آموزش کامپیوتر

کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر

blank

چنانچه از پرینترهای رنگی استفاده می کنید، نیاز دارید که رنگ ها را میان دو دستگاه مانیتور و پرینتر سینک کنید تا رنگی که روی مانیتور می بینید، پس از پرینت شدن روی کاغذ دیده شود. در نتیجه نیاز دارید که رنگ را میان مانیتور و پرینتر کالیبره کنید. در ادامه قصد داریم روش های کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر را آموزش دهیم.

از آغازین روزهای تولید مانیتورها، ویرایش تصاویر و دستگاه های طراحی گرافیکی پیشرفته کار با رنگ آغاز شد.  بدترین اتفاقی که برای طراحان گرافیکی ممکن است رخ دهد این است که رنگی را روی مانیتور خود ببینند و پس از چاپ کردن تصویر روی برگه رنگی متفاوت پرینت شود.  مثلا فرض کنید که رنگ سرخ درخشان را روی مانیتور خود ببینید و پس از پرینت کردن تصویر، به جای آن رنگ نارنجی روی صفحه دیده شود. علت چه می تواند باشد؟

خوب اگر همچین اتفاقی بیفتد، ساده ترین پاسخ این است که مدل های رنگی مانیتور و پرینتر متفاوت با یکدیگر هستند. به عبارت دیگر،  تفاوت رنگ های پرینتر و مانیتور مدل های رنگی متفاوتی است که دستگاه ها برای ایجاد یک طیف رنگی ایجاد می کنند. مانیتور ها سه رنگ قرمز، سبز و آبی را با یکدیگر ترکیب می کنند تا طیف رنگ های متفاوتی را روی مانیتور می بینیم بسازند. این طیف رنگی پایه را RGB می گویند. این در حالی است که مانیتورها برای ساخت رنگ ها از چهار پایه  Cyan، قرمز(مگنتا)، زرد و سیاه (CMYK) استفاده می کنند. مانیتورها از این 4 مدل پایه رنگی با استفاده از 12 رنگ جوهر برای ایجاد کردن رنگ­ها بهره می برند.

مانیتورها با ترکیب 4 پایه رنگی و بر اساس مدل رنگی که به آنها داده می شود، بازه گسترده ای از رنگ ها که گاموت خوانده می شود را ایجاد کرده و همین مساله باعث ایجاد تضاد در رنگ های میان مانیتور و پرینتر می شود.

دستگاه های چاپ و پرینت و مانیتورها

فرقی ندارد که شغل شما چه باشد اینکه عکاس هستید و یا هنرمند گرافیست مهم نیست، آنچه مهم است کیفیت دستگاهی است که از آنها برای چاپ و پرینت استفاده می کنید. اگر شغل شما به گونه ای است که به صورت حرفه ای گرافیک کار می کنید لازم است که تجهیزاتی تهیه کنید که بهترین باشد. صفحات نمایشی که حدود 200 تا 500 دلار قیمت دارند، مناسب ویرایش و کارهای طراحی نیستند. چرا که سازندگان این گونه صفحات نمایش پیش فرض خود را بر روی این مسئله می گذارند که شما قرار است تنها برنامه های آفیس مایکروسافت را روی دستگاه خود نصب کرده و با دستگاه خود ایمیل بخوانید و کارهایی از این دست را انجام دهید.

هرچه صفحه نمایشی که استفاده می کنید پیشرفته تر باشد، شما می توانید کنترل های بیشتری را برای تنظیم کردن پارامترهای صفحه نمایش خودت استفاده کنید. این پارامترها شامل روشنایی، گاما، اشباع رنگ ها، سطوح RGB و مواردی از این دست هستند. برخی دیگر از صفحات نمایش پارامترهایی همانند RGB،sRGB،Adobe RGB که می توان آنها را ویرایش، ایجاد و ذخیره کرد، قابلیت تنظیم سطوح رنگ، تنظیم سطوح گاما، تنظیم سطوح hue، تنظیم سطح اشباع رنگ، تنظیم سطح gain و مواردی از این دست دارند. هرچه پارامترهای قابل تنظیم مانیتوری بیشتر باشد، راحت تر می توان آن را برای کار با پرینتری تنظیم کرد.

کالیبره کردن سخت افزاری به جهت کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر 

به صورت عمومی دو روش برای کالیبره کردن مانیتور شما وجود دارد: یا با استفاده از نرم افزار و یا استفاده از تجهیزات کالیبراسیون مخصوص برای کالیبره کردن رنگ دستگاه ها.

کالیبراسیون-سخت-افزاری

کالیبراسیون-سخت-افزاری

کیت های کالیبراسیون مانیتور و یا کیت های مانیتور- پرینتر برای این منظور توسعه داده شده اند. این کیت ها حدود 100 تا 500 دلار هزینه دارند. این روش کالیبراسیون دقت بسیار بالایی دارد. هر محصولی که به جهت کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر توسعه داده شده است، فرایندی متفاوت برای انجام کار نیاز دارد. علاوه بر این، کیت های کالیبراسیون با دستورالعمل های خاص خود ارائه می شوند. به طور کلی فرایند کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر فرایندی ساده است، با این حال توصیه ما به طراحان خبره این است که تجهیزات کالیبراسیون و یا کالریمتری خاص خود را بخرند. یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از کالیبراسیون سخت افزاری این است که می توان مانیتور، پرینتر و حتی اسکنر را با استفاده از پروفایل های (ICC(International Color Consortium مستقل از دستگاه کالیبره کرد.

با استفاده از پروفایل های ICC هر دستگاه رنگ را بر اساس فضای رنگی خاص خودش تولید می کند و هر فضای رنگی از مقادیر خاص خود برای تولید رنگ ها بهره می گیرد. از آنجا که رنگ ها بر اساس مقادیر و درصدهای متفاوتی که در پروفایل ICC دستگاه دارند، ایجاد می شوند دیگر مشخصات خاص دستگاه روی تون رنگی که ایجاد می شود، تاثیرگذار نخواهد بود. علاوه بر اینها، کیت های کالیبراسیون سخت افزاری به شما کمک می کنند که پروفایل ICC  را تولید کنید.

کالیبراسیون پروفایل ICC
نکته قابل توجه این است که پروفایل ICC تنها راه برای کالیبره کردن سخت افزاری نیستند. زمانی که پرینتر و درایورهای مانیتور را نصب می کنید، لیستی از پروفایل های  ICC مورد تایید سازنده پرینتر و مانیتور را مشاهده خواهید کرد. اگر ویندوزی که روی لپ تاپ خود دارید، ویندوز 10 است خوب است بدانید که بخش مدیریت رنگ ها در این ویندوز درون هسته سیستم عامل قرار می گیرد و برنامه های کاربردی رنگ ها را بر اساس مدل هایی که درون پروفایل وجود دارد، می سازند. برنامه های پیشرفته تر همانند فوتوشاپ و ایلوستریتور هم هستند که دستور تولید رنگ را از هسته سیستم عامل و پروفایل ICC ویندوزمی گیرند؛ اما می توانید روش تولید رنگ را به صورتی متفاوت برای آن تعریف کنید.

کالیبره-کردن-ICC-Profile

کالیبره-کردن-ICC-Profile

موضوع مهم این است که مطمئن شوید هر دو دستگاه مانیتور و پرینتر از یک پروفایل ICC مناسب استفاده کنند. با استفاده از برنامه Windows Color Management می توان پروفایل را نیز تغییر داد. برای این منظور می بایست گام های زیر را طی کنید:

  • گام اول: بر روی آیکون search  و یا Cortana که در گوشه سمت چپ و پایینی صفحه نمایش دیده می شود، کلیک می کند.
  • گام دوم: کلمه Color Management را تایپ کنید.
  • گام سوم: بر روی کلمه Device کلیک کنید تا لیست و منوی کشویی نمایش داده شود.
  • گام چهارم: از لیست نمایش داده شده نام مانیتور خود را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.

دقت کنید که اگر درایورهای مورد نیاز برای کارکرد صحیح مانیتور را نصب نکرده باشید، ویندوز شما هر پروفایل دلخواهی را که تشخیص دهد برای شما نصب خواهد کرد. برخی از مانیتورها هم ممکن است پروفایل خاص خود را نداشته باشند. طیف گسترده ای از مانیتورها هم هستند که تنها برای کار در سازمان ها کالیبره شده اند و در نتیجه نیاز است تا به کار بستن برخی ترفندها، کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر را انجام دهید.  خیلی از پرینترها و برای اجرای برنامه هایی خاص همانند فوتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین و با استفاده از منوی تنظیمات خود اجازه دسترسی به پروفایل مناسب را می دهند. همچنین می توانید با باز کردن سایت سازنده پرینتر خود، پروفایل ICC مخصوص آن را از آنجا دانلود کرده و روی دستگاه نصب کنید. پس از دانلود کردن پروفایل خاص هر پرینتر لازم است که تنها دو گام را طی نمایید:

  • گام اول: بر روی فایل پروفایل ICC راست کلیک کنید. این فایل پسوند .icc دارد.
  • گام دوم: بر روی گزینه install profile کلیک کنید.

پروفایل کردن پرینتر برای کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر 

بخش مهم دیگری از فرایند کالیبره کردن انتخاب و استفاده از کاغذ مناسب است. منظور ما از کاغذ مناسب کاغذ گران قیمت نیست؛ اما رنگ کاغذ نباید به گونه ای باشد که رنگ ها بعد از پرینت با آنچه روی مانیتور دیده بودید، متفاوت باشند.

