سیستم عامل iOS 11 را که کمتر از چند ماه دیگر معرفی و عرضه خواهد شد، مرور کنیم. اینکه آیا سیستم عامل نصب شده روی گوشی موبایل آیفون ۸ به صورت بومی نسخه ی iOS11 خواهد بود یا خیر، جای سوال دارد.  خبرهای زیادی در مورد سیستم عامل جدید آیفون در دسترس عموم قرار نگرفته است و با توجه به انتقادات و نظراتی که کاربران iOs 10 داشته اند انتظارات بهبودهایی روی سیستم عامل جدید آیفون می رود. ایمنی سیستم عامل های اپل جای هیچ بحثی ندارد و اپل روز به روز با ارائه ی نسخه های جدید از سیستم عامل هایش، به این نیاز کاربران آیفون ها پاسخی مناسب داده است. از این جهت کاربران سیستم عامل iOS11 اصلا نباید نگران باگ های امنیتی در سیستم عامل آیفون ۸ باشند. این امنیت سیستم عامل های اپل روی ارتباطات میان توسعه دهندگان نرم افزارهای سیستم عامل نیز تاثیر گذاشته است و به همین دلیل است که اخبار سیستم عامل های تازه وارد آیفون به سادگی نشر پیدا نمی کنند. اطلاعات سیستم عامل های آیفون را تنها همین توسعه دهندگان محدود می دانند و از این جهت است که درز اطلاعات iOS ها به بیرون برای کاربران ارزشمند است. آنچه در مورد طراحی و توسعه سیستم عامل آیفون ها گفته شد، دقیقا برخلاف چیزی است که در طراحی سخت افزار آیفون می بینیم، چرا که سخت افزار لازم برای ساخت آیفون ها از تامین کنندگان متعدد و از سرتاسر جهان تامین می شود.

انتظارات ما از سیستم عامل iOS11 چیست؟

تحلیلگران سیستم عامل های آیفون، مجموعه ای از ویژگی ها و قابلیت های مورد انتظار برای iOS11 را گرد هم آورده اند. احتمال پیاده سازی برخی از این قابلیت ها، بیش از بقیه است.

قابلیت اول: مرکز کنترل با قابل ساختاردهی به سلیقه ی کاربر

اپل در نظر دارد ویژگی مرکز کنترل سیستم عامل iOS10 را روی نسخه ی جدید سیستم عامل خود بهبود دهد. مرکز کنترل کنونی iOS که با کشیدن صفحه به سمت بالا روی آیفون پدیدار می شود نیاز به گام هایی بیش از آن چه که روی مرکز کنترل است، دارد. احتمالا استفاده از گزینه های بسیاری که روی مرکز کنترل نمایش داده شود مدنظر اپل نخواهد بود، با این حال حتما راحتی کاربر برای جا به جا شدن میان گزینه ها اولویت اول اپل در بهبود طراحی های مربوط به مرکز کنترل iOS 11 خواهد بود.استفاده اپل از میانبری برای دسترسی سریعتر به این مرکز کنترل، اولویت مهم دیگر اپل برای بهسازی این قابلیت سیستم عامل آیفون ها است. اضافه شدن گزینه ی “مد مصرف توان کمتر” که با کشیدن صفحه ی خانه ی ایفون به سمت بالا در دسترس کاربر قرار گیرد،  یکی دیگر از ویژگی هایی است که از بهسازی مرکز کنترل سیستم عامل جدید آیفون انتظار می رود. آمدن قابلیت ۳D تاچ به مرکز کنترل آیفون نیز بهبود نهایی روی این قابلیت سیستم عامل خواهد بود.

قابلیت دوم: آیکون های جذاب برای اپ های گوشی

بعد از به روز رسانی اپل روی iOS 10.3 امکان ویرایش و شخصی سازی آیکون های اپ آیفون روی صفحه نمایش به کاربر داده شد. یکی از احتمالاتی که برای بهبود شمایل و نمایش اپ ها است، کارتونی شدن  آیکون اپ ها و افزودن جذابیت های بصری به این آیکون ها است. یکی از این آپدیت ها نمایش دما و وضعیت هوا روی آیکون اپ و در صفحه ی نمایش آیفون بدون تپ کردن روی برنامه و رفتن به داخل اپ است.  در این صورت کاربر با نگاه به صفحه نمایش گوشی خود و از روی آیکون اپ دما و آب و هوا وضعیت دما و آب و هوا را متوجه خواهد شد و به روزرسانی های اطلاعات دما و آب و هوا روی آیکون اپ نمایش داده خواهند شد.

نکته: در حال حاضر تنهااپ بومی روی آیفون که قابلیت انیمیت شدن دارد، Clock است که می تواند زمان دقیق را روی آیکون کلاک و در صفحه نمایش آیفون نمایش دهد.

قابلیت سوم: نوتیفیکیشن های گروهی

شاید در حال حاضر از مدل کنترلی که روی هشدارها و نوتیفیکیشن های آیفونتان صورت می گیرد، راضی نباشید. بسیاری از ما ترجیح می دهیم که نوتیفیکیشن های آیفون بر اساس اپ ها طبقه بندی شوند و به جای آن که بر اساس زمان دریافت نمایش داه شوند، بر اساس Appی که هشدار به آن متعلق است، کلاسه بندی شود.به این روش می توان واسط نمایشی برای اپ را مانند تقویم نمایش داد و اجازه ی مشارکت و خلاقیت بالای کاربر برای کار و ترتیب دادن به این نمایش را فراهم خواهد آورد.

قابلیت چهارم: حالت و یا مد تاریک(Dark Mode)

مدت ها است که کاربران آیفون ها و آیپدها منتظر ارائه ی مد  Dark روی گوشی و تبلت خود هستند. اگر اپل این مد را روی آیفون ها پیاده سازی کند، کاربران می توانند علاوه بر آن که روشنایی صفحه نمایش گوشی را برای نمایش در شرایط نور کم بهینه سازی کنند، آیکون های روی صفحه نمایش را برای نمایش بهتر در صفحه نمایش با نور کمتر دستکاری کنند.

قبلا توسعه دهندگان موسوم به کوپرینو، مد و یا حالتnight را ارائه داده بودند که بسیار متفادت از مد و حالت Dark ای است که آن را انتظار داریم. با استفاده از مد و حالت  Night کاربر می تواند صفحه نمایش را برای میزان روشنایی آن در شرایط نوری مختلف تنظیم کند اما به تشخیص آیکون ها در نور کم صفحه نمایش کمکی نمی کند.

قابلیت پنجم: بازطراحی نمایش Volume

اگر اپل فکری به حال نمایش نحوه ی زیاد شدن صدای آیفون روی صفحه نمایش گوشی نکند، بسیاری از کاربران حساس خود را ناامید خواهد ساخت.اینکه هرگاه می خواهید بلندگوهای گوشی را تنظیم کنید و یا صدا را کم و زیاد کنید، نشانه و شاخص صدا در وسط تصویر ظاهر شود و جلوی نمایش برخی آیکون ها را بگیرد اصلا جذاب نیست. به نظر استفاده ی از این روش روی آیفون ۸ جای سوال بسیار خواهد داشت. Youtube و iOS هر دو این اشکال را دارند، اما گوگل در طراحی های جدید اندروید این مشکل را مرتفع کرده است.اپل با جایگاهی که در نوآوری و خلاقیت دارد، به راحتی می توان این مورد آزار دهنده را به شکلی زیبا بازطراحی کند.

قابلیت ششم: به روزرسانی واسط تماس

به روزرسانی مشابه با آن چه در مورد نمایش ولوم روی آیفون گفته شد، برای نمایش واسط تماس های آیفون نیز انتظار می رود. در حال حاضر برای نمایش تماس های آیفون، تمام صفحه  توسط این برنامه اشغال می شود. اگر اپل واسط تماس را کوچکتر کند، کارکرد و بازدهی صفحه نمایش را گسترش داده است.در این صورت کاربر در حالی که تماس می گیرد و یا تماس را دریافت می کند، می تواند با سایر اپ هایی که تاکنون در حال کار روی آنها بوده است، کار کند.

قابلیت هفتم: عوارضی آیفون

اگر یک ساعت هوشمند اپل واچ داشته باشید،  از نمایش بسته ی اطلاعاتی روی این ساعت هوشمند لذت برده اید.آوردن همین مدل نمایش اطلاعت روی صفحه نمایش گوشی، می تواند به اندازه ی نمایش آن روی ساعت لذت بخش و جذاب باشد. اپل می تواند با آوردن میانبری از برنامه های مجبوب هر کاربر روی این بسته ی نمایش کار را برای دسترسی به این برنامه ها آسان کند.شما می توانید با استفاده از این قابلیت، در حالی که صفحه نمایش گوشی خاموش استبسته ای از اطلاعات ضروری مثل دمای هوا، ساعت و … را روی صفحه نمایش خاموش مشاهده کنید.

قابلیت هشتم: نمایش جداگانه

این ویژگی اولین بار در سیستم عامل iOS9 معرفی شد.استفاده از سیستم عامل iOS11 با بهره بردن از این ویژگی به کاربران اجازه می دهد که صفحه را به دو قسمت مجزا تقسیم کنند و به صورت موازی و همزمان دو برنامه ی کاربردی مجزا را روی گوشی خود اجرا کند.

قابلیت نهم: تصویر در تصویر

 این قابلیت که اولین بار روی آیپدهای اپل استفاده شده است، می تواند در آیفون ۸ با سیستم عامل iOS11 با اندازه ی صفحه نمایش بزرگتر و از جنس OLED استفاده شود.با استفاده از این قابلیت کاربر می تواند نمایش ویدیوها روی صفحه نمایش را منوط به کادری کوچک در گوشه آیفون کند و به کار با سایر برنامه ها در حال تماشای ویدیو ادامه دهد.

قابلیت دهم: Siri  آفلاین

استفاده کاربران از دستیار هوشمند صوتی سیری در حالی که به اینترنت متصل نمی باشد، یکی از مهم ترین قابلیت هایی است که از iOS11 انتظار می رود.

قابلیت دوازدهم: نقشه های آفلاین

استفاده ی سیستم عامل iOS11 از برنامه ی بومی Map در حالی که گوشی به اینترنت متصل نیست، می تواند انتظارات کاربران از قابلیت Map را برآورده کند.گوگل و گوگل مپز همین قابلیت را برای گوشی های با سیستم عامل اندروید فراهم آورده است.

قابلیت سیزدهم: استفاده از تاچ آی دی برای قفل گشایی برنامه های غیر بومی

نسخه های قبلی آیفون ها به کاربران اجازه می داده است که برنامه های بومی مثل Notes  را با استفاده از تشخیص هویت با اثر انگشت و تاچ آی دی کاربر قفل گشایی کند. بسط این قابلیت برای قفل گشایی برنامه های غیر بومی آیفون می تواند گام بلندی در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران آیفون و در نهایت راحتی و رضایت آنها باشد.

مطالب مرتبط