تعمیرات

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل

blank

یکی از مهم ترین موضوعاتی که برای هر تعمیرکار گوشی هوشمند لازم است، آشنایی با لوازم تعمیر موبایل و نحوه کارکرد آنها است. برای تعمیر گوشی و تبلت از ابزار و تجهیزات گوناگونی استفاده می شود. هر بخشی از تعمیر نیازمند یک نوع خاص از ابزار تعمیر است. البته که برخی از آنها عمومیت دارد، و برای هر تعمیری بکار برده می شود. اگر از ابزار نامناسب استفاده کنید، ممکن است به قطعات گوشی آسیب وارد کند و هزینه جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل و نحوه کار با آنها بحث مهمی است که باید با آن آشنا باشید.

اگر قصد ورود به حرفه تعمیر تلفن همراه را دارید، در قدم نخست باید اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل را بشناسید. در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر گوشی و تبلت بپردازیم و شما را با آنها آشنا کنیم. بنابراین با کوک موبایل همراه باشید.

چرا شناخت ابزار تعمیر موبایل اهمیت زیادی دارد؟

طبیعتا با گسترش استفاده از گوشی های هوشمند، روز به روز شاهد افزایش تقاضا برای تعمیر این گجت ها هم خواهیم بود. این امر سبب شده که تعمیرات موبایل به یکی از مشاغل پردرآمد فعلی بازار تبدیل شود. شما هم می‌توانید با شرکت در دوره های آموزشی تعمیر تلفن همراه در مرکز کوک موبایل به جمع تعمیرکاران گوشی هوشمند بپیوندید. در آخر به شغل پر درآمد تعمیرات موبایل وارد شوید و برای خود آینده‌ حرفه ای  روشن بسازید. برای کسب اطلاعات بیشتری در مورد شرایط و مزیت های شرکت در دوره های آموزش تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری گوشی مرکز کوک موبایل به مطالعه مقاله آموزش تعمیرات موبایل در مرکز کوک موبایل بپردازید.

اما هر فردی که علاقمند حرفه رفه ایرادات تلفن همراه باشد، باید در قدم نخست ابزارهایی که در این حرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند را به خوبی بشناسد. شناسایی ابزار های تعمیر گوشی را می‌توان به عنوان الفبای یادگیری و ورود به این حرفه محسوب کرد. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله “آموزش تعمیر موبایل (مقدمه)” در مورد اصطلاحات رایج در حرفه تعمیر گوشی  صحبت کرده بودیم، اما حالا و در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم در رابطه با وسایل و لوازم تعمیر تلفن همراه صحبت کنیم و اصلی ترین ابزارهای تعمیر  را به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین با کوک موبایل همراه باشید. شناخت ابزارهای تعمیر یکی از مباحث تعمیر گوشی و تبلت  محسوب می شود.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : پیچ گوشتی

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

اولین و مهم ترین ابزاری که باید برای تعمیر گوشی در اختیار داشته باشید پیچ گوشتی است. پیچ گوشتی هایی که برای تعمیر گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند انواع و اقسام مختلفی دارند و از نظر ابعاد کوچک و ظریف هستند. شما به عنوان یک تعمیرکار موبایل باید انواع پیچ گوشتی های لازم برای باز کردن پیچ تمام مدل های گوشی از سری گوشی های اندرویدی گرفته تا آیفون های اپل را در اختیار داشته باشید. برخی شرکت ها پکیج های پیچ گوشتی را برای رفع ایرادات گوشی موبایل عرضه می‌کنند که شامل تمام پیچ گوشی های لازم در این حرفه می‌شوند. خرید این پکیج ها می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : ساکشن کاپ

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

ساکشن کاپ (Suction Cup) ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید قاب گوشی های موبایل را باز کنید. خیلی از تعمیرکاران موبایل به جای ساکشن کاپ فقط از یک کاپ مکنده استفاده می‌کنند و با نصب آن بر روی قاب گوشی و کشیدن کاپ سعی می‌کنند که قاب دستگاه را باز نمایند، اما استفاده از این شیوه ممکن است به بدنه گوشی های حساس آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما یک ساکشن کاپ اهرمی و مناسبی را برای خود تهیه کنید. به وسیله این ابزار می‌توانید گوشی را مابین دو کاپ مکنده دستگاه قرار دهید و با فشار دادن اهرم آن، به طور همزمان و یکنواخت نیرویی به قابل گوشی اعمال نمایید که منجر به جداسازی و باز کردن بدون دردسر قاب آن شود.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : هیتر

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

هیتر ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید به قاب و دیگر قسمت های گوشی های موبایل گرما دهید. این ابزار برای جداسازی اجزای مختلف گوشی بسیار پر کاربرد است. برای مثال گوشی های مدرن امروزی اغلب بدنه ضد آب دارند و لایه های لاستیکی بسیار مقاومی در لبه های قاب آن ها نصب است که از باز شدن قاب گوشی جلوگیری می‌کنند. با استفاده از هیتر و گرما دادن به لبه های قاب این گوشی ها می‌توانید لاستیک های آب بندی اطراف آن ها را شل کنید و در نهایت قاب گوشی را جدا نمایید.

