اخبار فناوری

عرضه چیپ ست 5G توسط سامسونگ و رویای تولید آن توسط اپل

عرضه چیپ ست 5G توسط سامسونگ و رویای تولید آن توسط اپل

عرضه چیپ ست 5G توسط سامسونگ و رویای تولید آن توسط اپل

Galaxy Note 10 در حداقل چهار نسخه متفاوت از لحاظ اندازه صفحه نمایش و دسترس پذیری 5G، در راه است. شرکت کوالکام، به وضوح برای عملکرد بهتر، مودم های X50 و X55 خود را از چیپ ست های اسنپ دراگون جدا خواهد کرد.

گفته می شود پردازنده نسل بعدی اسنپ دراگون 865 که قرار است به دستاوردهای بهار سال 2020 نظیر Galaxy S11 برسد و در دو نسخه با-و بدون اتصال 5G قابل عرضه بوده، ممکن است از بخش یکپارچه سازی خذف شود. بنابراین، در ابتدا و تا رسیدن به iPhone های اپل 2020، امکان دارد که یک چیپ ست واقعی 5G با یک مودم کوالکام یکپارچه شده داشته باشید.

سامسونگ اولین بار یک چیپ ست 5G را طراحی می کند

به گزارش رسانه های کره ای امروز، سامسونگ در حال آماده سازی برای بهره برداری از این ویژگی است. برای سرعت بخشیدن به توسعه اولین چیپ ست 5G در بازار، به احتمال زیاد از طریق پردازنده های خط Exynos  اقدام خواهد کرد. مدیر بخش LSI سامسونگ که Exynos را توسعه می دهد، امروز، طی کنفرانس TechWeek کره جنوبی اعلام کرد: “چیپ ست های مودم 5G از اواخر آگوست به بهره برداری اقتصادی می رسند. ما به زودی اقدام به راه اندازی SoC موبایل 5G خواهیم کرد.”

چقدر زود؟ خب، احتمالا در پایان سال این امر محقق خواهد شد تا در رقابت با کوالکام و یا مدیا تک که روی چیپ ست های یکپارچه شده کار می کنند، سرآمد باشد. وضعیت نامشخص هوآوی به دلیل جنگ تجاری میان آمریکا و چین، سامسونگ را بر آن داشته است که با توجه به تاخیری که در رقابت ساخت تراشه های موبایل اتفاق افتاده، در این حوزه سرمایه گذاری کند.

هوآوی به دنبال کسب تکنولوژی تراشه های 5G

دلیل اینکه ما نسخه های “Pro” و “5G” اضافی از هرگوشی عمده امسال را داریم، این است که نسل فعلی مودم 5G و کیت های آنتن، به صورت جداگانه از سیستم، روی تراشه SoC می آیند. درست است که این اجزای افزوده شده، کوچک هستند اما همچنان به فضای اضافی، خنک کننده، جداسازی تداخل و غیره نیاز دارند. لازم به ذکر است که مدل های Pro، اغلب بزرگ تر و سنگین تر هستند و دارای باتری های بزرگ تر و قیمت بالاتری نسبت به همتایان 4G می باشند.

به عنوان مثال به Galaxy S10 یا Galaxy S10 5G به همراه 7Pro ,Pro 5G و یا حتی LG G8 و V50 فکر کنید. همه این موارد منجر به ابعاد بیش از حد و قیمت هایی می شود که 20 تا 30 درصد نسبت به مدل های پایه بالاتر هستند. در کنار این عوامل، ممکن است عدم یکپارچه سازی صحیح 5G SoC رخ دهد. در این راستا، سامسونگ قصد دارد که تمام این موارد را تغییر دهد و اصلاح کند. البته نمی توان انتظار داشت که آنچه برای بهترین مدل اسرارآمیز عرضه شده است، تا اواخر امسال منتشر شود.

دورنمای اپل برای ساخت یک چیپ ست 5G

با وجودی که اپل اذعان داشت با حق ثبت اختراع و حق امتیاز برای کوالکام مشکل دارد، این دو شرکت وارد یک قرارداد عرضه مودم بیسیم چند ساله شدند. اما در عین حال می توان گفت که نشانه هایی از تغییرات نیز پدیدار شده اند. مشکلات متعددی بین این دو شرکت وجود دارد و اپل نمی خواهد مجددا به دلیل چالش با کوالکام عقب نشینی کند. با توجه به اینکه آینده موبایل هوآوی چندان مساعد نیست، اپل ناگزیر به تغییر رویه با سامسونگ است که در حال حاضر عرضه کننده قطعات بسیاری در iPhone می باشد.

در حقیقت، آخرین راه حل ممکن می تواند دعوت اپل از شرکت آلمانی Infineon برای همکاری باشد. این شرکت آلمانی، طراح مودم های بی سیم است که چند سال پیش از طریق شرکت اینتل، 1.6 میلیارد دلار به دست آورد و هدف آن کمک به توسعه مودم های 4G و 5G با نام تجاری اینتل بود.

در گذشته، اپل یک رابطه تجاری کوتاه مدت و دوستانه با اینتل در رابطه با مودم های این شرکت داشت، اما پس از قطع همکاری، اینتل به این نتیجه رسید که ایده توسعه مودم 5G به طور کامل از بین رفته است زیرا تنها مشتری بزرگ خود یعنی اپل را در این رابطه از دست داد. به مطلب زیر توجه کنید:

به گفته چهار نفر که در این بحث ها شرکت داشتند: “کسب و کار مودم گوشی های هوشمند اینتل، با اپراتورهای آلمانی، می تواند به سازنده iPhone جهت توسعه داخلی یک مودم برای دستگاه هایش کمک کند.”

در واقع آنچه که اپل در معامله با Infineon بدست خواهد آورد، نمونه کارهای ثبت اختراع شده آلمانی و مهندسین مودم های مربوطه خواهد بود. این امر، منجر به راه اندازی بخش مودم 5G اختصاصی در اپل خواهد شد. لازم به ذکر است که با توجه به منابع قابل توجه شرکت در این امر، ممکن است در برخی موارد از وابستگی اپل به کوالکام یا سایر عرضه کنندگان مودم  کاسته شود.

ساخت یک تراشه 5G از ابتدا، نسبت به توسعه یک چیپ ست موبایل بسیار مشکل است. البته اپل این رویا را دارد که بتواند محصولات Infineon را مدیریت کرده و مودم های 5G خود را با پردازنده های سری A عرضه کند، اما باید گفت که آینده این رویا چندان قابل پیش بینی نیست.

مطالب مرتبط