آموزش تعمیرات اپل

آموزش تعویض دوربین عقب آیفون 8 پلاس

تعویض دوربین عقب آیفون 8 پلاس

عناوین این مقاله

دوربین پشت آیفون ۸ پلاس از دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است؛ دوربین اول (اصلی) مجهز به یک لنز عریض ۲۸ میلی‌متری با رزونه تصویر f/1.8 است که از لرزش‌گیر نوری پشتیبانی می کند. دوربین دوم نیز به یک لنز ۵۶ میلی‌متری تله‌فوتو با روزنه تصویر f/2.8 مجهز شده است که این لنز امکان بزرگنمایی 2 برابری نوری (اپتیکال) دارد که از بارزترین ویژگی‌ آن محسوب می شود. با همین دوربین تله فوتو می‌توان تصاویر پرتره عالی به تصویر کشید.

یکی از قابلیت های دوربین آیفون ۸ پلاس پشتیبانی از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز است. در کنار این دوربین یک چراغ LED چهارگانه‌ دوال تون تعبیه شده است.کیفیت فیلمبرداری با دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس عالی است و این دوربین ویدئوهای 4K و فیلم های Full HD با رزولوشن ۲۱۶۰ پیکسل با سرعت ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه را ضبط می کند. همچنین پردازش تصاویر با توجه به ارتقاء سیستم نرم افزاری دوربین آیفون ۸ پلاس و وجود تراشه جدید A11 Bionic، بیشتر از همیشه بهبود یافته است.

دوربین پشت آیفون 8 پلاس بر اثر ضربه و یا سقوط ممکن است شکسته و از کار بیفتد، زمانی که تصاویر ضبط شده با دوربین آیفون شما از کیفیت خوبی برخوردار نیست و تصاویر تیره و تار است و روی سوژه فوکوس نمی کند، پس از بررسی نرم افزار دوربین، ظاهر دوربین را بررسی کنید، در صورت شکستگی، خرابی و یا هر عیب دیگر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

از این دستورالعمل برای برداشتن و یا تعویض دوربین های عقب آیفون 8 پلاس استفاده کنید.

نکته: در این دستورالعمل نحوه جدا کردن کامل کابل های صفحه نمایش و برداشتن مونتاژ صفحه نمایش شرح داده شده است تا برداشتن و دسترسی به دوربین های عقب راحت تر صورت گیرد. با این حال، برداشتن و تعویض دوربین های عقب همراه با کابل های صفحه نمایش که جدا نشده اند امکان پذیر می باشد. اگر شما جزء افرادی هستید که فنی و به اصطلاح دست به آچار هستید و فکر می کنید تعویض دوربین ها برای شما کار سختی نیست، برای اینکه در وقت خود صرفه جویی کنید می توانید از مرحله جدا کردن صفحه نمایش عبور کنید، البته مراقب باشید که صفحه نمایش حین تعمیر در جای مناسبی ساپورت شده باشد و احتیاط کنید تا به کابل های آن آسیب وارد نشود.

اگر حین عملیات تعویض با مشکل و یا مسئله ای روبرو شدید و یا سوالی ذهن شما را درگیر کرده است، با کارشناسان تعمیر کوک موبایل با شماره 67319-021 تماس بگیرید تا راهنمایی و مشاوره های لازم را به صورت رایگان به شما ارائه نمایند. حتی در صورت تمایل می توانید تعمیرات موبایل خود را به ما بسپارید.

مدت زمان انجام کار: 1 ساعت و 30 دقیقه

سختی کار: متوسط

ابزار و وسایل مورد نیاز:

  1. پیچ گوشتی مخصوص باز کردن پیچ های t1 آیفون
  2. آی اُپنر
  3. کاپ مکش دستی
  4. کاردک یا قطعه مثلث شکل کوچک (6 کاردک)
  5. اسپاتول
  6. پنس
  7. پیچ گوشی چهارسو #000
  8. پیچ گوشتی چند سر مخصوص باز کردن پیچ های Y000 آیفون
  9. پیچ گوشتی مخصوص باز کردن پیچ های دو طبقه ای آیفون
  10. ابزار شکافنده آی فیکس ایت

قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز:

  1. دوربین عقب دوگانه آیفون 8 پلاس
  2. براکت کانکتور دوربین عقب آیفون 8 پلاس
  3. چسب مونتاژ صفحه نمایش آیفون 8 پلاس

مرحله 1- پیچ های t1 را باز کنید.

  • قبل از اینکه شروع کنید، شارژ باتری آیفون خود را به زیر 25% خالی کنید. باتری لیتیوم یون فول شارژ اگر به اشتباه و به صورت اتفاقی با اشیاء نوک تیز مثل پیچ گوشتی ها و یا پنس برخورد کند می تواند منجر به انفجار و یا خطرات بالقوه شود.
  • قبل از باز کردن گوشی، ابتدا آن را خاموش کنید.
  • در لبه پایین گوشی های آیفون دو پیچ t1 بلند 3.5 میلیمتری قرار دارد، با پیچ گوشتی مخصوص، آنها را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • با باز شدن صفحه نمایش آیفون، واشرهای آب بندی و ویژگی ضد آب بودن دستگاه به خطر می افتد. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید چند واشر آب بندی، آماده داشته باشید، و یا اگر گوشی را با همان واشرهای قبلی و یا بدون واشر آب بندی نصب و سرهم بندی کردید، حداقل مراقب باشید که آیفون دیگر در معرض آب قرار نگیرد.

مرحله 2- گوشی را باز کنید.

  • لبه پایین آیفون را حرارت دهید، حرارت باعث شل شدن چسب نگهدارنده نمایشگر می شود و باعث می شود که راحت تر باز شود.
  • برای حرارت دادن از سشوار صنعتی، هیتر استفاده کنید و یا آی اُپنر که از پیش گرم شده است را به مدت 90 ثانیه روی لبه پایین قاب آیفون قرار دهید تا چسب ها شل شوند.

مرحله 3- کاپ مکش دستی را به لبه پایین گوشی متصل کنید

  • پس از اینکه لبه های قاب را حرارت دادید، کاپ مکش را روی لبه پایینی پنل جلو، درست بالای دکمه هوم قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که قسمتی از کاپ مکش با دکمه هوم همپوشانی نشده و روی دکمه هوم قرار نگرفته است. چرا که مانع از چسبیدن کامل کاپ مکش و ایجاد خلاء بین کاپ مکش و گلس جلو می شود.

مرحله 4- کاپ مکش دستی را با فشار بکشید و نوک کاردک را بین شکاف ایجاد شده قرار دهید.

  • دسته کاپ مکش را محکم گرفته و به آرامی به بالا بکشید، هنگام کشیدن دسته کاپ، نیروی ثابت و یکنواختی اعمال کنید تا بین پنل جلو و قاب پشت، شکاف کوچکی ایجاد شود.
  • کاردک و یا هر ابزار نازک دیکری را برداشته و نوک آن را به اندازه چند میلی متر در شکاف ایجاد شده فرو کنید.
  • چسب آب بندی نگهدارنده صفحه نمایش بسیار محکم و قوی است؛ برای جدا کردن چسب ها و ایجاد شکاف اولیه به نیروی قابل توجهی نیاز است. اگر برای باز کردن شکاف با مشکل مواجه شدید و چسب به قدری محکم است که نمی توانید پنل ها را از هم جدا کنید، ابتدا لبه ها را کمی حرارت داده و سپس به آرامی کاپ مکش را بالا و پایین کنید تا چسب آب بندی شل شده و شکاف ایجاد شود و بتوانید نوک کاردک را لای آن قرار دهید.

مرحله 5- کاردک را در لبه پایین به گوشه چپ بکشید.

  • کاردک را اطراف گوشه و سپس در امتداد لبه چپ تا گوشه بالای گوشی، و به سمت دکمه های کنترل حجم صدا و دکمه سکوت، بکشید و چسب نگهدارنده صفحه نمایش در سمت چپ گوشی را جدا کنید.
  • وقتی به نزدیکی لبه بالا، سمت چپ گوشی رسیدید، کاردک را همانجا رها کنید.

مرحله 6- کاردک را در لبه پایین به گوشه راست بکشید.

  • کاردک را دوباره در لبه پایین آیفون سمت راست گوشی وارد کنید و این بار به سمت بالا و در امتداد لبه راست گوشی بکشید و چسب های سمت راست را نیز به طور کامل جدا کنید.
  • نوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی و یا کابل های منعطف در سمت چپ آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 7- کاپ مکش را بکشید و لبه پایین صفحه نمایش را بلند کنید.

  • به آرامی کاپ مکش را به سمت بالا بکشید و لبه پایین صفحه نمایش را بلند کنید.
  • هنگام بلند کردن صفحه نمایش مراقب باشید صفحه نمایش با زاویه بیش از 15 درجه بالا نیاید چرا که ممکن است کابل های منعطف متصل به صفحه نمایش کشیده و آسیب ببینند.

مرحله 8- کاپ مکش دستی را جدا کنید.

با انگشت زائده کوچک روی کاپ مکش را بکشید و کاپ را از پنل جلو جدا کنید.

مرحله 9- چسب زیر صفحه نمایش در لبه بالا را جدا کنید.

نوک کاردک را زیر صفحه نمایش در امتداد لبه بالای گوشی بکشید تا بقیه چسب ها نیز شل و جدا شوند.

مرحله 10- گیره های نگهدارنده صفحه نمایش به قاب عقب را باز کنید.

مجموعه صفحه نمایش را به آرامی به سمت پایین بکشید (به دور از لبه بالایی گوشی) تا گیره های نگهدارنده آن به قاب پشت جدا شوند.

مرحله 11- گوشی را به صورت کتابی باز کنید.

  • آیفون را روی میز کار قرار دهید لبه سمت چپ پنل جلوی گوشی آیفون را با دست گرفته و به طور کتابی از روی قاب پشت گوشی باز کنید.
  • صفحه نمایش را به طور کامل از قاب پشتی جدا نکنید چرا که هنوز این دو پنل بوسیله چندین کابل منعطف به لاجیک بورد و به یکدیگر متصل هستند.
  • صفحه نمایش را که بلند کردید به یک جسم محکم مثلاً جعبه خود گوشی تکیه دهید.

مرحل 12- اتصال باتری را جدا کنید.

  • هر چهار پیچ نگهدارنده براکت پایینی کابل صفحه نمایش به لاجیک بورد را باز کنید. طول پیچ ها در زیر آورده شده است:
  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر، دو پیچ 1.3 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ نشان داده شده است.
  • پیچ 1.4 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ نشان داده شده است.
  • پیچ 2.7 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره زرد رنگ نشان داده شده است

در سراسر عملیات تعمیر، هر پیچی را که باز می کنید آن را در الگوی پیچ ها قرار دهید و هر پیچ را طوری به ترتیب در الگو قرار دهید که هنگام بستن پیچ ها اشتباه نکنید و هر کدام را در جای خود ببندید. بستن پیچ ها در جای اشتباه می تواند باعث آسیب همیشگی به آیفون شود.

مرحله 13- براکت کابل صفحه نمایش پایینی را بردارید.

با نوک پنس لبه های براکت کاب لصفحه نمایش پایینی را گرفته آن را بردارید.

مرحله 14- کانکتور باتری را اهرم کنید و از سوکتش روی لاجیک بورد آزاد کنید.

  • با استفاده نوک تخت اسپاتول، کانکتور باتری را به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش روی لاجیک بورد خارج کنید.
  • کانکتور را کمی به سمت بیرون از لاجیک بورد خم کنید تا در حین تعمیر از اتصال ناگهانی آن با سوکت جلوگیری شود و گوشی روشن نشود.

مرحله 15- کانکتور صفحه نمایش را اهرم کنید و از سوکتش آزاد کنید.

  • با استفاده از نوک اسپاتول و یا ناخن، کانکتور صفحه نمایش پایینی اصلی را به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش خارج کنید.
  • برای نصب مجدد این مدل کانکتورها، ابتدا با دقت کانکتور را تراز کنید و از یک طرف فشار دهید تا با یک کلیک در جای خود قرار گیرد، سپس همین کار را برای طرف دیگر تکرارکنید. هرگز روی قسمت وسط کانکتور فشار وارد نکنید. اگر کانکتور به خوبی تراز نشده باشد و فشار داده شود، پین های آن خم شده و آسیب دائمی وارد می کند.

مرحله 16- کانکتور کابل صفحه نمایش پایینی ثانویه را جدا کنید.

با استفاده از اسپاتول و یا ناخن، کانکتور کابل صفحه نمایش پایینی ثانویه را جدا کنید.این کانکتور نیز مستقیماً پشت کانکتوری قرار گرفته است که در مرحله قبلی جدا کردید. نوک اسپاتول را زیر این کانکتور قرار دهید به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش خارج کنید.

مرحله 17- پیچ براکت روی نگهدارنده مجموعه سنسور پنل جلو را باز کنید.

با پیچ گوشتی چندسر دو پیچ نگهدارنده براکت روی کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را باز کنید.

  • پیچ 1.0 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • پیچ 1.2 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ درتصویر با دایره نارنجی رنگ مشخص شده است.

مرحله 18- براکت روی کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را بردارید.

با استفاده از پنس، براکتی که از کانکتور مجموعه سنسور پنل چلو محافظت می کند را بردارید.

مرحله 19 – کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو را جدا کنید.

نوک اسپاتول و یا ناخن را زیر کانکتور مجموعه سنسور پنل جلو قرار دهید، به سمت بالا اهرم کنید و کابل منعطف مجموعه سنسور پنل جلو را جدا کنید.

مرحله 20 – مجموعه صفحه نمایش را بردارید.

لبه های صفحه نمایش را با دست گرفته و مجموعه پنل جلو را بردارید.

هنگام نصب مجدد به چسب های آب بندی اطراف لبه های صفحه نمایش دقت کنید. اگر لازم باشد چسب های قدیمی را برداشته و به دور لبه های صفحه نمایش، چسب جدید اضافه کنید.

مرحله 21– پیچ های نگهدارنده براکت کانکتور دوربین عقب را باز کنید.

  • دو پیچ نگهدارنده براکت کاور کانکتور دوربین عقب را باز کنید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی چند سر، پیچ 1.4 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • با پیچ گوشتی چند سر، پیچ 1.4 میلی متری (غیر فلزی) را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ مشخص شده است.
  • از آنجا که این پیچ فلزی نیست، به تبع، هنگام باز شدن به نوک پیچ گوشتی فلزی نمی چسبد و حالت آهن ربایی ایجاد نمی شود. هنگام بستن پیچ مراقب باشید که به جای این پیچ غیر فلزی، یک پیچ فلزی قرار ندهید و آن را سفت نکنید، چرا که ممکن است در عملکرد سنسور قطب نما اختلال ایجاد کند.

مرحله 22- براکت را بردارید.

با استفاده از پنس، لبه براکت را گرفته، از جای خود بردارید.

مرحله 23- دو پیچ نگهدارنده صفحه کاور ماژول دوربین عقب را بردارید.

  • دو پیچ نگهدارنده صفحه کاور ماژول دوربین عقب را باز کنید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 1.8 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ در تصویر مربوطه با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • با استفاده از پیچ گوشتی مخصوص، پیچ 2.7 میلی متری (غیر فلزی) دو طبقه ای را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره نارنجی رنگ مشخص شده است.

برای باز کردن این پیچ ها، پیچ گوشتی های کوچک نوک تخت بهتر عمل می کنند، اما هنگام سفت کردن پیچ ها با این پیچ گوشتی، مراقب باشید که پیچ گوشتی از روی پیچ ها سر نخورد و به قطعات نزدیک پیچ آسیب وارد نکند.

مرحله 24- صفحه کاور را از روی ماژول دوربین عقب بردارید.

با استفاده از پنس، گوشه صفحه کاور را گرفته از روی ماژول دوربین عقب بردارید.

مرحله 25- کانکتورهای دوربین عقب را جدا کنید.

با استفاده از ابزار شکافنده آی فیکس ایت و یا ناخن کانکتورهای کابل دوربین عقب راجدا کنید. نوک ابزار و یا ناخن خود را زیر کانکتورها قرار دهید به آرامی آنها را مستقیم به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتشان خارج کنید.

مرحله 26- مجموعه دوربین عقب را اهرم کنید

  • نوک تخت اسپاتول را زیر مونتاژ دوربین عقب در لبه بالایی آیفون قرار داده به آرامی به سمت بالا اهرم کنید.
  • اگر برای اهرم کردن دوربین مشکل دارید، جهت اسپاتول را تغییر دهید و دوربین را از بالا گوشه راست آیفون اهرم کنید.

مرحله 27- مجموعه دوربین عقب را بردارید

با پنس لبه مجموعه دوربین عقب را گرفته و از جای خود بردارید.

قطعات تعویضی جدید خود را با قطعات اصلی مقایسه کنید چک کنید قطعه ای از قلم نیفتاده باشد، قبل از نصب جای چسب های قدیمی را تمیز کنید و سپس از چسب جدید استفاده کنید.

برای نصب و اتصال قطعات، مراحل بالا را از آخر به اول (برعکس) انجام دهید.

برای دفع زباله های الکترونیکی و قطعات معیوب از دستورالعمل مربوطه (R2) یا مشابه استفاده کنید.

همچنین می توانید برای آشنایی با جدیدترین ابزار تعمیرات موبایل به سایت کوک موبایل مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *