آموزش تعمیرات اپل

آموزش تعویض دوربین عقب آیفون ایکس اس

تعویض دوربین عقب آیفون ایکس اس

دوربین پشت iPhone XS از دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است؛ دوربین اول (اصلی) مجهز به یک لنز عریض ۲6 میلی‌متری با رزونه تصویر f/1.8 با اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر مجهز به پیکسل دوگانه PDAF و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) است. دوربین دوم نیز 12 مگاپیکسلی با لنز ۵2 میلی‌متری تله‌فوتو با روزنه تصویر f/2.4 با اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر با امکان بزرگنمایی 2 برابری (اپتیکال)، لرزشگیر نوری و PDAF است.

یکی از بارزترین ویژگی‌ های این دوربین وجود فلاش LED چهارگانه دوال تن و قابلیت HDR (فوتو، پانورما) می باشد. دوربین پشت iPhone XS بر اثر ضربه و یا سقوط ممکن است شکسته و از کار بیفتد، زمانی که تصاویر ضبط شده با دوربین آیفون شما از کیفیت خوبی برخوردار نیست و تصاویر تیره و تار است و روی سوژه فوکوس نمی کند، پس از بررسی نرم افزار دوربین، ظاهر دوربین را بررسی کنید، در صورت شکستگی، خرابی و یا هر عیب دیگری که داشته باشد به ناچار باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در ادامه با ما باشید تا با دستوراالعمل آموزشی زیر به شما نحوه تعویض دوربین پشت آیفون ایکس اس تان را به شما آموزش دهیم. هر دو آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس از یک دوربین استفاده می کنند؛ این قطعه به راحتی بین این دو مدل قابل جایگزین است.

این دستورالعمل راهنما، به طور کامل نحوه جدا کردن صفحه نمایش و برداشتن اسپیکر پایینی و موتور تاپتیک را آموزش می دهد تا دسترسی به نوار چسب های باتری راحت تر شود.

نکته: این دستورالعمل نحوه جداسازی کامل کابل های صفحه نمایش و برداشتن مجموعه صفحه نمایش به منظور دسترسی بهتر به دوربین های عقب آموزش می دهد؛ با این حال، امکان برداشتن و تعویض دوربین های عقب در حالیکه هنوز کابل های صفحه نمایش متصل هستند وجود دارد. خوانندگانی که دست به آچار هستند و در تعمیرات تخصصی آیفون از دانش حرفه ای برخوردار هستند برای اینکه وقت شان کمتر گرفته شود، از مرحله جداسازی صفحه نمایش عبور می کنند، البته در این حین صفحه نمایش را به طور مناسبی حمایت و محافظت می کنند تا کابل های آن آسیب نبینند. در صورتی که در حین تعمیر با مشکلی روبرو شدید می توانید با شماره 67319-021 با کارشناسان ما تماس گرفته و به صورت رایگان مشاوره و راهنمایی دریافت نمایید.

مدت زمان انجام کار: 1 ساعت و 30 دقیقه

سختی کار: متوسط

ابزار و وسایل مورد نیاز:

  1. پیچ گوشتی مخصوص باز کردن پیچ های t1 آیفون
  2. آی اُپنر
  3. کاردک یا قطعه مثلث شکل کوچک (6 کاردک)
  4. کاپ مکش دستی
  5. قاب باز کن (iSlack)
  6. پیچ گوشتی چند سر مخصوص باز کردن پیچ های Y000 آیفون
  7. اسپاتول
  8. پنس
  9. پیچ گوشی چهارسو آیفون #000

قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز:

  1. دوربین عقب آیفون ایکس اس و یا ایکس اس مکس
  2. چسب مونتاژ صفحه نمایش آیفون ایکس اس

مرحله 1- پیچ های t1

  • قبل از اینکه شروع کنید، شارژ باتری آیفون خود را به زیر 25% خالی کنید. باتری لیتیوم یون فول شارژ اگر به اشتباه و به صورت اتفاقی با اشیاء نوک تیز مثل پیچ گوشتی ها و یا پنس برخورد کند می تواند منجر به انفجار و یا خطرات بالقوه شود.
  • قبل از باز کردن گوشی، ابتدا آن را خاموش کنید.
  • در لبه پایین گوشی های آیفون دو پیچ t1 بلند 6.9 میلیمتری قرار دارد، با پیچ گوشتی مخصوص، آنها را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • با باز شدن صفحه نمایش آیفون، واشرهای آب بندی و ویژگی ضد آب بودن دستگاه به خطر می افتد. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید چند واشر آب بندی، آماده داشته باشید، و یا اگر گوشی را با همان واشرهای قبلی و یا بدون واشر آب بندی نصب و سرهم بندی کردید، حداقل مراقب باشید که آیفون دیگر در معرض آب قرار نگیرد.

مرحله 2- باز کردن گوشی

  • لبه پایین آیفون را حرارت دهید، حرارت باعث شل شدن چسب زیر نمایشگر می شود و باعث می شود که راحت تر باز شود.
  • برای حرارت دادن از سشوار صنعتی، هیتر استفاده کنید و یا آی اُپنر که از پیش گرم شده است را به مدت یک دقیقه روی لبه پایین قاب آیفون قرار دهید تا چسب ها شل شوند.

مرحله 3 – شکاف کوچکی ایجاد کنید.

  • دو مرحله بعدی نحوه استفاده از iSclack (قاب باز کن) را شرح می دهد. قاب باز کن وسیله ای است که اکثر تعمیرکاران برای باز کردن قاب از ان استفاده می کنند. اگر شما از این وسیله استفاده نمی کنید و یا تمایلی به استفاده از آن ندارید، دو مرحله بعدی را کنار بگذارید و از روش دیگری که در ادامه شرح خواهیم داد استفاده کنید. همیشه سعی کنید از بهترین ابزار تعمیر موبایل استفاده نمایید.
  • قطعه پلاستیکی که در وسط قاب کش قرار دارد برای نزدیک کردن دو کاپ مکش به یکدیگر و اتصال محکم قاب به قاب کش استفاده می شود، در گوشی های بزرگتر، مثل آیفون ایکس اس به این قطعه نیازی نیست.
  • کاپ های مکش وسیله قاب کش را در نزدیکی لبه پایین آیفون قرار دهید، یکی از کاپ ها را روی پنل جلو و دیگری را روی پنل عقب بیندازید.
  • هر دو کاپ مکش را فشار دهید تا محکم به بدنه بچسبند.
  • اگر گلس یا قاب پشت دچار شکستگی شدید و وسیع است، یک لایه چسب پهن برداشته و روی سطح شکستگی بیندازید و سپس کاپ ها را روی سطح چسب شده قرار دهید بچسبانید. معمولاً در جعبه ابزار قاب کش، چسب پهن گذاشته شده است.

مرحله 4- صفحه نمایش را از قاب عقب گوشی جدا کنید

  • گوشی خود را محکم بگیرید و دستگیره های قاب کش را کمی فشار داده به هم نزدیک کنید تا کاپ های مکش، صفحه نمایش را از قاب عقب به آرامی جدا کند.
  • سعی نکنید صفحه را به طور کامل جدا کنید، همین که شکاف کوچکی در لبه پایین ایجاد شود کافی است.
  • کاردک یا ابزار کوچک مثلث شکل را برداشته و نوک آن را در داخل شکاف ایجاد شده زیر صفحه نمایش قرار دهید.

مرحله 5- کاپ مکش دستی را به لبه پایین گوشی متصل کنید.

  • اگر برای باز کردن قاب از کاپ مکش دستی (Single Suction) استفاده می کنید. پس از اینکه لبه های قاب را حرارت دادید، کاپ مکش را روی لبه پایینی صفحه قرار دهید، طوریکه که روی گلس چروک نیفتد.
  • اگر گلس پشت دچار شکستگی شدید و وسیع است، یک لایه چسب پهن برداشته و روی سطح شکستگی بیندازید و سپس کاپ را روی سطح چسب شده قرار دهید، این کار هم باعث می شود که کاپ مکش بهتر بچسبد و هم اینکه در هنگام باز کردن قاب، گلس یکجا بلند می شود. اگر چسب پهن موجود نبود می توانید به لبه کاپ مکش چسب مایع قوی بزنید و کاپ را به صفحه بچسبانید.

مطالب مرتبط