آموزش تعمیرات اپل

آموزش تعویض دکمه هوم و یا سنسور تاچ آیدی آیفون 8

تعویض دکمه هوم و یا سنسور تاچ آیدی آیفون 8

عناوین این مقاله

دکمه هوم آیفون 8 در واقع یک سنسور حالت جامد است که شامل قابلیت Touch ID (تشخیص اثر انگشت) نیز می شود.

اکثر دکمه های هوم تعویضی روی دستگاه، کار نمی کنند، بنابراین قبل از شروع تعمیر، این مورد را با دقت بررسی کنید. سنسور هوم آیفون شما به طور منحصربفرد در کارخانه روی لاجیک بورد گوشی شما متصل شده است و بدون فرایند کالیبراسیون اختصاصی اپل، حتی اگر یک سنسور هوم اصلی روی آیفون تعویض کنید، این سنسور کار نخواهد کرد؛ در واقع هر آیفون یک دکمه هوم اختصاصی و منحصربفرد دارد. برای رفع مشکل و تعمیر یک دکمه هوم شکسته، باید یک دکمه هوم به سبک جهانی و به اصطلاح universal-style درست کرد. توجه داشته باشید تنها در این حالت است که دکمه هوم تعویضی روی هر آیفون دیگری کار خواهد کرد، البته در این حالت تاچ آی دی درست نخواهد شد.

بنابراین اگر تنها قرار است که آیفونی را تعمیر کنید که صفحه نمایش آن شکسته شده باشد، می توانید از این دستورالعمل برداشت و انتقال سنسور هوم اصلی که در حال حاضر سالم است و به درستی کار می کند روی صفحه نمایش جدید استفاده کنید، در این صورت هم دکمه هوم درست عمل خواهد کرد و هم تاچ آی دی بدون مشکل کار خواهد کرد. البته می توانید به مقاله ای که پیش از این در مورد آموزش تعویض گلس شکسته آیفون 8 اپل در سایت قرار داده ایم مراجعه نمایید.

در طی انجام مراحل طبق این دستورالعمل، برای جلوگیری از خراش و پاره شدن تصادفی کابل های نمایشگر، بهتر است قبل از شروع تعمیرات سنسور هوم و یا تاچ آی دی، مجموعه صفحه نمایش را به طور کامل جدا کنید. اما در صورتی که دستی در کار تعمیر دارید و برداشتن سنسور هوم در این آیفون برای شما راحت است، از مرحله مربوط به برداشتن مجموعه صفحه نمایش عبور کنید و مستقیماً به بخش تعویض و برداشتن سنسور هوم و یا تاچ آی دی بروید.

اگر حین عملیات تعویض با مشکل و یا مسئله ای روبرو شدید و یا سوالی ذهن شما را درگیر کرده است، با کارشناسان تعمیر کوک موبایل با شماره 67319-021 تماس بگیرید تا راهنمایی و مشاوره های لازم را به صورت رایگان به شما ارائه نمایند. همچنین در صورت تمایل می توانید تعمیرات موبایل خود را به ما بسپارید.

مدت زمان انجام کار: 1 ساعت

سختی کار: متوسط

ابزار و وسایل مورد نیاز:

  1. پیچ گوشتی مخصوص باز کردن پیچ های t1 آیفون
  2. آی اُپنر
  3. کاپ مکش دستی
  4. کاردک یا قطعه مثلث شکل کوچک (6 کاردک)
  5. پیچ گوشی چهارسو #000
  6. اسپاتول
  7. پنس
  8. پیچ گوشتی چند سر مخصوص باز کردن پیچ های Y000 آیفون

قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز:

دکمه هوم تعویضی آیفون 7 و یا 7 پلاس و یا 8 و یا 8 پلاس

مرحله 1- پیچ های t1 را باز کنید.

  • قبل از اینکه شروع کنید، شارژ باتری آیفون خود را به زیر 25% خالی کنید. باتری لیتیوم یون فول شارژ اگر به اشتباه و به صورت اتفاقی با اشیاء نوک تیز مثل پیچ گوشتی ها و یا پنس برخورد کند می تواند منجر به انفجار و یا خطرات بالقوه شود.
  • قبل از باز کردن گوشی، ابتدا آن را خاموش کنید.
  • در لبه پایین گوشی های آیفون دو پیچ t1 بلند 3.5 میلیمتری قرار دارد، با پیچ گوشتی مخصوص، آنها را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • با باز شدن صفحه نمایش آیفون، واشرهای آب بندی و ویژگی ضد آب بودن دستگاه به خطر می افتد. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید چند واشر آب بندی، آماده داشته باشید، و یا اگر گوشی را با همان واشرهای قبلی و یا بدون واشر آب بندی نصب و سرهم بندی کردید، حداقل مراقب باشید که آیفون دیگر در معرض آب قرار نگیرد.

مرحله 2- لبه پایینی آیفون را حرارت دهید.

لبه پایین آیفون را حرارت دهید، حرارت باعث شل شدن چسب نگهدارنده نمایشگر می شود و باعث می شود که راحت تر باز شود.

برای حرارت دادن از سشوار صنعتی، هیتر استفاده کنید و یا آی اُپنر که از پیش گرم شده است را به مدت 90 ثانیه روی لبه پایین قاب آیفون قرار دهید تا چسب ها شل شوند.

مرحله 3- کاپ مکش دستی را به لبه پایین گوشی متصل کنید

  • پس از اینکه لبه های قاب را حرارت دادید، کاپ مکش را روی لبه پایینی پنل جلو، درست بالای دکمه هوم قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که قسمتی از کاپ مکش با دکمه هوم همپوشانی نشده و روی دکمه هوم قرار نگرفته است. چرا که مانع از چسبیدن کامل کاپ مکش و ایجاد خلاء بین کاپ مکش و گلس جلو می شود.
  • اگر سطح شکستگی صفحه نمایش آیفون شما شدید و گسترده است، روی آن را با یک لایه نوار چسب پهن شفاف که برای بسته بندی ها استفاده می شود بپوشانید تا کاپ مکش بهتر و مطمئن تر به صفحه بچسبد. اگر چسب پهن در دسترس نبود همچنین می توانید بعد از اینکه کاپ مکش را به صفحه زدید با استفاده از چند قطره چسب قوی، کاپ را محکم به صفحه بچسبانید.

مرحله 4- کاپ مکش دستی را با فشار بکشید و نوک کاردک را بین شکاف ایجاد شده قرار دهید.

  • دسته کاپ مکش را محکم گرفته و به آرامی به بالا بکشید، هنگام کشیدن دسته کاپ، نیروی ثابت و یکنواختی اعمال کنید تا بین پنل جلو و قاب پشت، شکاف کوچکی ایجاد شود.
  • کاردک و یا هر ابزار نازک دیکری را برداشته و نوک آن را به اندازه چند میلی متر در شکاف ایجاد شده فرو کنید.
  • چسب آب بندی نگهدارنده صفحه نمایش بسیار محکم و قوی است؛ برای جدا کردن چسب ها و ایجاد شکاف اولیه به نیروی قابل توجهی نیاز است. اگر برای باز کردن شکاف با مشکل مواجه شدید و چسب به قدری محکم است که نمی توانید پنل ها را از هم جدا کنید، ابتدا لبه ها را کمی حرارت داده و سپس به آرامی کاپ مکش را بالا و پایین کنید تا چسب آب بندی شل شده و شکاف ایجاد شود و بتوانید نوک کاردک را لای آن قرار دهید.

مرحله 5- کاردک را در لبه پایین به گوشه چپ بکشید.

  • کاردک را اطراف گوشه و سپس در امتداد لبه چپ تا گوشه بالای گوشی، و به سمت دکمه های کنترل حجم صدا و دکمه سکوت، بکشید و چسب نگهدارنده صفحه نمایش در سمت چپ گوشی را جدا کنید.
  • وقتی به نزدیکی لبه بالا، سمت چپ گوشی رسیدید، کاردک را همانجا رها کنید.
  • هرگز سعی نکنید لبه بالای صفحه نمایش را از قاب پشت اهرم و یکباره جدا کنید، این قسمت بوسیله گیره های پلاستیکی نگه داشته شده است و ممکن است در اثر فشار شکسته و خراب شوند.

مرحله 6- کاردک را در لبه پایین به گوشه راست بکشید.

  • کاردک را دوباره در لبه پایین آیفون سمت راست گوشی وارد کنید و این بار به سمت بالا و در امتداد لبه راست گوشی بکشید و چسب های سمت راست را نیز به طور کامل جدا کنید.
  • نوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی و یا کابل های منعطف در سمت چپ آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 7- کاپ مکش را بکشید و لبه پایین صفحه نمایش را بلند کنید.

  • به آرامی کاپ مکش را به سمت بالا بکشید و لبه پایین صفحه نمایش را بلند کنید.
  • هنگام بلند کردن صفحه نمایش مراقب باشید صفحه نمایش با زاویه بیش از 15 درجه بالا نیاید چرا که ممکن است کابل های منعطف متصل به صفحه نمایش کشیده و آسیب ببینند.
  • با انگشت زائده کوچک روی کاپ مکش را بکشید و کاپ را از پنل جلو جدا کنید.

مرحله 8-چسب زیر صفحه نمایش در لبه بالا را جدا کنید.

نوک کاردک را زیر صفحه نمایش در امتداد لبه بالای گوشی بکشید تا بقیه چسب ها نیز شل و جدا شوند.

مرحله 9- گیره های نگهدارنده صفحه نمایش به قاب عقب را باز کنید.

مجموعه صفحه نمایش را به آرامی به سمت پایین بکشید (به دور از لبه بالایی گوشی) تا گیره های نگهدارنده آن به قاب پشت جدا شوند.

مرحله 10- گوشی را به صورت کتابی باز کنید.

  • آیفون را روی میز کار قرار دهید لبه سمت چپ پنل جلوی آیفون را با دست گرفته و به طور کتابی از روی قاب پشت گوشی باز کنید.
  • صفحه نمایش را به طور کامل از قاب پشتی جدا نکنید چرا که هنوز این دو پنل بوسیله چندین کابل منعطف به لاجیک بورد و به یکدیگر متصل هستند.
  • صفحه نمایش را که بلند کردید به یک جسم محکم مثلاً جعبه خود گوشی تکیه دهید.

مرحل 11- اتصال باتری را جدا کنید.

  • هر چهار پیچ نگهدارنده براکت کابل صفحه نمایش به لاجیک بورد را باز کنید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر، دو پیچ 1.3 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ نشان داده شده است.
  • همچنین دو پیچ 2.8 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ نشان داده شده است.
  • در سراسر عملیات تعمیر، هر پیچی را که باز می کنید آن را در الگوی پیچ ها قرار دهید و هر پیچ را طوری به ترتیب در الگو قرار دهید که هنگام بستن پیچ ها اشتباه نکنید و هر کدام را در جای خود ببندید. بستن پیچ ها در جای اشتباه می تواند باعث آسیب همیشگی به آیفون شود.
  • با نوک پنس لبه های براکت کابل صفحه نمایش را گرفته آن را بردارید

مرحله 12- کانکتور باتری را اهرم کنید و از سوکتش روی لاجیک بورد آزاد کنید.

  • اسپاتول را از بین ابزار تعمیرات موبایل برداشته و با استفاده از نوک تخت اسپاتول، کانکتور باتری را به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش روی لاجیک بورد خارج کنید.
  • کانکتور را کمی به سمت بیرون از لاجیک بورد خم کنید تا در حین تعمیر از اتصال ناگهانی آن با سوکت جلوگیری شود و گوشی روشن نشود.

مرحله 13- کانکتور صفحه نمایش و دیجیتایزر را اهرم کنید و از سوکتش آزاد کنید.

با استفاده از نوک اسپاتول و یا ناخن، کانکتور صفحه نمایش پایینی اصلی را به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش خارج کنید.

برای نصب مجدد این مدل کانکتورها، ابتدا با دقت کانکتور را تراز کنید و از یک طرف فشار دهید تا با یک کلیک در جای خود قرار گیرد، سپس همین کار را برای طرف دیگر تکرارکنید. هرگز روی قسمت وسط کانکتور فشار وارد نکنید. اگر کانکتور به خوبی تراز نشده باشد و فشار داده شود، پین های آن خم شده و آسیب دائمی وارد می کند.

مرحله 14- دومین کانکتور کابل صفحه نمایش را جدا کنید.

با استفاده از اسپاتول و یا ناخن، دومین کانکتور کابل صفحه نمایش را جدا کنید. این کانکتور نیز مستقیماً پشت کانکتوری قرار گرفته است که در مرحله قبلی جدا کردید. نوک اسپاتول را زیر این کانکتور قرار دهید به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش خارج کنید.

مرحله 15- پیچ براکت روی نگهدارنده مجموعه سنسور جلو را باز کنید.

با پیچ گوشتی چندسر سه پیچ نگهدارنده براکت روی کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را باز کنید.

هر سه پیچ 1.3 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره های قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 16- براکت روی کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را بردارید.

نوک اسپاتول و یا ناخن را زیر کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو قرار دهید، به سمت بالا اهرم کنید و کابل منعطف مجموعه سنسور پنل جلو را جدا کنید.

مرحله 17 – مجموعه صفحه نمایش را بردارید.

  • لبه های صفحه نمایش را با دست گرفته و مجموعه پنل جلو را بردارید.
  • هنگام نصب مجدد به چسب های آب بندی اطراف لبه های صفحه نمایش دقت کنید. اگر لازم باشد چسب های قدیمی را برداشته و به دور لبه های صفحه نمایش، چسب جدید اضافه کنید.

مرحله 18- پیچ های براکت سنسور هوم و یا تاچ آی دی را باز کنید.

  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر، پیچ های نگهدارنده براکت روی سنسور هوم و یا تاچ آی دی را باز کنید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر، پیچ 1.2 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • با پیچ گوشتی چند سر، سه پیچ 1.3 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ مشخص شده است.
  • در طی نصب مجدد، دقت کنید که این پیچ ها را خیلی سفت نکنید، چرا که ممکن است سنسور هوم کار نکند و مجبور باشید دوباره آن را باز کنید.

مرحله 19- لبه کانکتور کابل دکمه هوم را اهرم کنید.

  • نوک تخت اسپاتول را زیر لبه چپ کانکتور کابل دکمه هوم قرار دهید، به آرامی اهرم کنید و آن را از سوکتش جدا کنید.
  • اگر شرایط طوری است که کل کانکتور بدون اینکه جدا شود به طور کامل به سمت دیگر برده می شود، نوک تخت اسپاتول را روی کابل در لبه بالای کانکتور گذاشته و به سمت پایین فشار دهید، سپس همزمان لبه چپ کانکتور را به سمت بالا اهرم کنید. بسیار مراقب باشید که به کابل و یا کانکتور آسیب وارد نکنید و یا سنسور را برای همیشه از کار نیندازید.

مرحله 20- قسمت اطراف سنسور هوم و یا تاچ آی دی را حرارت دهید.

  • قسمت اطراف سنسور هوم و یا تاچ آی دی را حرارت دهید و چسب نگهدارنده کابل اختصاصی اش را شل کنید، طوریکه اطمینان حاصل نمایید که سنسور به راحتی برداشته می شود.
  • مجموعه صفحه نمایش را به صورت کتابی به سمت دیگر ببرید. از سشوار مو و یا آی اُپنر که از قبل گرم شده است استفاده کنید و به مدت 90 ثانیه لبه پایینی صفحه نمایش را حرارت دهید تا چسب زیر سنسور شل شود.
  • مراقب باشید صفحه نمایش را خیلی حرارت ندهید. حرارت دادن باید به اندازه ای باشد که وقتی صفحه لمس می شود، در پوست دستتان احساس سوزش نداشته باشید.

مرحله 21- با استفاده از کاردک چسب نگهدارنده کابل سنسور هوم و یا تاچ آی دی را جدا کنید.

نوک کاردک را زیر چسب نگهدارنده کابل سنسور هوم و یا تاچ آی دی در پشت پنل صفحه نمایش قرار دهید و به آرامی بکشید و چسب زیر آن را جدا کنید.

مرحله 22- سنسور هوم و یا تاچ آی دی را بردارید.

با استفاده از پنس، مجموعه سنسور هوم و یا تاچ آی دی را گرفته و کابل آن را از طریق شکاف در پنل جلو آیفون بیرون بکشید.

برای نصب مجدد، ابتدا مطابق با تصویر مربوطه، کابل را از طریق سوراخ پنل جلو عبور دهید و سپس نسبت به نصب آن اقدام نمایید.

به همراه سنسور دکمه هوم که قرار است نصب کنید ممکن است چند پیچ Y000 اضافی گذاشته شده باشد. در صورتی که پیچ های قبلی معیوب شده است می توانید از این پیچ ها استفاده کنید.

قطعات تعویضی جدید خود را با قطعات اصلی مقایسه کنید چک کنید قطعه ای از قلم نیفتاده باشد، قبل از نصب جای چسب های قدیمی را تمیز کنید و سپس از چسب جدید استفاده کنید.

برای نصب و اتصال قطعات، مراحل بالا را از آخر به اول (برعکس) انجام دهید.

برای دفع زباله های الکترونیکی و قطعات معیوب از دستورالعمل مربوطه (R2) یا مشابه استفاده کنید.

همچنین می توانید برای اطلاع از جدید ترین گوشی های اپل به سایت کوک موبایل مراجعه نمایید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *