معرفی سایت های برتر

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

این که کدام سایت بهترین سایت  خبر گزاری جهان است، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به عنوان نمونه باید دید که یک سایت خبر گزاری تا چه حد بدون غرض است و آیا در ازای دریافت پول خبرها را دستکاری می‌کند یا خیر. موضوع سانسور نیز خود موضوعی درخور توجه است که در انتخاب بهترین سایت خبر گزاری در دنیا بایستی به آن توجه داشت.

blank

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن پول زیادی صرف کنترل بر تمامی خبرهای منتشر شده می‌شود. اما چنین سخنی بدین معنا نیست که ما هیچ‌گونه دسترسی به سایت‌های خبری بدون غرض نخواهیم داشت. حتی زمانی که پای سانسور به میان می‌آید، می‌توان انتظار داشت که خبرها نیز تحت تأثیر چنین پدیده‌ای قرار گیرند. سانسور می‌تواند از جانب شرکت‌هایی صورت پذیرد که پیش از پردازش خبرها به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

علاوه بر این دولت‌ها نیز می‌توانند به واسطه‌ی سیاست‌هایی که خود تعیین می‌نمایند، به سانسور خبرها بپردازند. چنین امری را می‌توان در برخی از خبر گزاری های دولتی نظیر آژانس خبرگزاری شینهوا، یعنی خبر گزاری جمهوری خلق چین، مشاهده نمود. البته باید در نظر داشت که پدیدة سانسور در تمامی دولت‌ها حتی در کشورهایی که طرفدار آزادی بیان نسبتاً مطلق هستند، نظیر آمریکا، نیز وجود دارد و در این کشورها نیز هستند شرکت‌هایی که نوشته‌های روزنامه‌ نگاران را سانسور می‌کنند.

در ادامه کوک موبایل به برخی از وب‌سایت‌های معروف و معتبر دنیا که می‌توان آن‌ها را وب‌سایت‌های خبر گزاری خوب به حساب آورد، اشاره خواهیم داشت.

1-اسوشیتد پرس

اسوشیتد پرس خبر گزاری است که در سال 1846 تأسیس شده است. این سازمان یک خبر گزاری خبره و مشهور جهانی است که تا کنون توانسته 25 جایزة پولیتزر را به خود اختصاص دهد و همواره به عنوان یکی از بی‌غرض‌ترین چهره‌های روزنامه‌نگاری جهان شناخته گردد.

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

یکی از نشانه‌ها برای بی‌طرف بودن یک خبر گزاری را می‌توان در شیوه‌ی واکنش آن به سیاست و رخدادهای سیاسی مشاهده نمود. به عنوان نمونه در صفحة نخست سایت اسوشیتد پرس می‌توان اطلاعاتی در مورد مشکلاتی که ترامپ با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند پیدا شود و در عین حال در همان صفحه مقاله‌ای درباب تحلیل مشکلات موجود در دولت اوباما نیز روئت گردد.

این‌گونه است که یک سایت خبر گزاری را می‌توان بی‌طرف و بی‌غرض نامید و گفت که این سایت خبر گزاری یکی از فاکتورهای مورد نیاز برای قرار گرفتن در لیست بهترین سایت‌های خبرگزاری در دنیا را دارد.

2- وال استریت ژورنال

شهرت وال استریت ژورنال گزارش کردن خبرها، دقیقاً همان‌گونه که رخ داده‌اند، است. زمانی که خبرگزار ارشد وال استریت در اتاق خبر با رئیس جمهور ترامپ، گلاویز می‌شود، بینندگان به احتمال زیاد چنین واقعه‌ای را در وب‌سایت وال استریت ژورنال مشاهده خواهند کرد. اتفاق مشابهی، پیش از این، در مورد درگیری ترامپ با سی‌ان‌ان رخ داده است! چنین خبررسانی‌ای بدین سبب نیست که وال استریت ژورنال جهت‌گیری سیاسی علیه ترامپ دارد، بلکه علت قرار دادن چنین رخدادی در وب‌سایت این خبر گزاری این است، که همان‌طور که گفتیم، وال استریت ژورنال خبرها را آن‌گونه که رخ می‌دهند گزارش می‌کند. خبرگزاران این وب‌سایت بدون جانبداری و بدون ‌غرض تنها به نکاتی مانند این‌که چه کسی چه کاری انجام داده است، چه اتفاقی افتاده است و … می‌پردازند.

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

لازم به ذکر است که عدم جانبداری این خبرگزاری محدود و منحصر به امور سیاسی نمی‌شود. به عنوان نمونه برخی از سایت‌های خبر گزاری از ملیت‌هایی خاص طرفداری می‌کنند. این خبرگزاری‌ها عموماً رخدادهای اتفاق افتاده در سراسر جهان را به‌گونه‌ای پوشش می‌دهند که جهت‌گیری ملیتی داشته باشد و از برخی کشورها عامدانه و باغرض بدگویی نماید. اما وال استریت چنین نیست و گذشته از دیگر خبررسانی‌های بی‌طرفانة خود، پرهیز از جانب‌داری ملیتی را نیز در دستور کار دارد.

3- خبرگزاری گوگل

در حقیقت می‌توان گفت که خبرگزاری گوگل یک خبر گزاری سازماندهی شده، در حد دیگر خبرگزاری‌ها، نیست. این خبر گزاری در حقیقت کار جمع‌آوری خبرها را از دیگر منابع، با استفاده از الگوریتم‌های خود، انجام می‌دهد. با این حال این خبرها به خوبی توسط خبرنگاران انسانی مورد ویرایش قرار می‌گیرند و مدیریت می‌شوند. اما این خبرنگاران تنها خبرها را ویرایش می‌کنند و قادر به تغییر سرتیترها و آن‌چه در صفحات اولیة خبر گزاری قابل مشاهده است، نیستند. از همین روی می‌توان گفت که جهت‌گیری تیترهای قرار گرفته در سرتیترهای صفحة نخست خبرگزاری گوگل تا حد بسیاری نسبت به تیترهای اصلی صفحات نخست دیگر سایت‌های خبری از غرض و جانب‌داری نیروی انسانی مصون مانده‌اند.

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

چنان‌چه شما از جمله افرادی هستید که بر این باورند که وب‌سایت هیچ خبرگزاری‌ای بدون غرض و جانبداری عمل نمی‌کند، به شما توصیه می‌کنیم که حداقل تا حد امکان به وب سایت گوگل برای دریافت خبرها مراجعه کنید، چرا که همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، سرتیترها، خصوصاً در صفحة نخست، کمترین دخالت نیروی انسانی را دارند و در نتیجه موضوع غرض‌ورزی تا حد زیادی منتفی می‌گردد.

4-سایت خبرگزاری بی‌بی‌سی

یکی از ادعاهایی که در مورد بی‌بی‌سی می‌توان با احتمال بالایی داشت، این است که این خبر گزاری به اندازة خبرگزاری‌های دولتی ایالات متحدة آمریکا به منافع دولت خدمت نمی‌کند. این نکته باعث می‌شود که بسیاری از مردم دنیا، خصوصاً مردم آمریکا، آن را به خبرگزاری‌های تحت حمایت دولت آمریکا، ترجیح دهند. این در حالی است که اکنون سیاست خارجی آمریکا به سمتی در حال حرکت است تا همکاری هر چه بیشتری با خبرگزاری‌های فعال در این کشور داشته باشد. از همین‌روی برای آمریکایی‌ها و تمامی افرادی که دستیابی به اخبار بی‌طرفانه برایشان اهمیت دارد، چاره‌ای باقی نمی‌ماند، مگر این‌که به سایت‌های خبر گزاری بی‌طرفانه‌تری چون بی‌بی‌سی روی آورند.

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

در مورد تشکیلات این خبر گزاری نیز باید گفت که این خبرگزاری در حال حاضر تشکیلات بسیار گسترده‌ای دارد و وب‌سایت و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی آن، برای زبان‌های مختلف، از جمله زبان فارسی، در دسترس هستند.

5- سایت خبرگزاری رویترز

پنجمین سایت خبرگزاری دنیا متعلق به رویترز است دفتر مرکزی این خبر گزاری در لندن می­باشد و از تمام جهان خبر تهیه می کند. رویترز به زبان­های مختلفی درکشورهای زیادی خبرهای خود را تهیه می کند به طوری که در 94 کشور مختلف با 20 زبان مختلف خبر­ها را منتشر می کنند و بیشتر از 2500 خبرنگار در این خبرگزاری مشغول فعالیت هستند. این خبرگزاری هم به دلیل نداشتن سانسور خبری مورد توجه افراد زیادی در دنیا است.

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

بهترین سایت­های خبر گزاری در دنیا

سخن پایانی

مسلماً لیستی که در این نوشته به آن اشاره کردیم، لیست مطلقی نیست. ممکن است خبرگزاری‌هایی باشند که عملکرد بسیار بهتری از خبرگزاری‌های نام برده داشته باشند و با این‌که با گذر زمان سایت‌های خبرگزاری‌ای که نام آن‌ها را در این فهرست آوردیم رفته رفته به سایت‌های غیر قابل اعتماد تبدیل گردند. از همین روی لازم است تا برای دستیابی به خبرهای موثق همواره فاکتورهای مهم در «خوب» تلقی نمودن یک سایت خبرگزاری را در ذهن داشت و با توجه به آن فاکتورها و معیارها، به دنبال سایت‌های خبرگزاری منطبق با آن‌ها رفت.

 

سوالات متداول- سوالات متداول- بهترین سایت های خبرگزاری در دنیا

1- بهترین سرویس های خبری در دنیا کدامند؟

در زیر برخی از برترین شرکت های خبرپراکنی در سراسر دنیا بر طبق نظرسنجی های انجام شده آورده شده اند:
News Corp.
The New York Times Company.
Daily Mail and General Trust plc.
Sinclair Broadcasting Co.
E. W. Scripps.
Tribune Media Co.
Daily Journal Corporation.
Gannett Co. Inc.

2- معروف ترین و محبوب ترین سایت های خبرگزاری در دنیا کدامند؟

در زیر به لیست کانال های خبری محبوب بر اساس رنکینگ بین المللی در سال 2020 اشاره شده است:
BBC World News
Fox News
CNN
Sky News
MSNBC
Al Jazeera
Euronews
Al Arabiya

3- بهترین روزنامه خبری آنلاین کدام است؟

Guardian Unlimited نام بهترین روزنامه در وب سایت جهانی است که چهارمین سال پیاپی جایزه های سالانه روزنامه و سایت های خبرگزاری را کسب می کند.

4- قابل اطمینان ترین برنامه های خبری که می توان روی گوشی های موبایل نصب کرد کدامند؟

در زیر فهرستی از برنامه های خبرگزاری آنلاین و تحت موبایل که برنامه های آنها را می توان روی گوشی موبایل نصب کرد و به آنها واقعاً اعتماد داشت به صورت زیر هستند:
اپل نیوز.
گوگل نیوز.
د ویکز
فلیپ برد
اسمارت نیوز
نیوز 360
کی نیوز
نیوز بریک

5- بزرگترین سازمان خبرگزاری در دنیا کدام است؟

علی رغم بنگاه ها و سرویس های خبری بسیار فراوانی که در سطح جهان وجود دارد، اکثر خبرهای چاپی و پخش در سراسر دنیا روزانه از تعدادی از سازمان های خبری اصلی منتشر می شوند، که بزرگترین آنها آسوشیتدپرس در ایالات متحده، خبرگزاری رویترز در بریتانیا و آژانس فرانس پرس در فرانسه رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

6- اصلی ترین آژانس های خبری در سراسر دنیا کدامند؟

یونایتد پرس اینترنشنال، آسوشیتدپرس، رویترز و آژانس فرانس پرس – چهار “خبرگزاری بزرگ” در سراسر دنیا هستند که بیش از 90 درصد اخبار خارجی چاپ شده توسط روزنامه های جهان را ارائه می دهند.

7- وظایف آژانس های خبری چیست؟

کار اصلی آژانس های خبری جمع آوری اطلاعات درباره یک موضوع خاص، نوشتن آن و سپس پخش آن برای مخاطبان خود از طریق روزنامه، پخش رادیویی، نشریات دوره ای، پخش تلویزیونی و کانال های دیگر است، که به اشکال مختلف یافت می شوند.

8- تفاوت بین آژانس خبری و روزنامه چیست؟

سندیکای روزنامه عموماً عنوان و مطالب خبری خود را به یک گروه و یا منطقه ارائه می کنند اما آژانس های خبری مقالات خبری خود را برای احزاب ذینفع منتشر می کنند.

9- قدیمی ترین بنگاه خبرپراکنی در دنیا کدام است؟

بنگاه خبرپراکنی فرانس پرس (AFP) قدیمی ترین آژانس خبری در سراسر دنیا است. این بنگاه کار خود را از سال 1835 در پاریس و با نام Agence Havas آغاز کرد و یکی از اولین کارمندهای این بنگاه پاول رویترز بود.

10- گلوبال نیوز آژانسی چیست؟

Global News Agencies بنگاه خبرگزاری است که نقش آنها توزیع و انتشار خبر می باشد. اساساً یک آژانس خبرگزاری اخبار را جمع آوری کرده و آنها را به کانال های مشترک خبری، مجلات، تلویزیون، رادیوها و غیره می فروشد. آنها اغلب Newswires نامیده می شوند. آژانس های خبری می توانند تحت کنترل دولت یا خصوصی باشند.

مطالب مرتبط