تست و بررسی وان پلاس

کالبد شکافی پرچمدار وان پلاس، OnePlus 6T

blank

در اولین جمله، خوب است بدانید کهOnePlus 6T ویژگی منحصر به فردی دارد که هیچ دستگاه هوشمند دیگری آن را ندارد! در این گوشی حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش قرار گرفته و این نوآوری همانجایی است که ممکن است دوران حضور ناچ را بر روی گوشی های هوشمند به پایان برساند! اما ویژگی دیگر آن که در مورد هیچ یک از دستگاه های وان پلاس دیگر وجود ندارد، پکیج های همراه با اپراتور است. شما می توانید با 579 دلار OnePlus 6T را با شبکه تی موبایل به صورت نقدی یا اقساطی خریداری کنید. برای مدل با حافظه 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایتی ماهیانه 23.34 دلار به مدت 2 سال، که تقریباً عددی برابر با میزان پرداختی برای آیفون تن آر به مدت 3 سال می باشد. دقت کنید که این تسهیلات تنها برای افراد مقیم آیالت متحده صادق است.

موضوعی که در حین تست و بررسی وان پلاس 6 تی نظر ما را جلب کرد، هم رده بودن آن در اکثر ویژگی ها و قابلیت ها با پرچمداران برندهای معروف دستگاه های تلفن همراه مثل گوکل پیکسل 3 و سامسونگ نوت 9 می باشد. در حقیقت OnePlus 6T از لحاظ عملکرد و قابلیت، تنها میزان اندکی از این دو پرچمدار غول بازار موبایل عقب تر ایستاده و این میزان شاید برای بسیاری از کاربران حتی قابل لمس نیز نباشد. اما قیمت آن بسیار پایین تر می باشد! همین قیمت معقول و مناسب آن می باشد که باعث شده تا دستگاه منتخب منتقدین شود.

قیمت و فروش

گوشی های پرچمدار برندهای مختلف روند افزایش قیمت شدیدی را در چند سال اخیر تجربه کرده اند و موفقیت آیفون تن در فروش نیز این نکته را اثبات کرد که می توان یک گوشی هوشمند را با قیمتی حتی فراتر از 1000 دلار نیز به فروش رساند! این موضوع آغازی بر افزایش تعداد این نوع دستگاه ها در بازار بود. حال با این شرایط بوجود آمده که تمامی دستگاه های پرچمدار قیمتی حدود 1000 دلار یا حتی بالاتر را در کنار اسم خود یدک می کشند، وان پلاس 6 تی با قیمت 549 دلاری خود شوک عجیبی به این بازار وارد نموده است. 549 دلار در برابر رقم هایی مانند 1000 و 1200 دلار بسیار ارزان به نظر می رسد.

این دستگاه در 4 مدل و 2 طرح به بازار ارائه شده است. مدلی با حافظه داخلی 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت که به صورت آنلاک و دو سیم کارت موجود بوده و قیمتی برابر با 549 دلار دارد. مدلی با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم که به صورت 2 سیم کارت و تک سیم کارت موجود می باشد و قیمت آن برابر با 679 دلار است. همچنین مدل 256 گیگابایتی و 8 گیگابایت رم که در قبال دریافت 629 دلار به شما ارائه خواهد شد. برای این دستگاه جایگاهی جهت قرار دادن حافظه جانبی و مموری کارت تعبیه نشده است، اما اگر واقع بین باشید، حافظه داخلی 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت به طور کامل تمامی نیازهای کاربران را برطرف خواهد کرد. یک خبر بسیار عالی برای طرفداران رنگ مشکی! می توانید از بین 2 رنگ مشکی براق و مات هر مدلی از وان پلاس 6 تی را انتخاب کنید.

رنگ های وان پلاس 6 تی

برخی از رنگ های وان پلاس 6 تی

اگر مقیم آمریکا هستید خوب است بدانید که نسخه آنلاک این دستگاه هم بر روی شبکه AT&T کار می کند و هم شبکه Verizon؛ اما لازم است تا قبل از قرار دادن سیم کارت Verizon خود داخل وان پلاس 6 تی آن را به یکی از نمایندگی های Verizon برده تا آن را برای شما فعال نمایند. هر دو کمپانی وان پلاس و Verizon قول داده اند تا این بدون بروز هیچ مشکلی مشتریان بتوانند از سیم کارت های Verizon داخل وان پلاس 6 تی استفاده کنند.

طراحی و ویژگی های ظاهری OnePlus 6T

6 تی نیز مانند اکثر گوشی های به روز بازار موبایل یک دستگاه صاف و صیقلی و با ابعاد 6.18 در 2.94 اینچ می باشد که 0.32 اینچ ضخامت دارد. این دستگاه اندکی از آنچه انتظار می رود پهن تر به نظر می رسد؛ اما گوگل پیکسل 3، آیفون XR و سامسونگ نوت 9 کشیده تر نشان می دهد. 6 تی کوچکترین دستگاهی است که با این ابعاد یک صفحه نمایش 6.41 اینچی را در خود جای داده است.

طراحی-وان-پلاس-6-تی

طراحی-وان-پلاس-6-تی

صفحه نمایش با پنل AMOLED نیز بسیار درخشنده بوده و عملکرد فوق العاده ای دارد. با تراکم پیکسلی 2340 در 1080 که 402 پیکسل در هر اینچ جای داده است. این رزولوشن اندکی از سایر رقیبان پایین تر است اما به اندازه ای نیست که در حین استفاده روزمره از آن حتی متوجه شوید. (البته در نظر داشته باشید که تراکم پیکسلی آن از آیفون XR بیشتر است)

با توجه به نقدهای اخیر در مورد میزان اشباع رنگ پنل های AMOLED، شاید لازم باشد تا پس از روشن کردن دستگاه، وارد تنظیمات صفحه نمایش شده و از حالت های sRGB، DCI-P3 یا شخصی سازی شده یکی را انتخاب کنید. یک ناچ بسیار کوچک نیز در بالای صفحه نمایش مشاهده خواهید کرد که از ابعاد ناچ سایر رقبا بسیار کوچکتر است. دلیل وجود آن هم این است که هنوز هیچ کمپانی به تکنولوژی قرار دادن دوربین جلو زیر صفحه نمایش دست نیافته است!

حال بیاید همراه یکدیگر به ادامه مراسم وداع با جک هدفون 3.5 میلیمتری برسیم. بله! در این دستگاه نیز از وجود این جک خبری نیست و این موضوع تبدیل به یک اپیدمی شده است! در صورتی که هنوز مطمئن نیستیم آیا مشتریان از این تغییر راضی هستند یا خیر؟

طراحی-بلندگوها-و-شارژر-وان-پلاس-6-تی

طراحی-بلندگوها-و-شارژر-وان-پلاس-6-تی

البته وان پلاس ادعا کرده است که دلیل حذف این جک از 6 تی، طراحی حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و افزایش قدرت و حجم باتری به میزان 3700 میلی آمپر بوده است.

مانند مدل های پیشین، OnePlus 6T نه از شارژ بیسیم پشتیبانی می کند و نه در برابر آب و گرد و خاک مقاوم است. شاید عدم وجود توانایی شارژ بیسیم را بتوان نادیده گرفت، اما مورد دوم را خیر. امروزه تمامی دستگاه های میان رده نیز حداقل از استاندارد IP67 پشتیبانی می کنند و وان پلاس باید این موضوع را به صورت جدی در نظر بگیرد.

بخش-جانبی-گوشی-وان-پلاس-6-تی

بخش-جانبی-گوشی-وان-پلاس-6-تی

مراسم جعبه گشایی وان پلاس 6 تی بسیار هیجان انگیز است. در هر مرحله با یک سورپرایز کوچک مواجه خواهید شد و این یک اتفاق جدید برای بسته بندی دستگاه های کمپانی وان پلاس می باشد. اولین مورد یک نامه دست نویس از سمت مدیرعامل وان پلاس می باشد که تقریبا این مورد در هیچ یک از کمپانی های دیگر وجود نداشته است. همچنین در ادامه با یک شارژ بسیار خاص و یک تبدیل USB C به جک 3.5 میلیمتری مواجه خواهید شد. وجود یک هدفون با اتصال USB C این مجموعه را تکمیل می کرد؛ ولی شما می توانید با پرداخت 20 دلار اضافی آن ها را به صورت مجزا تهیه کنید.

ضخامت-و-ظرافت-وان-پلاس-6-تی

ضخامت-و-ظرافت-وان-پلاس-6-تی

حسگر اثر انگشت OnePlus 6T

آینده اینجاست درست روی صفحه نمایش وان پلاس 6 تی! کاربران این دستگاه هیجان انگیز در وهله اول با یک حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش مواجه هستند. این اولین تجربه از این تکنولوژی شگفت انگیز است که با آن مواجه شده ایم. وان پلاس ادعا کرده است که تکنولوژی استفاده شده برای حسگر اثر انگشت 6 تی با سیستم پیاده شده در گوشی نکی اس شرکت ویو متفاوت است؛ البته سنسور استفاده شده در 6 تی اپتیکال بوده و خبری از حسگر اینفرارد نیست. با این حال از سرعت حسگر ویو نکس اس که 0.35 ثانیه است، سریعتر عمل می کند.

 دلیل اصلی حضور حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش 6تی وان پلاس، فقط برای کاهش سایز ناچ بالای صفحه نمایش نبوده است؛ گرچه این موضوع برای اپل بسیار حیاتی است زیرا فضای بسیار زیادی از ناچ دستگاه های اپل مربوط به حضور حسگر نور و سنسور تشخیص چهره برای فیس آیدی می باشد؛ اما برای وان پلاس اینطور نبوده و حالا فقط یک سنسور دوربین جلو در فضای ناچ جای داده شده و سایز آن بسیار کوچک شده است. حال با افزوده شدن حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش می توانید دستگاه خود را بدون تکان دادن تنها با قرار دادن انگشت خود روی صفحه نمایش آنلاک نمایید.

کار با سنسور اثرانگشت وان پلاس 6

کار با سنسور اثرانگشت وان پلاس 6

وقتی گوشی را بلند می کنید یا روی صفحه نمایش را لمس می کنید، یک طرح اثر انگشت سبز رنگ روی صفحه ظاهر می شود که همان محدوده سنسور اثر انگشت است. شما می بایست انگشت خود را در آن ناحیه قرار داده و برای مدت کمی آن را نگه دارید. گرچه این نوع حسگر اثر انگشت مشکلات خودش را نیز دارد. دقت آن کمتر از حسگر های فیزیکی بوده. همچنین سرعت تشخیص آن ها نیز هنوز کندتر است. در صورتی که اندکی انگشت شما خیس بوده یا رطوبت داشته باشد، حسگر قادر به شناخت اثر انگشت نخواهد بود. همچنین همواره این احتمال وجود دارد که در شرایط خاص انگشت خود را مدام جابجا کنید تا به محل دقیق سنسور برسید. تمامی این موارد می توانند زمان تشخیص را طولانی کرده یا منجر به عدم تشخیص شوند. البته توجه داشته باشید که این معضلات در طول زمان کاهش می یابند. وان پلاس ادعا کرده است که این حسگر در طول زمان با آشنا شدن بیشتر با اثر انگشت شما هم سریع تر عمل می کند و هم درصد خطای آن کاهش می یابد.

البته این دستگاه مجهز به سیستم تشخیص چهره نیز می باشد. این سیستم می تواند سرعت آنلاک شدن دستگاه شما را افزایش دهد. شما می توانید حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره را همزمان فعال کنید تا در مواقع لازم از هر یک از این دو سیستم استفاده کنید. برای آنلاک نمودن گوشی بیشتر از تشخیص چهره و برای پرداخت ها و امور حساس دیگر از سنسور اثر انگشت و در این حالت دیگر خیالتان بابت سرعت و دقت راحت باشد.

شبکه و کیفیت تماس های OnePlus 6T

6 تی نیز مانند OnePlus 6T از تمامی باندهای شبکه LTE پشتیبانی می کند. مودم کوالکام ایکس 20 برای تشخیص و استفاده از باند cat16 تعبیه شده که سرعت بی نظیری را برای شما در استفاده از شبکه LTE به همراه خواهد داشت؛ هر چند که سامسونگ در نوت 9 از باند cat18 نیز پشتیبانی می کند که سرعتی بالغ بر 1.2 گیگابایت بر ثانیه دارد.

در حین تست تماس و کیفیت مکالمه با OnePlus 6T پلاس به هیچگونه مشکل جدی برخورد نکردیم. حتی این دستگاه در تشخیص شبکه های مجازی نیز خوب عمل کرد و سرعت عملکرد وای فای، بلوتوث نسخه 5، جی پی اس و ان اف سی نیز خوب بود. کیفیت مکالمات بسیار عالی به نظر می رسید. 6 تی نیز مانند سایر دستگاه هایی که از تراشه اسنپ دراگون 845 بهره می برند، کیفیت صدای مکالمه را به بهترین شکل ممکن به ما ارائه داد. همچنین با افزایش صدا هیچگونه نویزی شنیده نمی شد؛ البته بر روی بعضی شبکه ها قابلیت VoLTE نیز پشتیبانی می شود.

برای 6 تی یک اسپیکر در قسمت پایینی گوشی طراحی شده است و این قاعده بر خلاف سایر پرچمداران و رقبا مانند گوگل پیکسل 3 و سامسونگ نوت 9 است که همگی مجهز به اسپیکرهای دوگانه می باشند. شاید صدای این اسپیکر اندکی ظریف به نظر بیاید، ولی کیفیت و بلندی صدا حتی برای تماس های کنفرانسی نیز عالی است.

عملکرد، سیستم عامل و نرم افزار گوشی OnePlus 6T

وان پلاس 6 تی با اندروید 9 یا همان اندروید پای به بازار ارائه شده است و رابط کاربردی اکسیژن وان پلاس نیز آن را بسیار دلنشین و جذاب و روان جلوه داده است. رابطه وان پلاس و اندروید همواره به روز و دقیق بوده است و حتی برای دستگاه های قدیمی خود نیز اپدیت اندروید 9 را ارائه نموده است؛ پس باید انتظار داشت که تا اندروید 10 یا 11 نیز برای OnePlus 6T ارائه شود.

رابط کاربری اکسیژن حالتی تحت عنوان روشن ماندن همیشگی صفحه نمایش ندارد و به محض ایجاد یک اعلان و نوتیفیکیشن جدید یا با لمس صفحه نمایش، برای لحظاتی صفحه روشن می شود تا بتوانید خلاصه ای از آن ها را مشاهده کنید. این امر برای صرفه جویی در مصرف باتری می باشد. همچنین از قابلیت های کاربردی و جذاب این رابط کاربری، امکان قرار دادن پسورد برای برنامه های مورد نظرتان است. با استفاده از این قابلیت می توانید برنامه هایی را که می خواهید از سطح امنیتی بالاتری برخوردار شوند، به این حالت انتقال داده و از آن ها توسط یک پسورد مجزا محافظت کنید.

تنظیمات نرم افزاری 6 تی طوری طراحی شده است تا بهترین کارایی را ارائه نماید. نتایج بدست آمده از بنچ مارک های OnePlus 6T بسیار جذاب است. امتیاز 8651 برای آزمون PCMark که در برابر امتیاز 9191 گوگل پیکسل 3، 7947 ال جی وی 40 و 7662 سامسونگ نوت 9 بسیار نمره قابل قبولی است.

اسکن-اثرانگشت-توسط-وان-پلاس-6-تی

اسکن-اثرانگشت-توسط-وان-پلاس-6-تی

عملکرد گرافیک به لطف وجود صفحه نمایش 1080 بسیار عالی می باشد. مانند سایر دستگاه های مجهز به اسنپ دراگون 845، 6 تی نیز تست GFXBench را با موفقیت پشت سر گذاشت و توانایی اجرای 31 فریم بر ثانیه را اثبات نمود.

تست سرعت عملکرد این دستگاه با گوشی هایی که 300 تا 400 دلار از آن گرانتر هستند کار عقلانی نیست. پس بهتر است آن را با دستگاه هایی مانند ال جی جی 7 تین کیو و سامسونگ اس 8 مقایسه کنیم که هر دو حدود 600 دلار قیمت دارند. سامسونگ اس 8 امتیاز 6905 و 12 فریم بر ثانیه را برای تست های بازی از آن خود کرد. در حالی که جی 7 ال جی با نمره 7983 و 22 فریم بر ثانیه تست را پشت سر گذاشت. در نتیجه می توان به این نتیجه رسید که 6تی از تمامی دستگاه های هم رده و هم قیمت خود سریع تر عمل می کند. 8 گیگابایت رم برای یک دستگاه با این بازه قیمتی بسیار فوق العاده است. هر دو دستگاه های سامسونگ اس 8 و جی 7 ال جی دارای 4 گیگابایت رم هستند. در نتیجه جابجایی میان برنامه ها و مولتی تسکینگ بسیار روان تر و سریع بر روی 6تی انجام خواهد شد.

باتری 3700 میلی آمپری قدرتمند وان پلاس 6 تی به مدت 8 ساعت و 31 دقیقه بر روی تست انجام شده دوام آورد. این نتیجه از نتیجه 12 ساعته ی سامسونگ نوت 9 پایین تر است، اما از آیفون های هم رده خود بالاتر می ایستد. همچنین قابلیت شارژ سریع برای 6 تی تنها از طریق شارژر مخصوص طراحی شده برای این حالت شارژ توسط OnePlus 6T امکان پذیر است.

دوربین: به اندازه کافی خوب است!

شاید بتوان ادعا کرد که گوگل پیکسل 3 بهترین دوربین ارائه شده برای یک گوشی هوشمند را داشته باشد؛ اما باید قبول کرد که کیفیت عکس ها وان پلاس 6 تی نیز خوب و بسیار قابل قبول است. همچنین در نظر داشته باشید که قیمت این دستگاه نزدیک به نصف قیمت گوگل پیکسل 3 می باشد!

OnePlus 6T مجهز به یک لنز 16 مگاپیکسلی با درجه کانونی 2 برای دوربین جلو و دو لنز 16 مگاپیکسل و 20 مگاپیکسلی برای دوربین عقب می باشد. متاسفانه دو لنز تعبیه شده برای دوربین پشتی گوشی مانند دستگاه هایی مثل آیفون تن اس و ال جی وی 40، توانایی عکاسی عریض یا زوم اپتیکال را ندارند و فقط برای ثبت عکس های با کیفیت تر به صورت دوگانه طراحی شده اند. کیفیت عکس ها بسیار خوب است اما بهترین نیستند. عکس های دوربین 6 تی را در تمامی شرایط نوری و حالت های متفاوت با آیفون XS و پیکسل 3 مقایسه کردیم و نتایج قابل قبول بودند. در فضای بیرون و با نور کافی، عکس های 6 تی اندکی زنده تر به نظر می رسید؛ ولی در بسیاری از مواقع مانند نشان دادن ابرها، این حالت مورد قبول نیست.

نمایی-از-پشت-گوشی-های-وان-پلاس-و-آیفون-های-پرچم-دار

نمایی-از-پشت-گوشی-های-وان-پلاس-و-آیفون-های-پرچم-دار

OnePlus 6T در فضای داخل نیز عکس های خوبی به ثبت رساند. در برخی حالت ها که میزان نور در شرایط عکاسی کم می شد، عکس ها پیکسل 3 دچار نویز می شدند که این حالت برای OnePlus 6T کمتر پیش آمد؛ البته در تمامی شرایط عکاسی، عکس های ثبت شده توسط پیکسل 3 رنگ ها را با قدرت بیشتری ثبت می کرد. اگرچه در حالت عکاسی در نور کم، بدترین عکس ها از نظر من مربوط به آیفون تن آر بود. سپس در مقام دوم وان پلاس 6 تی قرار می گرفت و پیکسل 3 کم نقص ترین عکس ها را در نور کم ثبت می نمود.

مقایسه-تصویر-شب-سه-گوشی-آیفون-XR،-وان-پلاس-6-تی-و-گوگل-پیکسل-3-از-چپ-به-راست

مقایسه-تصویر-شب-سه-گوشی-آیفون-XR،-وان-پلاس-6-تی-و-گوگل-پیکسل-3-از-چپ-به-راست

دوربین جلوی پیکسل 3 و آیفون تن آر نسبت به 6 تی رنگ ها و مخصوصاً رنگ پوست را کمی گرم تر و واقعی تر ثبت می کردند. همچنین میزان نویز در بعضی شرایط مانند نور کم در دوربین جلوی 6 تی زیاد می شد. اما در کل نمی توان ایراد اساسی از دوربین جلوی OnePlus 6T نیز بیان نمود و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد.

نمایی-از-بخش-پشتی-گوشی-OnePlus-6T

نمایی-از-بخش-پشتی-گوشی-OnePlus-6T

قابلیت عکاسی با حالت پرتره و ایجاد هاله مات به دور سوژه عکاسی در دوربین جلو به صورت نرم افزاری و دوربین های پشتی به صورت سخت افزاری انجام می شود. حالت عکاسی در شب نیز برای این دوربین وجود دارد که تفاوت آنچنانی با حالت معمول عکاسی ندارد. امکان ضبط ویدیوهای 4K با 60 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. همچنین می توانید با 480 فریم بر ثانیه نیز به ضبط ویدیوهای فوق آهسته بپردازید.

مقایسه-تصویر-برداشته-شده-با-دوربین-وان-پلاس-6-در-سمت-چپ-و-پیکسل-3-در-سمت-راست

مقایسه-تصویر-برداشته-شده-با-دوربین-وان-پلاس-6-در-سمت-چپ-و-پیکسل-3-در-سمت-راست

کیفیت عکس های ثبت شده توسط دوربین پیکسل 3 واقعاً فوق العاده است. اما ما اطمینان داشتیم که دوربین وان پلاس 6 تی نیز ما را ناامید نخواهد کرد. عملکرد دقیق دوربین OnePlus 6T دقیقا این عبارت است: به حد کافی خوب است!

خلاصه اینکه:

پرداخت هزینه ای در حدود 549 دلار برای یک دستگاه اندرویدی در این سطح بسیار قابل قبول است و وان پلاس 6 تی بهترین دستگاهی است که با این قیمت می توانید در بازار تهیه کنید. این دستگاه را می توانید از لحاظ عملکرد و ویژگی هایش با گوشی هایی مانند آیفون تن آر 128 گیگابایت 799 دلاری، گوگل پیکسل 3 999 دلاری و تمامی دستگاه های بازه قیمتی 900 تا 1000 دلار مقایسه کنید؛ اما در نظر داشته باشید که قیمت این دستگاه تنها 549 دلار است.

شاید ابتدا فکر کنید که این گوشی در عمل نسبت به گوگل پیکسل 3 اندکی ضعیف تر عمل می کند، اما در نظر داشته باشید که این دو دستگاه حدود 300 دلار با یکدیگر تفاوت قیمت دارند و همین موضوع است که ارزش 6 تی را بسیار بالا برده است. چنانچه در حال حاضر صاحب یک وان پلاس 6 هستید، نیازی نیست تا آن را به OnePlus 6T بروزرسانی کنید.

در کلام آخر هم می توان OnePlus 6T را به عنوان ارزشمندترین دستگاه در قبال مبلغ پرداختی در بازه زیر 800 دلار دانست و همین موضوع باعث شده است تا این گوشی لقب “منتخب منتقدان” را از آنِ خود کند. به طور کلی می توان نقاط قوت و ضعف این گوشی را در موارد زیر خلاصه کرد:

نقاط قوت:

  • ارزش پیشنهادی بسیار بالا در برابر قیمت آن
  • صفحه نمایش بسیار بزرگ نسبت به سایز گوشی
  • نرم افزار بسیار سریع و روان

نقاط ضعف:

  • دوربین گوشی خیلی فوق العاده عمل نمی کند اما در نوع خود عالی است.
  • بر روی این گوشی هم همانند دیگر پرچمداران سایر برندها، خبری از جک هدفون 3.5 میلیمتری نیست.

مطالب مرتبط