اخبار فناوری

سه قدم اشتباه شرکت اپل

blank

الان اوایل آپریل هستیم و امسال سال سختی برای شرکت اپل بوده است. اپل امسال با یک یادداشت راجع به شارژر بی سیم خودش که یک سال و نیم درگیر آن بوده است، طرفداران خودش را کمی ناامید کرد. اپل در 25 مارس رویداد Show Time برگزار کرد که در آن فقط مطالب خوبی را به استحضار بینندگان رساند و فقط از Apple News رونمایی کرد. که این هم بدون عرضه ی آن ها باعث شد بعضی از مخاطبین زیاد از این رویداد لذت نبرند. اگر دوست دارید راجع به Apple News بیشتر بدانید نگاهی به هفت دلیلی که ما را مجبور به استفاده از Apple news می کند بیندازید.

حدود 8 و 9 ماه از سال 2019 باقی مانده است. به طور حتم اپل چالش های بیشتری را پیش رو خواهد داشت. از آنجایی که فروش آیفون ها کند شده است، اپل باید فکری برای محصولات سخت افزاری خودش بکند، همانطوریکه فکری برای خدمات اشتراکی خودش کرد و مطالبی را در آن زمینه می خواهد عرضه کند و به سمع و نظر بینندگان برساند.

با این حال چندین محصول بودند که باعث سرافکندگی شرکت اپل شدند و فروش اپل رو با کاهش روبه رو کردند و می توانیم بگوییم اپل در آن ها شکست خورد. که از اپل این اتفاقات بعید بود و می خواهیم به آن ها بپردازیم.

اپل صفحه کلیدی را رونمایی کرد که به اعتقاد خودش بهترین صفحه کلید ممکن برای لپ تاپ ها است که آن را در آخرین مدل mac خود رونمایی کرد. اما تعدادی از مخاطبان با آن به مشکل برخوردند و اعلام کردند که این صفحه کلید آن چیزی نبوده است که انتظار آن را داشتند و با آن راحت نیستند. تعدادی از افراد راجع به این موضوع گزارشاتی ارسال کردند و خیلی از مردم هم گزارشاتی را ارسال نکردند و فقط در ذهنشان این نکته تداعی شده است. اپل به روزرسانی هایی را در مدل های بعدی برای صفحه کلید خود انجام داد و تغییراتی اعمال کرد ولی همچنان خیلی ها با آن مشکل دارند.

 

کیبورد مک بوک

کیبورد مک بوک

 

اخیرا اپل یک عذر خواهی خیلی خفیف منتشر کرد و اعلام کرد تعداد کمی از کاربران با مشکلاتی در استفاده از صفحه کلید خود مواجه شدند و اکثریت این صفحه کلید جدید را دوست دارند و از آن لذت می برند ولی آیا حقیقت واقعا همین است؟

اگر واقعا تعداد زیادی از مشتریان با صفحه کلید مشکل داشته باشند پس این مشکلات در فروش کلی اپل خلل ایجاد می کند. چالش اپل در اینجا است که بفهمد آیا واقعا این صفحه کلید در فروش آن خللی ایجاد کرده است یا خیر؟ یا اینکه اصلا مشکل صفحه کلید می تواند تاثیری در فروش آن داشته باشد یا خیر؟ ولی تنها چیزی که از اپل انتظار می رود این است که همیشه در همه ی وسیله ها بهترین باشد. شاید ممکن باشد اپل در آنیده تغییراتی در آن ایجاد کند یا شاید همچنان بر عملکرد خود اطمینان داشته باشد و به آن ادامه دهد.

ورود اپل به بازار وسایل هوشمند کمی دیر بود. هنگامی که این شرکت در اواخر سال 2018 از یک محصول هوشمند رونمایی کرد، قیمت آن را 350 دلار اعلام کرد و این محصول چیزی نبود جز یک اسپیکر هوشمند با صدای Siri. از زمان عرضه ی آن به بعد اپل کمتر به این Home Pad توجه کرد و به شکل ناامید کننده ای در حال تضعیف شدن است، زیرا به روزرسانی نرم افزاری نسبتا کمی دریافت کرد. اتفاقی که برای این محصول باید می افتاد، رخ نداد و توجه ها کم تر از میزان پیش بینی شده بود.

صحت تجزیه و تحلیل ما و پیش بینی ما نسبت به کم شدن فروش این محصول را می توانیم در کاهش 50 دلاری قیمت آن از 350 دلار به 300 دلار شاهد باشیم. وقتی که شما می بینید که یک شرکت قیمت محصول خودش را به مقدار زیادی کم میکند، اینجا نزدیک به 15 درصد از قیمت محصول کم شده است و نشان می دهد که فروش این محصول برای اپل مناسب نبوده است. اپل با کم کردن 50 دلار از قیمت این وسیله در صدد فروش بیشتر آن و برطرف کردن این مشکل است.

HomePod یکی از چالش های شرکت اپل است و به آن نحوی که لازم است به آن توجه نکرد و در زمان مناسب به آن نپرداخت. اپل باید با خودش کنار بیاید که آیا واقعا می خواهد در این زمینه کار کند یا خیر،؟ اگر نیت ورود به این زمینه را به صورت جدی دارد باید بیشتر از این ها روی آن سرمایه گذاری کند.

 

HomePod

HomePod

 

در ادامه به مزایا و معایب mac می پردازیم.

به نظر ما عملکرد اپل در زمینه ی mac در دو سال اخیر ضعیف بوده است. با توجه به محصولات زیادی که اپل در این قسمت دارد، مثل mac bookها، imacها، mac mini و سایر محصولاتش عملکرد خوب و چشمگیری را نداشته است. حتی می توانیم بگوییم خیلی از طرفدارهای خود را نیز از دست داده است. به نظر ما اپل باید خودش را در این حوزه هم قوی کند وگرنه به یکی از چالش های جدی این شرکت تبدیل می شود.

وجود محصولات مختلف برای افراد مختلف در این حوزه از ویژگی های اپل به شمار می رود اما می توانیم بگوییم که شاید بازار بسیار بزرگی، اپل در این بخش نداشته باشد ولی باید تمام مخاطبان خود را راضی نگه دارد. باید مخاطبین پر توقع خودش را در زمینه ي استفاده از یک کامپیوتر حرفه ای راضی نگه دارد، اپل باید در حوزه هایی که وارد شده اهتمام بیشتری بورزد و نیاز مخاطبین خودش را برطرف کند. در اینجا ما به چند چالش شرکت اپل و زمینه هایی که اپل در آن ها ضعف دارد اشاره کردیم. با این حال در این شکی نیست که شرکت اپل یکی از بهترین شرکت های فناوری است و شاید بی رقیب، اما باید قطعا خودش را به سمت بی خطا بودن پیش ببرد.

مطالب مرتبط