هیتر یا دمنده هوای گرم که در تعمیرات سخت افزار استفاده میشود، علاو بر برداشتن و گذاردن قطعات، برای حرارت دادن برای رفع لحیم سردی(قلع مردگی) و غیره استفاده میشود.
هیتر دارای وولوم تنظیمات شدت حرارت (Heat) بین 0 الی 500 درجه سانتیگراد و شدت باد (Air) که در مدلهای مختلف، متفاوت است ولی معمولا بین 0 الی 120 قدرت دمش دارد که روی نمایشگر دستگاه وجود دارد. برای تعمیرات موبایل درجه 450درجه سانتیگراد هیتر با دمش 20 کافی است (البته باید به این نکته دقت داشته باشید که در هر هیتر این مقدار متفاوت است و به درصد خطای دستگاه نیز باید توجه داشت).

همچنین ببینید: هیتر و هویه دیجیتال کوییک ۷۰۶ دبلیو پلاس

لوازم و قطعات تعمیرات سخت افزار61

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : پیک

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

پیک هم یکی دیگر از اصلی ترین ابزار تعمیرات موبایل است. با فرو بردن نوک پیک در لبه قاب گوشی موبایل می‌توانید براحتی قاب گوشی را باز کنید. همچنین از پیک در مراحل و مواقع مختلف دیگر هم استفاده می‌شود. این قطعه از جنسی خاص و غیر رساناست و به همراه داشتن آن در شغل تعمیرات تلفن همراه الزامی خواهد بود.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : پنس

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

پنس ابزاری است که می‌توانید با آن قطعات مختلف گوشی های موبایل را بردارید و جابجا کنید. این ابزار شبیه به موچین است اما به طور دقیقی طراحی می‌شود تا تعمیرکار با آن بتواند خیلی راحت قطعات سخت افزاری گوشی های موبایل را بگیرند و تغییرات لازم و مورد نیاز را در آن ها اعمال کند.

این ابزار برای کنترل و جایگذاری قطعات و آی سی های روی سطح برد گوشی کاربرد دارند. پنس دارای انواع مختلفی میباشد که  سرکج و معمولی(سر صاف) بیشترین کاربرد در تعمیرات موبایل دارد. نکته قابل توجه در خرید پنس خاصیت آنتی استاتیک آن است، که برای دفع الکتریسیته ساکن موجود در بدن به زمین است، تا در اثر نوسانات جریان اضافی به برد وارد نشود و به قطعات آسیب نرساند.

اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : هویه و سیم لحیم

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

ابزار بعدی که باید به عنوان یک تعمیرکار موبایل در اختیار داشته باشید، هویه است. هویه به شما این امکان را می‌دهد تا در شرایط خاص به تعمیر برد و قطعات الکترونیکی روی آن بپردازید و پایه های هر یک از قطعات الکترونیکی نصبی در دستگاه را جدا یا متصل نمایید. طبیعتا برای انجام این کار نیاز به سیم لحیم اختصاصی خواهید داشت که بتوانید با ذوب کردن آن لحیم کاری را انجام دهید.

یکی از انواع هویه مورد استفاده برای تعمیرات موبایل هویه SMD است که همان هویه معمولی با نوک بسیار نازک است. از این هویه برای لحیم کاری روی برد، سیم کشی، تمیز کردن برد، تعویض بعضی قطعات پلاستیکی و… استفاده میشود. بهترین نوع هویه های بازار هویه ولر(weller) است که بین 0 الی 450 درجه سانتیگراد است.

اگر قصد خرید هویه برای کارگاه تعمیرات موبایل خود دارید، یک دستگاه دوکاره دیجیتال هیتر هویه گرداک 952 را به شما معرفی می کنم. می توانید این محصول را در فروشگاه سایت کوک موبایل با کمترین قیمت خرید کنید.

تعمیرکار موبایل در کنار هویه از سیم لحیم کاری وخمیر استفاده می کند که به شرح خلاصه آنها می پردازیم:

سیم قلع:یکی از ابزار لحیم کاری که بر روی برد برای سیم کشی و اتصالات لحیم کاری استفاده میشود. معمولا سیم قلع یا سیم لحیم استفاده شده برای تعمیرات موبایل با قطر 0.3 الی 0.5 میلیمتر استفاده میشود.

سیم قلع برای لحیم کاری

سیم قلع برای لحیم کاری

خمیر قلع : تشکیل شده از قلع 99% با حجم تراکم بیشتر نسبت به سیم قلع دارد که حالت خمیری پیدا میکند، از خمیر قلع برای شابلون کردن و یا قلع زدن پایه های از دست رفته استفاده میشود.

خمیر قلع برای لحیم کاری

خمیر قلع برای لحیم کاری

توپ قلع:در برخی موارد برای راحتی کار از توپ قلع استفاده میشود،همان خمیر قلع است که به صورت گوی های قلع با قطرهای مختلف که بر اساس اندازه پایه ها و اندازه شابلون استفاده میشود و پس از هیتر گیری مانند قبل روی پایه ها می نشیند.

خمیر فلکس: روغنی است که هنگام هیترگیری استفاده می شود تا اولا سطح برد نسوزد، ثانیا به برد حالت چسبندگی ایجاد کند تا اتصال آنها روی برد آسان باشد و ثالثا قطعات دیگری که قرار نیست برداشته شود، در جای خود بماند

خمیر فلکس برای لحیم کاری

خمیر فلکس برای لحیم کاری

سیم لاکی : برای سیم کشی روی برد از این مدل سیم روکش دار استفاده میشود. قطر سیم لاکی های موجود برای تعمیرات برد موبایل از 0.25 الی 1 میلیمتر میباشد. معمولا از 0.25 الی 0.75 میلیمتر برای سیم کشی مسیرهای داخلی برد و از قطرهای بزرگتر برای سیم کشی روی برد استفاده میشود.

سیم لاکی برای لحیم کاری

سیم لاکی برای لحیم کاری

شابلون: از شابلون برای پایه سازی آی سی های که از روی برد بلند شده و یک دست کردن پایه ها به وسیله خمیر قلع و هیتر استفاده میشود. هر آی سی شابلون مخصوص خود را دارد.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : منبع تغذیه

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

منبع تغذیه می‌تواند بنا به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. شوک به باتری، شارژ مستقیم باتری، روشن کردن گوشی بدون باتری، امکان عیب یابی گوشی خاموش با بررسی مدارهای آن و غیره همگی کارهای مفیدی هستند که با منبع تغذیه قادر به انجام آن ها می باشید. داشتن این ابزار برای یک تعمیرکار موبایل ضروری است و بدون آن امکان انجام تعمیر گوشی وجود ندارد.

منبع تغذیه به عنوان یک منبع تغذیه مستقیم برق (DC) با دامنه ولتاژ صفر الی 30 ولت و ولوم جریان با دامنه صفر الی 5 آمپر قابل تغییر است. معمولا باطری موبایل با مقدار ولتاژ 3.4 الی 3.8 ولت است، لذا با این مقدار ولتاژ میتوان اکثر گوشی ها را روشن کرد و بسته به حالات متفاوت گوشی مقدار جریان تغییر میکند.(در حالت استند بای مقدار جریان صفر است).میتوان به وسیله مقدار جریان در حالت های مختلف گوشی، در مورد صحت وسلامت برد اظهار نظر داد.همچنین برای شوک دادن باطری نیز از منبع تغذیه استفاده می شود.

اگر می خواهید یکی از به صرفه ترین منبع تغذیه برای تعمیر موبایل داشته باشید، توصیه ما به شما، خرید منبع تغذیه داژنگ پی اس – 305 دی۳۰ولت/ ۵آمپر است. وارد فروشگاه کوک موبایل شوید، و این محصول را با کمترین قیمت سفارش دهید.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : مولتی متر

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

مولتی متر یکی دیگر از اصلی ترین ابزار های تعمیر و رفع خرابی گوشی محسوب می‌شود که حتما باید آن را در اختیار داشته باشید. کاربرد اصلی این ابزار مربوط به عیب یابی می‌شود. با استفاده از مولتی متر می‌تواند عملکرد و خراب نبودن تمام قطعات گوشی را بررسی و تست نمایید و در صورت شناسایی قطعات معیوب نسبت به تعمیر یا تعویض آن ها وارد عمل شوید. بنابراین برای انجام تعمیرات دقیق تلفن همراه حتما به مولتی متر نیاز خواهید داشت.

مولتی متر دستگاهی برای اندازه گیری ظرفیت قطعات اکترونیکی است و با آن میتوان از سلامت قطعات مطلع شد. این دستگاه به صورت دیجیتال و آنالوگ موجود میباشد که استفاده از مولتی متر آنالوگ دیگر منسوخ شده است. مولتی متر دیجیتال دارای یک سلکتور میباشد که با چرخاندن آن، میتوان واحد مورد نظر را انتخاب کرد و آن را در دامنه مربوط به خود قطعه گذاشت. در بعضی از مولتی مترهای دیجیتال دامنه واحدها به صورت خودکار میباشد، یعنی شما با انتخاب واحد دامنه به صورت اتومات تنظیم میشود.

مولتی متر دیجیتال اتورنج ویکتور مدل VC97 2021 یکی از بهترین ابزارهای تعمیرات موبایل هست. این محصول را در فروشگاه سایت کوک موبایل با کمترین قیمت بازار تهیه کنید.

دامنه های روی مولتی متر :

  1. دامنه اهم که با علامت Ω یا ohm میباشد برای اندازه گیری مقاومت است.
  2. دامنه فاراد که با علامت CX یا F برای آزمایش خازن است
  3. دامنه دیود یا بازر که با علامت(((•  یا—|→   نمایش داده میشود، برای آزمایش دیود، ترانزیستور، قطع و وصل بودن مسیر و …. است.
  4. دامنه ولتاژ و جریان DC که با علامت DCV و DCA نمایش داده میشود.برای اندازه گیری ولتاژ و جریان مستقیم میباشد.
  5. دامنه ولتاژ و جریان AC که با علامت ACV و ACA  نمایش داده میشود.برای اندازه گیری ولتاژ و جریان متناوب میباشد.

تست قطعات توسط مولتی متر با پراب ها صورت می گیرد که به رنگهای مشکی و قرمز هستند، و در پایه های مثبت و منفی متصل میشوند و براساس قطعه در جهت مورد نظر قرار میگیرند.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : دستگاه لوپ

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

دستگاه بعدی که برای انجام تعمیر باید در اختیار داشته باشید، دستگاه لوپ است. دستگاه لوپ یکی از گران قیمت ترین ابزارهایی است که برای تعمیرات تلفن همراه به آن نیاز پیدا می‌کنید. لوپ مثل یک میکروسکوپ عمل می‌کند و این امکان را در اختیارتان قرار خواهد داد تا مادربرد گوشی را با ابعاد چند برابر بزرگ تر مشاهده کنید و بتوانید خیلی راحت نسبت به تعمیر مدارها و قطعات آن وارد عمل شوید.

لوپ یا میکروسکوپ دیجیتال همگی برای سهولت کار جهت انجام امور ظریف و به منظور بزرگنمایی سطح برد، بین همکاران استفاده میشود. این دستگاه دارای لنز محدب برای فوکوس و شفافیت بسیار بالا میباشد، که قابلیت اتصال به کامپیوتر و پورت USB برای ضبط نیز دارد.

معرفی اصلی ترین ابزار تعمیر موبایل : اسپاجر یا اسپاتول

معرفی اصلی ترین ابزار های تعمیرات موبایل

اسپاجر یا اسپاتول هم یکی دیگر از ابزارهای مهمی است که برای تعمیر گوشی های موبایل باید در اختیار داشته باشید. با این ابزار می‌توانید کارهایی همچون آزاد کردن کانکتورهای قطعات گوشی از روی مادربرد، بلند کردن و جابجایی قطعات و غیره را انجام دهید.

در بالا به معرفی اصلی ترین ابزارهای تعمیر موبایل پرداختیم. تمامی این ابزارها پرکاربرد هستند و در تعمیر موبایل استفاده می شوند. از اینرو شناخت آنها لازم است و ما سعی کردیم در این مقاله آنها را به شما عزیزان معرفی کنیم.

منبع: www.mobilecellphonerepairing.com

خرید ابزار تعمیر گوشی از کوک موبایل

بنابراین اگر می‌خواهید وارد حرفه تعمیرات تلفن همراه شوید، توصیه می‌کنیم حتما اصلی ترین ابزار های تعمیر موبایل را تهیه نمایید چون شما به هر حال در آینده به این ابزارهای کاربردی نیاز پیدا می‌کنید. قیمت ابزار تعمیرات آیفون و سایر گوشی های هوشمند در کوک موبایل بسیار منلسب و از تضمین کیفیت بالایی برخوردار است.

برای خرید ابزار و لوازم تعمیر سخت افزاری گوشی از صفحه ابزار تعمیرات موبایل ما بازدید نمایید. همچنین می توانید با شماره تلفن 02167319 تماس بگیرید

مطالب مرتبط