تست و بررسی هوآوی

مروری بر هواوی P30 Pro-بخش ششم سخت افزار و دوربین

مروری بر هواوی P30 Pro-بخش ششم سخت افزار و دوربین

6- سخت افزار و ویژگی های دوربین

دوربین Leica-powered quad-camera setup

هواوی P30 Pro به دنبال تحول و تکامل دوربین در گوشی های هوشمند است، درست مانند P20 Pro، اما به جای سه حسگر، اکنون چهار حسگر در قاب پشت وجود دارد. هواوی P30 Pro شامل تمام دستاورد های عکاسی هواوی در بخش تلفن همراه، تا کنون بوده است و همچنین ارائه دهنده آخرین پیشرفت های لایکا است.

سه دوربین از چهار دوربین دارای یک هامپ است – بالایی شوتر 20 مگاپیکسل با لنز زاویه فوق عریض f/2.2  است که یک دوربین اصلی 40 مگاپیکسلی با لنز زاویه عریض f/1.8 OIS است و در نهایت شما می توانید لنز f/3.4 تله فوتو OIS پریسکوپ برای زوم اپتیکال 5 برابری و سنسور 8 مگاپیکسل داشته باشید. دوربین چهارم یک دوربین ToF است که در کنار فلش LED دوگانه قرار دارد.

blank

برای مشاهده طراحی کلی گلکسی P30 Pro اینجا کلیک کنید.

و حالا بیایید به ویژگی های فنی بپردازیم.

سخت افزار

دوربین اصلی: هواوی P30 Pro به سنسور 40 مگاپیکسلی جدید سونی مجهز است. این سنسور، فوق حسگر نامیده می شود. با توجه به فیلتر Quad-Bayer، پیش فرض این گوشی عکس های 10 مگابایتی است، اما اگر بخواهید، می توانید عکس ها را با دوربین 40 مگاپیکسلی ذخیره کنید. اگر شما با فیلترهای Bayer و Quad-Bayer آشنا نیستید، این مقاله (https://www.gsmarena.com/explaining_huawei_p20_pros_triple_camera-news-30497.php) را بخوانید تا با نحوه کارکردشان آشنا شوید. آنها اساسا به عنوان سنسور 10 مگاپیکسلی با پیکسل های بسیار بزرگ عمل می کنند و برخی از قابلیت های پیشرفته مانند HDR زمان واقعی دارد.

در حالی که سنسور 40 مگاپیکسلی فوق حسگر دارای همان رزولوشن لنز 27 میلی متری اسنپرهای اصلی در P20 Pro و Mate 20 Pro است، این یک سنسور با برند جدیدی است که توسط سونی و به طور انحصاری برای هواوی ساخته شده است. این لنزها در حال حاضر در f/1.6 روشن تر است و به لحاظ اپتیکی ثابت و پایدار است که این تنها پیشرفت عظیم نسبت به نسل قبلی است.

سنسور دوم نیز یک سنسور فوق حسگر 40 مگاپیکسلی است که به فیلتر رنگ جدید مجهز است. به جای فیلتر RGGB سنتی، هواوی و سونی از یک فیلتر رنگ RYYB روی این سنسور استفاده کرده اند (که در آن شبه پیکسل های سبز جایگزین شبه پیکسل های زرد رنگ شده اند). آنها ادعا می کنند که فیلتر زرد اجازه می دهد تا آنها 40% نور بیشتری از فیلترهای سبز در RGGB جمع آوری کنند و این تغییر به کیفیت تصویر بهتر، به خصوص در نور کم، ترجمه می شود.

با تمام این تفاسیر، دوربین های 40 مگاپیکسلی در حال حاضر با یک دیافراگم روشن تر، یک سیستم ثبات نوری و یک فیلتر رنگ جدید – سه چیزی است که در عکاسی با نور کم، به طور گسترده ای کمک می کنند. و اگر این کافی نیست، حالت شبانه هوآوی نیز در دسترس است.

دوربین زاویه فوق عریض: اسنپر 20 مگاپیکسلی با لنز f 2.2 که ما برای اولین بار در Mate 20 Pro دیدیم، روی گوشی P30 Pro منتقل شده است. این دوربین دارای فوکوس خودکار تشخیص فاز است و حالت Super Macro را برای عکسبرداری از فاصله 2.5 سانتی متری نیز پشتیبانی می کند. هواوی همچنین دارای حالت شبانه است که برای کار کردن با دوربین زاویه فوق عریض در P30 Pro بهتر کار می کند – در حال حاضر، برای گرفتن عکس و یا تصاویر بسیار بهتر، 8 یا 9 ثانیه طول می کشد.

دوربین تله فوتو: بدون شک، تاج جواهری گوشی هواوی P30 Pro، دوربین تله فوتو آن است. ما قبلا با دوربین های پریسکوپ آشنا شده ایم اما همه آنها، طراحی های زوم بودند و کیفیت تصویر بسیار بالایی نداشتند. در اینجا لنزهای اصلی پایدار مناسب وجود دارد و ما انتظار داریم که تصاویر با کیفیت بسیار بهتری ارائه شود.

اما ابتدا اجازه دهید درباره سنسور این دوربین صحبت کنیم. این دوربین 8 مگاپیکسل رزولوشن دارد، اما هواوی یک سنسور بزرگتر را انتخاب کرده است و در حال حاضر پیکسل های آن به بزرگی 1.22 میکرومتر هستند – که این نسخه روز رسانی پیکسل 1.0 میکرومتری است که بر روی اسنپرهای تله فوتو 8 مگاپیکسلی سری های P20 Pro و Mate 20 Pro قرار داشتند.

سنسور به طور عمود بر روی قاب پشت حدود 1 سانتیمتر به سمت راست هامپ دوربین قرار دارد. آنچه که در هنگام نگاه به عقب مشاهده می کنید، شئی جلوی لنز پریسکوپ است. در اینجا هیچ آینه ای وجود ندارد – نور با زاویه 90 درجه نسبت به سنسور، بوسیله یک منشور بازتاب داده می شود.

blank

نور بازتاب شده از طریق مجموعه ای از 5 المان نوری اضافی عبور می کند. این سیستم همچنین به تثبیت کننده تصویر نوری مجهز است، که باید برای فاصله های کانونی طویل که در آن حتی یک لرزش کوچک دوربین روی کیفیت عکس تاثیر می گذارد وجود داشته باشد.

لنزهای پریسکوپ روی P30 Pro ، 125 میلیمتر است و بدیهی است که از لحاظ اپتیکی تثبیت شده است و دارای دیافراگم f/3.4 است و باید زوم اپتیکال 5 برابری (125 میلی متر) روی دوربین اصلی 27 میلیمتری باشد. خوب، اگر شما یک حساب ریاضی سر انگشتی انجام دهید، زوم اپتیکال 5 برابری (5x (125/27)) دقیقا برابر با 4.63 است. اما ما حدس می زنیم بزرگنمایی 4.6x به خوبی و کیفیت 5x نیست.

آنچه که ما را می تواند بیشتر گیج کند این است که EXIF عکس های بزرگنمایی شده عدد 135 میلی متری را به ما می گوید، که مربوط به زوم اپتیکال 5x واقعی است. اما هواوی تایید کرده است که 125 میلیمتر عدد صحیح در 35 میلیمتر است، یعنی این که زوم واقعی در دوربین اصلی 4.6 برابر و نه 5 برابر است. اما به منظور اجتناب از سردرگمی بیشتر، ما به زودی فراخوان خواهیم داد که همان 5x نامیده می شود.

هواوی همچنین زوم ترکیبی به نام 10x را که با بزرگنمایی دیجیتال و اپتیکال ترکیب شده است، را معرفی کرده است. قرار است بدون زوم دیجیتال کیفیت تصویر پایین نیاید. در حقیقت شما حتی می توانید به زوم دیجیتال 50 برابری دست پیدا کنید – این حالت برای گرفتن تصویر واقعی کمی شک بر انگیز است، اما با اطمینان می توان گفت که با این زوم می توانید حتی به دور دست ها نگاه کنید و عکس دلخواه خود را بگیرید.

دوربین ToF: چهارمین دوربین بیرون از مجموعه دوربین های اصلی و در کنار فلش ال ای دی است. این یک دوربین مدت پرواز (ToF) است و دارای دو هدف اصلی است – برای سرعت بخشیدن به فوکوس خودکار و در نتیجه جایگزینی دستیار لیزر، بلکه همچنین به دلیل توانایی که دارد برای ارائه یک نقشه عمق برای صحنه، و بهبود تفکیک سوژه و پس زمینه تاریک در حالت پرتره. حسگر ToF نقشه برداری چند لایه بهتری با دقت شبیه سازی چند سطحی بوکه بالاتر ارائه می دهد.

 

 

برنامه دوربین

هواوی مایل است بزرگنمایی 5x اپتیکال و 10x هیبریدی را نشان دهد. گزینه های 5x و 10x در برنامه دوربین این گوشی قرار داده شده است، در حالی که دوربین زاویه عریض 0.6x نامیده می شود. خوب، اگر از لحاظ فنی درست بگوییم، زمانی که شما فاصله کانونی لنزهای عریض و تله را با هم مقایسه می کنید، می توان گفت P30 Pro دارای یک زوم اپتیکال 7.8x در برابر 5x دارد. البته، این فقط در حد نامگذاری است و نباید به کاربران گوشزد شود، اما فقط این را گفتیم تا از هر گونه سردرگمی کاربر جلوگیری کنیم.

blank

برنامه دوربین با استفاده از AI هواوی نیز همانند قبل پیشرفت کرده است. این حالت Master AI بهبود یافته است، که تنظیمات را برای حداکثر 1500 صحنه مختلف تشخیص می دهد و تنظیم می کند. هواوی پس از بازخورد منفی که از P20 Pro دریافت کرده بود که در آن حالت های سبز و آبی آسمان در بالا بود، کمتر مورد تاخت و تاز قرار گرفت. ما از تنظیمات پیش فرض مورد استفاده در P30 Pro لذت می بریم، اما اگر می خواهید Master AI را خاموش نگه دارید، این سوئیچ در حال حاضر به راحتی روی منظره یاب گوشی شما قرار گرفته، بنابراین مجبور نیستید به تنظیمات بروید، از آنجا اقدام کنید.

blank blank blank blank blank blank

نرم افزار دوربین، خود، بعد از Mate 20 Pro چندان تغییری نکرده است. اول از همه، در این گوشی، انتخابگر حالت را در قسمت پایین برای شما در نظر گرفته شده است. با ضربه زدن و یا کشیدن این انتخابگر به چپ و یا راست می توانید حالت ها را تغییر دهید، اما با این انتخاب گر نمی توانید روی نمایاب بروید. با بردن انتخابگر به بالا و یا پایین نمی توانید دوربین جلو و یا عقب را تغییر دهید، برای این کار یک دکمه جداگانه در قسمت زیر که براحتی قابل دسترس است تعبیه شده است.

blank blank

 

برای زوم کردن، یک دکمه که شاخص بزرگنمایی را در منظره یاب را تغییر می دهد وجود دارد، با زدن روی این دکمه، بزرگنمایی به طور متوالی روی 1x (25 میلی متر)، 5x (125 میلی متر)، 10x (250 میلی متر)، و 0.6x (16 میلی متر) تغییر داده شده و جابجا می شوند. حالت 10x همان چیزی است که هواوی آن را تحت عنوان زوم ترکیبی نامیده است (اساسا زوم دیجیتال دو برابر 5x).

طبق تجربه ما، می توانید با برش و بزرگتر کردن عکسی که با دوربین 5x گرفته شده است، به کیفیت خوبی دست یابید. البته، همانطور که در تمام زوم های دیجیتال اتفاق می افتد، عکس گرفتن با دوربین دیجیتال این امکان را می دهد که در هر فاصله ای که بخواهید و در هر موقعیت مناسب تر در یک منطقه خاصی که مورد علاقه شماست قرار بگیرید، و عکس دلخواه خود را بگیرید، این امکان با برش و یا بزرگنمایی عکس حاصل نمی شود.

blank

در این گوشی حالت Pro وجود دارد که در آن می توانید پارامترهای دلخواه خودتان را تنظیم کنید – ISO (50 تا 409.600)، سرعت شاتر (1.4000 ثانیه تا 30 ثانیه)، جبران نوردهی ( 4- تا 4+ EV در افزایش توقف 1/3) و تعادل رنگ سفید (از پیش تنظیم و دمای نور مخصوص). شما همچنین می توانید حالت اندازه گیری (ماتریس، مرکز ثقل و نقطه) و حالت تمرکز (تک، پیوسته و دستی) را انتخاب کنید. اگر گوشی تلفن فکر می کند که شما در معرض نوردهی کمی قرار دارید، آیکونی ظاهر خواهد شد و به شما هشدار می دهد.

blank

علی رغم اینکه هواوی P30 Pro فاقد دوربین B&W است، حالت تک رنگ در این گوشی هنوز در دسترس است. این در بخش «اطلاعات بیشتر» توضضیح داده شده است که در آن حالت های اضافی: تک رنگ، پانوراما و HDR، و غیره آورده شده است. حالت سوپر ماکرو نیز در اینجا وجود دارد، و همچنین دارای سوئیچ های 1x و 0.6x است. اگر شما 1x را انتخاب کنید – دوربین فقط تصویر را از منبع زاویه فوق عریض برش می دهد.

سالهاست گوشی های هوآوی هر دو حالت Portrait و Aperture را داشته است. در حال حاضر تفاوت ها همیشه بیشتر از این دو وجود دارد. در حالت Aperture، شما می توانید دیافراگم شبیه سازی شده را در محدوده f/0.95 تا f/16 انتخاب کنید. می توانید دیافراگم و نقطه کانونی دلخواه را در گالری تغییر دهید.

در حالت Portrait می توانید زمینه تاری پس زمینه را فعال و غیرفعال کنید، اما همچنین می توانید شکل های بوکه – تصویر درون دایره، قلب، چرخش و یا دیسک ها را انتخاب کنید – اینها واقعا عالی هستند. شما همچنین می توانید حالت روشنایی شبیه سازی شده را انتخاب کنید و حتی می توانید برخی از ابزارهای آرایش چهره و زیباسازی را در مقیاس از 0 تا 10 اضافه کنید.

blank blank blank blank

حالت پرتره

گوشی هواویP30 Pro ویدیو را تا رزولوشن 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط می کند – هنوز حالت ضبط ویدئو با رزولوشن 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه در این گوشی وجود ندارد. با این حال، می توانید بین h.264 و h.265 یکی را انتخاب کنید.

هواوی این وعده را می دهد که با تغییر سیستم دوربین ها و همچنین ارتقاء تنظیمات و دسترسی به سقف بالای ISO بتوان ویدئوهای با کیفیتی در شرایط نور پایین ضبط کرد. افزایش ISO از 102.400 روی گوشی P20 Pro به 409.000 افزایش یافته است.

امکان ضبط ویدئو فوق اسلو موشن با 720 پیکسل در 960 فریم بر ثانیه و همچنین اسلو موشن عادی در 720p/240 و 1080p/120 فریم بر ثانیه وجود دارد. در حالی که کلیپ های اسلو موشن فقط در طول فیلم در حافظه گوشی محدود می شوند، کلیپ های فوق اسلو موشن، دقیقا 10 تا 6 ثانیه و در اسلو موشن عادی، دو ثانیه را در هر دو طرف باقی می گذارند.

هواوی دستیار هوشمند خود را به نام HiVision به عنوان بخشی از برنامه دوربین گوشی ارائه می دهد. این اساسا یک لنز هوشمند است که به طور خودکار نشانه ها، تصاویر هنری و غذا را تشخیص می دهد. بعضی از توابع هوشمند شامل ترجمه متن و شمارش میزان کالری، دومین ترفندی است که در برنامه های این گوشی به عنوان دستیار گنجانده شده است.

blank blank blank blank blank

 

مطالب مرتبط