راهنمای تعمیرات هواوی

آموزش تعویض باتری هواوی P9

آموزش تعویض باتری هواوی P9

آموزش تعویض باتری هواوی P9 بسیار ساده صورت می گیرد که در این مقاله به آن می پردازیم.

هواوی P9 مجهز به یک باتری حجیم لیتیوم یونی با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت است. این باتری همانطور که انتظار می رود غیر قابل تعویض است. گوشی P9 از سیستم شارژ سریع 18 واتی (شارژر 9 ولت/2 آمپر) پشتیبانی می کند و در مدت زمان 30 دقیقه شارژ باتری را به 40 درصد می رساند. البته شارژری که در جعبه بسته بندی این دستگاه قرار داده شده است 10 وات است و اگر مایلید از شارژ سریع استفاده کنید باید یک آداپتر 9 ولت/2 آمپر به طور جداگانه خریداری کنید.در تست باتری انجام شده روی این دستگاه مشخص شد که P9 در حالت اماده به کار حدود 75 ساعت ماندگاری دارد. یعنی اگر با این دستگاه روزی یک ساعت، مکالمه، یک ساعت وبگردی و یک ساعت به تماشای ویدئو بنشینید این دستگاه برای 3 روز روشن می ماند. این الگوی مصرف شاید طبیعی به نظر نرسد و کاربر معمولاً بیشتر از این از گوشی خود استفاده می کند. در کل نتایج این آزمایش حاکی از قابل مقایسه بودن این گوشی با سایر دستگاه های هم رده ی خود است.

هواوی در رابط کاربری خود به خوبی از برنامه مدیریت باتری استفاده کرده است و با اضافه کردن حالت فوق صرفه جویی (Ultra Power Saving mode)، عملکرد باتری این دستگاه را بسیار بهبود بخشیده و راندمان مصرف انرژی آن را بالا برده است. این ویژگی که ROG power-saving نامیده می شود رزولوشن صفحه نمایش را به پایین ترین حد یعنی 720 پیکسل می آورد تا هنگام بازی کردن با گوشی انرژی زیادی از باتری گرفته نشود. این گوشی به ویژه در حالت وب گردی بهبود قابل توجهی داشته و با حدود 12 ساعت و 20 دقیقه را ثبت کرده است که عالی است. در حالت پخش ویدئو نیز بهینه سازی صورت گرفته است و اکنون راندمان مصرف انرژی با ماندگاری 11 ساعت و 30 دقیقه ماندگاری خوبی را به نمایش گذاشته است. در حالت مکالمه نیز نزدیک به یک روز شارژ نگه می دارد.

به طور کلی، وقتی گوشی در حالت آماده به کار باشد، مدت زمان نگهداری شارژ توسط باتری های موبایل طولانی است، اما چون موبایل در موقعیت های مختلف کاری اعم از حالت مکالمه، استفاده از اینترنت، وای فای، وبگردی، بلوتوث، دوربین، رادیو، و بازی و اجرای برنامه ها قرار می گیرد، شارژ باتری آن بنا به نوع کارکرد گوشی موبایل، زودتر و یا دیرتر تمام می شود.برای استفاده بیشتر از باتری نو، لطفا در ابتدا از تمام انرژی آن استفاده کنید تا اینکه تلفن شما پس از استفاده عادی خود به خود خاموش شود، سپس آن را به مدت 10 ساعت شارژ کنید ، این کار را 3-5 بار تکرار کنید، به این ترتیب باتری می تواند به شرایط بهینه استفاده برسد. همچنین برای شارژ این باتری از شارژر اصلی یا از شارژر با وات بالا استفاده کنید.از این دستورالعمل برای تعویض باتری گوشی هوشمند هواوی P9 استفاده کنید.قبل از باز کردن و پیاده سازی قطعات گوشی، شارژ باتری را به زیر 25 درصد تخلیه کنید. در صورتی که حین تعمیر، پوسته باتری به صورت تصادفی با ابزارهای تعمیر برخورد کند و سوارخ شود ممکن است منجر به آتش سوزی و یا انفجار شود، با کاهش و تخلیه شارژ باتری، شانس بروز خطر را کاهش دهید.

با کارشناسان تعمیر ما در کوک موبایل با شماره 67319-021 تماس بگیرید تا راهنمایی و مشاوره های لازم را به صورت رایگان به شما ارائه نمایند. همچنین می توانید سفارش تعمیرات موبایل خود را به ما بسپارید.

مدت زمان انجام کار: 40 دقیقه

سختی کار: متوسط

ابزار و وسایل مورد نیاز:

  1. اجکتور سیم کارت
  2. اسپاتول
  3. پیچ گوشتی t1
  4. آی اُپنر
  5. پنس
  6. کاپ مکش دستی
  7. پیچ گوشتی چهارسو

قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز:

باتری هواوی P10 Lite، P9، P9 Lite و Honor 8

مرحله 1- پیچ های لبه زیرین را باز کنید و خشاب سیم کارت را بیرون بیاورید: آموزش تعویض باتری هواوی P9

  • قبل از شروع عملیات، گوشی را خاموش کنید.
  • با استفاده از اجکتور سیم کارت، خشاب سیم کارت را بیرون بیاورید.
  • دو پیچ P2 در لبه پایین گوشی را باز کنید. با استفاده از پیچ گوشتی t1 دو پیچ در دو طرف پورت USB را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 2- صفحه نمایش را از قاب عقب جدا کنید.

  • ابزار قاب باز کن (iSclack) و یا کاپ مکش دستی را به گوشی موبایل هوآوی وصل کنید.
  • اطمینان داشته باشید که کاپ ها محکم به صفحه نمایش و قاب عقب متصل شده اند.
  • دستگیره های قاب باز کن را به آرامی به هم نزدیک کنید تا صفحه نمایش از قاب عقب جدا شود.
  • اگر باز کردن قاب با این ابزار سخت است، نوک اسپاتول را در دهانه جک هدفون قرار دهید و همچنان که دستگیره های های قاب باز کن را به هم نزدیک می کنید اسپاتول را به سمت بالا فشار دهید تا بین صفحه نمایش و قاب فاصله ایجاد شود.
  • مراقب باشید قطعات را به طور کامل از یکدیگر جدا نکنید چرا که صفحه نمایش و قاب عقب بوسیله کابل سنسور اثرانگشت به یکدیگر متصل هستند.
  • ابزار قاب باز کن (iSclack) و یا کاپ مکش دستی را به گوشی وصل کنید.
  • اطمینان داشته باشید که کاپ ها محکم به صفحه نمایش و قاب عقب متصل شده اند.
  • دستگیره های قاب باز کن را به آرامی به هم نزدیک کنید تا صفحه نمایش از قاب عقب جدا شود.
  • اگر باز کردن قاب با این ابزار سخت است، نوک اسپاتول را در دهانه جک هدفون قرار دهید و همچنان که دستگیره های های قاب باز کن را به هم نزدیک می کنید اسپاتول را به سمت بالا فشار دهید تا بین صفحه نمایش و قاب فاصله ایجاد شود.
  • مراقب باشید قطعات را به طور کامل از یکدیگر جدا نکنید چرا که صفحه نمایش و قاب عقب بوسیله کابل سنسور اثرانگشت به یکدیگر متصل هستند.

مرحله 3- کابل منعطف سنسور اثرانگشت را جدا کنید و قاب عقب را بردارید.

  • بعد از جدا کردن قاب پشت، آن را به صورت کتابی تا نیمه بلند کنید، طوریکه بتوانید به کانکتورهای منعطف دسترسی پیدا کنید.
  • نوک تخت اسپاتول را زیر کانکتور کابل منعطف سنسور اثرانگشت و یکی از دکمه های کناری قرار دهید و به آرامی به سمت بالا اهرم کنید، و کانکتورها را از سوکتشان خارج کنید.
  • اکنون قاب عقب را با دست گرفته، به طور کامل بردارید.

مرحله 4- باتری

  • با نوک پنس کانکتور سیم آنتن را گرفته از گوشه سمت راست و بالای باتری آزاد کنید.
  • برچسبی که در لبه فوقانی باتری قرار دارد را بردارید. این برچسب در تصویر سوم با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 5- براکت روی کانکتور باتری را بردارید.

  • با استفاده از پیچ چهارسو، دو پیچ نگهدارنده صفحه فلزی را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر اول با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.
  • این صفحه که کانکتور باتری را پوشانده است، در هر طرف دو قلاب کوچک دارد که در واقع جای این دو پیچ هستند، با استفاده از پنس آنها را آزاد کنید و با دقت صفحه را کمی جابجا کرده از جای خود بردارید.

مرحله 6- کانکتور باتری را آزاد کنید.

  • اسپاتول را زیر کانکتور باتری قرار داده به آرامی به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش خارج کنید.
  • مدل EVA-L09 این گوشی دارای فلت NFC است که به باتری چسبیده است.
  • اگر فقط می خواهید باتری را به منظور دسترسی به صفحه نمایش بردارید، باید فلت NFC را از باتری جدا کنید.
  • جای فلت روی باتری گوشی هوآوی را با ماژیک مشخص کنید تا هنگام مونتاژ بتوانید دوباره فلت را در جای درست خود قرار دهید. با دقت فلت را بردارید و مراقب باشید که صدمه و یا آسیبی نبیند.
  • برای مونتاژ دوباره، فلت NFC را روی باتری در جاییکه قبلاً بود قرار دهید به طوریکه کنتاکت های آن با کنتاکت جفت خود تراز باشد.

مرحله 7- زبانه های چسب باتری را صاف کنید تا بتوانید با انگشت آن را بگیرید.

  • باتری با استفاده از نوار چسب در جای خود قرار گرفته و محکم شده است. برای جدا کردن باتری باید نوارهای چسب را بکشید، اگر نوارهای چسب در بالای باتری را در یک خط مستقیم بکشید احتمال پاره شدن آنها کمتر می شود.
  • با استفاده از نوک پنس، خم زبانه مشکی رنگ چسب را صاف کنید به طوریکه بتوانید آن را با انگشت بگیرید.
  • اولین نوار چسب را به آرامی و با یک حرکت ثابت بکشید.
  • حین کشیدن نوار چسب این احتمال وجود دارد که زبانه نوارچسب پاره شود. در این مواقع قسمتی از زبانه که پاره شده است را دو بار، دور نوک پنس بپیچانید و سپس بکشید.

مرحله 8– باتری را بردارید.

  • باتری هواوی P9 با سه قطعه نوار چسب در جای خود محکم شده است، یک چسب با زبانه کشی قابل برداشتن در وسط، یکی در سمت سینی سیم کارت و یکی دیگر در سمت پایین که دارای زبانه کشی نیست.
  • زبانه های نوارچسب را با سرعت آهسته و ثابت بکشید تا باتری آزاد شود.
  • ابتدا با استفاده از آی اُپنر چسب های زیر باتری را شل کنید و سپس زبانه ها را گرفته و بکشید وقتی چسب ها شل شده باشند می توانید با استفاده از اسپاتول باتری را به سمت بالا اهرم کنید.
  • در هواوی P9 دو کابل منعطف و ظریف وجود دارد که مستقیماً از زیر باتری عبور می کنند. مراقب باشید حین اهرم کردن باتری با اسپاتول به آنا آسیب وارد نشود. در تصویر آخر می توانید موقعیت این کابل ها را مشاهده کنید.
  • به آرامی باتری را به سمت پایین بلند کنید و بقیه قطعه چسب های زیر باتری را آزاد کنید.
  • مراقب باشید حین برداشتن باتری، باتری خم نشود و یا با اشیاء نوک تیز برخورد نکند. همچنین کابل های زیر باتری آسیب نبینند.
  • هنگام نصب مجدد گوشی و بستن قطعات موبایل، ابتدا چسب قدیمی را از روی گوشی بردارید و سپس چسب دو طرفه و یا از پیش برش داده شده مخصوص و جدید را اضافه کنید.
  • هرگز باتری که تغییر شکل پیدا کرده و یا در حین برداشتن آسیب دیده است را مجدداً استفاده نکنید.

با استفاده از چسب های از پیش برش داده شده و یا نوار چسب دو طرفه، باتری جدید را در جای خود محکم کنید. برای اطمینان از قرارگیری درست باتری در محل خود، چسب جدید را جای چسب های قدیمی بیندازید (حواستان باشد که چسب ها را به باتری نچسبانید). اکنون باتری جدید را با انگشت کمی فشار داده تا به خوبی بچسبد.

برای نصب مجدد دستگاه، دستورالعمل را بالا را به صورت برعکس و به ترتیب از آخر به اول انجام دهید. پس از اینکه جای چسب های قدیمی را با الکل ایزوپروپیل و پارچه تمیز، کاملاً تمیزکاری کردید، چسب های جدید را بکار ببرید.برای اینکه باتری جدید به عملکرد مطلوب و بهینه برسد، باید آن را کالیبره کنید. به طوریکه باتری را تا 100 درصد شارژ کنید و کابل شارژ را همچنان به مدت 2 ساعت متصل نگه دارید. سپس ازگوشی و باتری استفاده کنید تا دستگاه به علت خالی شدن شارژ، خاموش شود. در آخر، باتری را بدون وفقه فول شارژ کنید.مطابق با استاندارد R2 مربوط به دفع زباله های الکترونیکی عمل کنید و دور ریزهای تعمیر را به زباله دان الکترونیکی روانه کنید.

متن این مقاله آموزشی از صفحه رسمی ifixit برای تعمیر گوشی هواوی p9 گرفته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *