تعمیرات اپل

صدای زنگ آیفون x شنیده نمی‌شود –  پدیده Pseudo soldering

blank

در این مقاله می خواهیم به علت شنیده نشدن صدای زنگ آیفون x بپردازیم.

پدیده Pseudo soldering چیست؟نوعی از خطا در اتصال قطعات به بورد است که در این خطا به دلیل اتصال ناقص قطعه به بورد، مدار به درستی کار نمی‌کند.

پدیده Pseudo soldering ممکن است مشکلات متعددی برای عملکرد صحیح هر وسیله الکتریکی از جمله آیفونx  به‌وجود بیاورد.

پدیده Pseudo soldering ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد از جمله‌ی این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هنگام تولید آیفون x در کارخانه اپل، قطعات به درستی به بورد لحیم نشده باشند.
  • در هنگام تعمیر قطعات دیگر، توسط تعمیرکار ممکن است به دلایل مختلف به اتصال سایر قطعات آسیب برسد.
  • استفاده‌ی نادرست کاربران از آیفونx ممکن است منجر به این نوع آسیب شود به عنوان مثال افتادن گوشی، فشار بیش از حد و … .

 

تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر آیفون x

 

در ادامه به بررسی یک آیفون x می‌پردازیم که صدای زنگ آن شنیده نمی‌شود و در نهایت بعد از عیب‌یابی و تعمیر آن به این نتیجه رسیدیم که مشکل این آیفون x پدیده Pseudo soldering بود که این مشکل به دلیل ضربه وارد شده به آیفون x رخ داده بود. حال به تفضیل مراحل عیب یابی و تعمیر آن را شرح می دهیم.

ابتدا با یک آیفون x مواجه بودیم که صفحه نمایش آن شکسته بود و به میزان کمی گوشی خم شده بود.

 

blank

 

سپس برای تعمیر این آیفون x صفحه نمایش شکسته جدا شد و صفحه نمایش جدید نصب شد و برای اطمینان از عملکرد صحیح آن، آیفون x را با فشردن دکمه پاور، راه‌اندازی شد.

 

blank

 

پس از تست‌های مختلف (تست آنتن‌دهی، تاچ، دوربین‌ها، وای‌فای و …) بر روی آیفون x متوجه شدیم هنگامی که یک آهنگ جهت صدای زنگ انتخاب می‌شود، صدایی از آیفون x شنیده نمی‌شود.

 

صدای زنگ آیفون x شنیده نمی‌شود –  پدیده Pseudo soldering

 

اما زمانی که آیفون x را به شارژر متصل می‌کنیم، صدای دینگ اتصال شارژر به آیفون x  شنیده می‌شود. به نظر شما این مشکل از کجا می‌تواند باشد؟

با توجه به بررسی‌های تخصصی صورت گرفته روی آیفون x متوجه شدیم که مدار الکتریکی صوتی به درستی کار می‌کند ولی اسپیکر پایینی کار نمی‌کند. آیفون x را باز کردیم، نمایشگر و مدارات جانبی‌اش را جدا کردیم، جایگاه سیمکارت را خارج کردیم. سپس باتری و کابل‌های اتصال‌دهنده‌ی آن را جدا کردیم.

 

blank

 

بعد از آن اسپیکر را به تنهایی و خارج از مدار تست کردیم. اگر به درستی کار نکرد باید آن را با قطعه‌ای جدید جایگزین می‌کردیم.

برای تست اسپیکر از حالت دیود چک مولتی‌متر استفاده کردیم و مشاهده شد اسپیکر پایینی مشکلی ندارد و در حالت عادی قرار دارد.

 

blank

 

سپس برای ادامه عیب‌یابی به سراغ مادربورد رفتیم و پین‌های اتصال مادربورد به اسپیکر را با مولتی‌متر تست کردیم. این کار را برای تمام پین‌ها انجام ‌دادیم و در طی بررسی متوجه شدیم که یکی از پین‌ها مدار باز شده‌است.

 

blank

 

برای پیدا کردن و برطرف کردن دلیل مدار باز شدن آن پین باید بورد را باز می‌کردیم که با استفاده از هویه‌ی هواگرم لایه‌ی بالایی را جدا کردیم.

 

blank

blank

 

 تا به مدار دسترسی داشته باشیم. ابتدا بورد و لایه‌ی بالایی را در نگهدارنده متناسب قرار دادیم و این دو بورد را از قلع و مواد زائد تمیز کردیم.

 

blank

blank

 

و سپس پین‌هایی که دچار قطعی بودند را با قلع اصلاح کردیم.

 

blank

 

درنتیجه به پین‌های بورد و لایه‌ی بالایی جداگانه دسترسی پیدا کردیم و تک تک انها را مجددا تست کردیم. برای تست از حالت دیود چک مولتی‌متر استفاده کردیم و اتصال بین پین‌های s162 و s163 را بررسی کردیم و مشاهده شد که آنها در وضعیت نرمال قرار دارند.

بورد و لایه‌ی بالایی آن را توسط کیت تست به هم متصل کردیم و در ادامه باقی قطعات و ال‌سی‌دی را به کمک این کیت تست به هم متصل کردیم و آیفون x را روشن کردیم و تست صدای زنگ را گرفتیم و خوشبختانه آیفون x به درستی کار کرد.

 

blank

 

و همچنین در کیت تست مشاهده شد جریان به میزان درست از مدار کشیده می‌شود. که این بدین معنی است مدار جریان نشتی ندارد.

 

blank

 

با توجه به اینکه گوشی در کیت تست به درستی کار کرد متوجه شدیم که مشکل از محل اتصال پین‌ها بوده است پس پدیده‌ی Pseudo soldering اتفاق افتاده است. و محل اتفاق افتادن پدیده Pseudo soldering روی یکی از پین‌های استوانه‌ای اطراف بورد اصلی بوده است.

 

blank

 

 سپس بورد و لایه‌ی بالایی را از کیت تست جدا کردیم. پین S166 بورد را به وسیله سیم اصلاح کردیم. سپس لایه‌ی بالایی و بورد را طبق روش‌های معمول به هم چسباندیم و بعد از آن باتری و ال‌سی‌دی و دیگر قطعات آیفون x را در جای خود قرار دادیم. و آن را راه اندازی کردیم و مجددا تمامی قسمت‌ها را تست گرفتیم و طبق انتظار تمامی بخش‌های آن به درستی کار کرد.

در ادامه می توانید مقاله مرتبط با این مقاله را مشاهده کنید. آیفون X بهتر است یا آیفون XR؟

مطالب مرتبط