تعمیرات اپل

پیدا کردن قطعات معیوب یک iPhone 7 plus به وسیله ی رزین

blank

همانطوریکه که همه ی ما می دانیم، زمانیکه که یک برد با مشکل اتصال کوتاه رو به رو باشد و ما آن را به منبع تغذیه وصل کنیم، قطعات معیوب آن شروع به داغ کردن بیش از حد می کنند که ما می توانیم از همین نکته کوچک استفاده کنیم و به سرعت و به طور دقیق با استفاده از روش تشخیص رزین قطعه ی معیوب خود را تعیین کنیم. اگر علاقه مند هستید مطالب بیشتری راجع به این موضوع بدانید، به این مقاله را دنبال کنید.

ما در این مقاله راجع به یک iPhone 7 plus  که پس از خیس شدن دیگر روشن نشده است، صحبت می کنیم.

ابتدا این iPhone 7 plus را باز می کنیم و برد منطقی (الکتریکی) آن را خارج می کنیم. مشاهده می شود که هیچ اشکال ظاهری در برد رخ نداده است، ولی به طور آشکار اطراف ماژول wifi نشانه هایی از آسیب رسیدن توسط آب مشخص است. در شکل این قسمت کاملا مشخص است.

 

blank

 

 با استفاده از ماده ی تمیز کننده ی برد ابتدا کل برد منطقی را شروع به تمیز کردن می کنیم.

 

blank

 

سپس برد منطقی را به منبع تغذیه ی مستقیم وصل می کنیم و مشاهده می کنیم که بیش از حد معمول برد ما در حال جریان کشیدن از منبع تغذیه است و این جریان کشیدن بیش از حد می تواند نشانه ای از اتصال کوتاه شدن قطعات در داخل برد الکتریکی iPhone 7 plus باشد. پیشنهاد می کنم نگاهی به مقاله جریان کشی بیندازید.

حال برد را از منبع تغذیه جدا می کنیم و با استفاده از یک مولتی متر که در حالت دیود مد قرار داده شده است، شروع به اندازه گیری مقاومت بین قسمت های مختلف مدار می کنیم تا ببینیم کدام قسمت دچار اتصال کوتاه شده است. اول از همه از دو قسمت مهم مدار که مثبت و منفی ورودی منبع تغذیه بورد منطقی هستند شروع می کنیم، مشاهده می شود که در حالت عادی قرار دارند و هیچ اتصال کوتاهی در بین آن ها رخ نداده است.

 

blank

 

در ادامه ی اندازه گیری سراغ سایر قطعات برد منطقی می رویم و مشاهده می شود که چندین قطعه با Vcc به اتصال کوتاه در آمدند و چندین قطعه با زمین اتصال کوتاه شده اند، که هنوز مشخص نیست این اتصال کوتاه به دلیل آسیب وارده است یا به صورت طبیعی وجود دارد. برای اصمینان از این موضوع باید به نقشه الکتریکی بورد منطقی مراجعه کنیم.

به دلیل این که تعداد بسیار زیادی قطعه روی برد ما وجود دارد، و ما بتوانیم به سرعت و به دقت قطعه معیوب را پیدا کنیم، یک رزین را توسط هویه بخار می کنیم و بخار را روی برد می نشانیم. (این کار را نزدیک برد انجام می دهیم تا رزین بخار شده بر روی بورد بنشیند) هنگامی که تمامی قسمت های مشکوک مدار را به رزین آغشته کردیم، برد منطقی را به منبع تغذیه DC با ولتاژ 3 ولت وصل می کنیم و فورا مشاهده می کنیم که رزین روی قطعه ی C3002 ذوب شده است. پس احتمالا این قطعه اتصال کوتاه کرده است. از آنجائیکه که C3002 یک خازن فیلتر است ما می توانیم با برداشتن این قطعه از روی برد و جایگزین کردن با یک خازن جدید این مشکل را بر طرف کنیم.

 

blank

 

با کمک یک هویه ی هوا گرم، ما این قطعه را از روی برد بر می داریم و به مدت حدودا 5 دقیقه صبر می کنیم تا برد منطقی  iPhone 7 plus خنک شود. سپس با استفاده از یک محلول پاک کننده PCB شروع به پاک کردن آن قسمت از برد که قطعه را برداشتیم، می کنیم.

حال با استفاده از حالت دیود چک مولتی متر پارامترهای  برد را اندازه گیری می کنیم و مشاهده می کنیم که دیگر اتصال کوتاهی وجود ندارد، زیرا که ما قطعه معیوب را برداشته ایم.

حال با استفاده از یک خازن جدید برد را تکمیل می کنیم. پس از تکمیل برد، آن را به منبع تغذیه وصل می کنیم و مشاهده می کنیم که جریان بیش از حد معمولی از بورد عبور نمی کند. با توجه به عدم عبور جریان بیش از حد از برد ما می توانیم برد را مونتاژ کنیم که اگر همه ی موارد درست بودند و مشکلی نداشتیم، ما به موفقیت رسیدیم.

بورد منطقی را سر جای خودش قرار می دهیم، باتری و LCD را متصل می کنیم و دکمه ی power را فشار می دهیم و مشاهده می کنیم که تلفن روشن می شود.

 

blank

 

حال تمام قسمت های iPhone 7 plus را به صورت نرم افزاری تست میکنیم تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنیم. پس از بررسی های مختلف مشاهده شد iPhone 7 plus هیچ مشکلی ندارد.

مطالب مرتبط