پروفایل-کردن-پرینتر

پروفایل-کردن-پرینتر

یکی دیگر از مزیت های استفاده از کیت های کالیبراسیون، این است که به شما اجازه می دهند برای هر سناریویی پروفایلی خاص را تعریف و اجرا کنید. بسیاری از آنها به شما این امکان را می دهند که با انجام تنظیمات بهترین خروجی را از پرینت کردن روی کاغذهایی از بازه ساده تا خیلی گران قیمت بگیرید.

آماده سازی فضای قرار گیری مانیتور و پرینتر برای کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر 

شرایط نوری در محیطی که قرار است پرینت انجام شود را در نظر بگیرید. اگر اتاقی که انتخاب می کنید کم نور و یا پر از نورهای رنگارنگ باشد، نمی تواند خروجی پرینتر را با مانیتور سینک کنید و در نتیجه تمام این فرایند بیهوده خواهد بود. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود، پاک کردن صفحه نمایش است به صورتی که هیچ گونه لکه ای روی آن باقی نماند.

ایجاد-شرایط-محیطی-مناسب-برای-کالیبره-کردن-رن

ایجاد-شرایط-محیطی-مناسب-برای-کالیبره-کردن-رنگ

یکی دیگر از کارهایی که قبل از کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر باید انجام شود این است که مانیتور را برای حدود 20 تا 30 دقیقه قبل از شروع کار روشن کرده تا دمای رنگ های نمایشی روی آن کاملا تنظیم شود. در همین اثنی مطمئن شوید که بخش Power Management مانتیور را خاموش کرده باشید که صفحه نمایش پس از 10 دقیقه روشن ماندن وارد فاز save power  نشود. پس از گذشت این زمان مانیتور مقدار طبیعی از کمیت ppi را اختیار خواهد کرد و این بهترین زمان برای انجام تنظیمات مرتبط با کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر خواهد بود.

 کالیبراسیون بصری با استفاده از نرم افزار

بسیاری از مردم با این روش آشنا نیستند، اما هم ویندوز و هم کامپیوترهای مک با ساختاری ارائه می شوند که می توان کالیبراسیون رنگ های آنها را بدون کمک هیچ نرم افزار و سخت افزار اضافه ای انجام داد. با این اوصاف می توانید شیفت رنگ ها را کاهش دهید و این دقیقا همان کاری است که نرم افزارهای پولی هم برای شما انجام می دهند. تنها تفاوت نرم افزارهای پولی با امکان درونی مانیتورها این است که گزینه اول امکانات و کنترل های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند.

کالیبراسیون-رنگ-به-صورت-نرم-افزاری

کالیبراسیون-رنگ-به-صورت-نرم-افزاری

با این حال ساده ترین راه برای کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر استفاده از قابلیت درونی مانیتورها است. هر مانیتوری روشی خاص برایکالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند اما همه آنها نیاز به گام های زیر خواهند داشت:

تنظیمات-کالیبراسیون-رنگ-روی-سیستم-عامل-ویندوز

تنظیمات-کالیبراسیون-رنگ-روی-سیستم-عامل-ویندوز

  • گام اول: بر روی آیکون Search  و یا  Cortanaکه در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش خود می بینید، کلیک کنید.
  • گام دوم: گزینهCalibrate Display Color را تایپ کنید.
  • گام سوم: گزینه Calibrate Display Color را از منو انتخاب کنید تا بخش Display Color Calibration باز شود.
  • گام چهارم: اگر با بیش از یک مانیتور کار می کنید، پنجره برنامه Display Color Calibration  را بر روی مانیتور مورد نظر خود منتقل کنید و بر روی گزینه Next کلیک کنید.
  • گام پنجم: حال می بایست مطابق با دستورالعملی که روی صفحه نشان داده می شود، کار را ادامه دهید تا فرایند کالیبراسیون مانیتورتان به انتها برسد.

فرایند کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر در سیستم عامل مک کمی متفاوت تر و مطابق با گام های زیر انجام می پذیرد:

تنظیمات کالیبراسیون رنگ روی مانیتورهای اپل

تنظیمات کالیبراسیون رنگ روی مانیتورهای اپل

  • گام اول: منوی  Apple را باز کرده و گزینه System Preferences را انتخاب کنید.
  • گام دوم: از منوی نمایش داده شده گزینه Displays را انتخاب کنید.
  • گام سوم: گزینه Color را از منوی Displays انتخاب کنید.
  • گام چهارم: گزینه Calibrate را کلیک کنید تا Display Calibrator Assistant نمایش داده شود.

پس از نمایش Display Calibrator Assistant می توانید فرایند کالیبراسیون را انجام دهید و پس از اتمام کار پروفایل ICC مانیتورتان ایجاد خواهد شد. شما می توانید بسته به تخصصی که در گرافیک دارید و کاری که قرار است بر روی پرینتر فرستاده و پرینت شود، یکی از روش های کالیبراسیون رنگ میان مانیتور و پرینتر را انتخاب کرده و دقت آن را بررسی کنید.

مطالب مرتبط