ترفند آیفون

فرمت فایل DNG در آیفون برای چیست؟

blank

کاربران علاقه مند به عکاسی حرفه ای با گوشی های هوشمند، با استفاده از سیستم عامل iOS 10 روی آیفون ۷، آیفون ۶ پلاس، آیفون ۶، آیفون SE و برخی مدل های دیگر از دستگاه های اپل، می توانند عکس هایی جذاب با فرمت  DNG RAW بگیرند. DNG فرمت جدیدی از فایل ها است که در iPhone برخی آیفون ها می توان تصاویر را با این فرمت ذخیره کرد و به این ترتیب عکس هایی با کیفیت توصیف ناشدنی داشت.
Adobe که نامی آشنا برای طراحان و گرافیست های حرفه ای است، شیرینی تجربه ی سالها کار در این زمینه را به یکجا برای کاربران گوشی های موبایل اپل، به ارمغان آورده است. Adobe اعلام کرده که بازی گوشی های هوشمند و رقابت آنها بر سر کیفیت عکس هایشان را با اضافه کردن قابلیتی شگفت آفرین به آیفون ۷، خاتمه خواهد داد و آیفون ۷ را برای همیشه برنده این بازی خواهد ساخت. ادوب برای تحقق وعده اش، ورژن جدیدی از Lightroom Mobile برای سیستم عامل iOS ارایه داده است که به کاربران اجازه می دهد عکس هایی با فرمت DNG و اصطلاحا RAW را مستقیما از درون برنامه ی دوربین آیفون بگیرند.
شاید همه درباره  قابلیت شگفت آوری که درباره آن سخن می گوییم، نشنیده باشند و یا در مورد آن اطلاعات نداشته باشند.خوب است بدانید که این ویژگی، با ارایه ی iOS 10 به بازار عملیاتی شد. قبل از آن که این قابلیت به سیستم عامل iOS 10 اضافه شود، تنها موبایل ” Lightroom Mobile ” می توانست فایل های RAW را دستکاری و ویرایش کند، این در حالی است که برای اولین بار یک برنامه ی iOS می تواند عکس های DNG RAW را با اضافه شدن قابلیت دستکاری فایل های RAW به سیستم عامل، بگیرد. اگر تنظیمات دوربین آیفون را برای گرفتن فایل خام با فرمت DNG تغییر دهید، از دیدن عکس های فوق طبیعی و شگفت آور دوربین iPhone 7 تعجب زده خواهید شد.
با استفاده از گام های تعریف شده و فعال ساختن DNG و اتاق نورانی می توانید جذاب ترین عکس ها را با آیفون و آی پدتان با سیستم عامل iOS 10، بگیرید.فرمت فایل DNG فرمتی برای نشان دادن تصاویر و عکس های گرفته شده با آیفون است. با استفاده از این فرمت می توانید کنترل بیشتری روی ویرایش تصاویر داشته باشید و کیفیت بسیار بالاتری را نیز نسبت به فرمت های JPEG , TIFF خواهید داشت. عکس هایی که در فرمت DNG گرفته می شوند، بسیار طبیعی به نظر می رسند و می توان ادعا کرد طبیعی ترین عکس ها,عکس هایی هستند که در این فرمت گرفته شده اند.
در تنظیمات بالانس سفید،برای آن که جزییات بهتری از تصویر و نورها نمایش داده شود، رنج داینامیک رنگ ها افزایش یافته است. سایه ها و نورها در بهترین حالت ها نمایش داده می شوند و می توان تمایز را در رنج های مختلف یک رنگ مشاهده کرد.در این مورد خاص می توان آیفون ۷ را با دوربین عکاسی حرفه ای برابر دانست.
در دنیایی که همه به دنبال ثبت لحظات در بهترین کیفیت ممکن هستند، می بایست امکانی فراهم آید که به واسطه آن بتوان بیشترین کیفیت را به فرمت های ذخیره داده ها در گوشی های هوشمند اضافه کرد. طراح برنامه ی بی نظیر Adobe گفته است که به تازگی به سیستم عامل Android و iOS 10 قابلیت ذخیره سازی فایلهایی با فرمت DNG را داده است. به این ترتب هر کسی که یک آیفون با سیستم عامل iOS 10 دارد، می تواند عکس های عالی با گوشی خود بگیرد. در مورد سازگاری فایلهای DNG نیز باید بدانید که گوشی های آیفون ۶S Plus , iPhone SE، iPad Pro 9.7 ،آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، آیفون ۶ همگی از فایلهایی با فرمت DNG پشتیبانی می کنند.

چرا باید عکس هایی با فرمت DNG بگیریم؟

گوشی های هوشمند پس از گرفتن عکس، آنها را پردازش می کنند و از این جهت تغییراتی در کیفیت اصلی تصویر رخ می دهد. این پردازش ها زمان ذخیره تصویر در گوشی ها اتفاق می افتد. شما می توانید با استفاده از ذخیره تصویر در فرمت RAW، پردازش های بیشتری به دلخواه خود روی تصویر ها انجام دهید.برای استفاده از فرمت DNG نیاز به سخت افزار مخصوصی است که تنها روی برخی گوشی ها موجود است. این قابلیت در تمام مدل گوشی هایی که بالاتر ذکر شد، موجود است.در ادامه آموزش نحوه ی عکس گرفتن با فرمت RAW DNG را خواهیم داشت.

قدم اول: در اولین قدم نیاز به آیفون و یا آی پدی دارید که سخت افزار مورد نیاز برای گرفتن عکس با فرمت DNG را داشته باشد. در بخش قبلی لیستی از دستگاه هایی که می توانند فرمت DNG را پشتیبانی کنند، ارایه دادیم.
قدم دوم: شما باید برنامه ی Camera ای برای آیفون و یا آی پدتان داشته باشید، که امکان استفاده از این قابلیت سخت افزاری را برایتان فراهم کند.این برنامه ها در AppStore موجود هستند . برنامه ی مورد نیاز شما، اپلیکیشن Adobe Lightroom است.
قدم سوم:روی Setting برنامه ی Camera تپ نمایید. باید تنظیمات را طوری تغییر دهید که Application بتواند با برنامه های دیگر کار کند.درون برنامه روی Setting Cog که گوشه سمت راست و پایین صفحه است، تپ کنید.
قدم چهارم: اولین گزینه کشویی در صفحه ای که نمایش داده می شود RAW +JPEG است.این گزینه باید روشن باشد تا شما بتوانید عکس هایی با کیفیت طبیعی بگیرید.

save-raw-jpeg
قدم پنجم: بعد از انجام مرحله قبلی، برنامه صفحه ی جداگانه ای را از سمت پایین صفحه نمایش نشان می دهد، در صفحه جدید دو گزینه موجود است: RAW و RAW+JPEG . این گزینه ها از شما سوال می کنند که علاقه مندید عکس هایی که با دوربین می گیرید در فرمت RAW خالص ذخیره شوند و یا در فرمت RAW+JPEG ؟ اگر تصویری را به صورت RAW RAW خالص ذخیره کنید، فرمت تصویر DNG خواهد بود. اگر گزینه ی RAW+JPEG را انتخاب کنید،تصاویر در دو فرمت DNG و JPEG ذخیره خواهند شد. در مورد گزینه ی آخری، حجمی دو برابر برای ذخیره ی یک تصویر از حافظه ی آیفون شما گرفته خواهد شد.

برنامه هایی دیگری نیز وجود دارند که می توانید با استفاده از این برنامه ها، فایلهای تصویر خود را با فرمت RAW DNG ذخیره کنید . از جمله این برنامه ها می توان به Obscura Camera، Camera +، ProCamera اشاره کرد.

مطالب مرتبط