ترفند آیفون

تمام دلایل محبوبیت آیفون

blank

از سال ۲۰۰۷ که استیو جابز فقید مدیرعامل پیشین اپل، اولین آیفون را به دنیا معرفی کرد، آیفون‌های شرکت اپل همواره جزو محبوب‌ترین‌ها بوده‌اند. در آن زمان فناوری بسیار پیشرفته اپل نسبت به رقبا دلیل موفقیت گسترده اپل قلمداد شد. امروزه این دلیل به قوت خود باقی است اما موفقیت اپل دلایلی فراتر از آن نیز داشت. شاید با خودتان فکر کنید که محبوبیت آیفون کاملا اتفاقی است؛ اما باید بدانیم که محبوبیت گوشی‌های آیفون ابداً اتفاقی نیست!

غول‌های فناوری جهان همچنان نمی‌توانند با محصولات متنوع گوشی‌ های موبایلِ خود به پای محبوبیت آیفون برسند. مجموعه‌ای از عوامل در موفقیت و محبوبیت محصولات یک شرکت مشارکت دارند. در این رابطه بیایید یک نکته مهم و جالب را بدانیم.

نکته جالبی که بیان آن در این مقاله خالی از لطف نیست این است که همه شرکت‌های سازنده تلفن همراه دسترسی‌های یکسانی به عوامل تاثیرگذار در موفقیت محصولات دارند. بودجه، فناوری پایه، افراد مستعد، بازار، شرکت‌های همکار و مواد اولیه برای همه شرکت‌های سازنده تلفن همراه یکی است و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سامسونگ را به عنوان نزدیک‌ترین رقیب اپل مثال می‌زنیم، این شرکت هیچ مشکل بودجه‌ای ندارد و مجموعه سامسونگ سال‌ها است که جزو سودآور‌ترین شرکت‌ها هم در کشور کره و هم در دنیا بوده است، سامسونگ هم مانند اپل به همه فناوری‌های پایه دسترسی دارد، کارکنان سامسونگ جزو با استعدادترین‌ها و بهترین‌ها در شغل خود هستند، هم سامسونگ و هم اپل به بازارهای یکسانی دسترسی دارند و محدودیتی برای عرضه محصولات ندارند و شرکت‌های همکار و تامین مواد اولیه در هر دو این شرکت‌ها تقریبا یکسان است.

پس چگونه است که گوشی موبایل آیفون باز هم نه تنها نسبت به سامسونگ بلکه نسبت به هر رقیب دیگری محبوبیت بالاتری دارد؟ در پاسخ به این سوال احتمالا عوامل متعددی را می‌توان مدنظر قرار داد در این مقاله این عوامل را برمی‌شماریم و هر مورد را به دقت بررسی کنیم تا به دلایلی سنجیده و مورد وثوق برای محبوبیت آیفون برسیم.

اپل برای تولید محصولات، افرادی را برای ساخت گوشی ها انتخاب میکند که تصور می کنند آن آیفون را برای خود میسازند!

در بسیاری از شرکت‌های تولید کننده موبایل اولویت اول استفاده از انواع و اقسام فناوری‌های پیشرفته در موبایل‌ها است. سپس کاربران مورد توجه قرار می‌گیرند که آیا به چنین فناوری‌هایی احتیاج دارند یا خیر. مهندسین توانای این شرکت‌ها غالبا فناوری‌هایی را در موبایل‌ها قرار می‌دهند تنها به خاطر اینکه می‌توانند این کار را انجام دهند و از منظر استفاده مشتری توجهی به آن ندارند. رویکرد اپل در این مورد کاملا متفاوت است. در کمپانی اپل افرادی که روی یک محصول کار می‌کنند باید این تصور را داشته باشند که این محصول را برای استفاده خود تولید می‌کنند.

دلایل محبوبیت آیفون

دلایل محبوبیت آیفون

بدیهی است هنگامی که محصولی برای شخصِ خود تولید می‌کنید مشخصا کمبودی را در زندگی خود شناسایی و از آن محصول برای پوشش آن استفاده می‌کنید، به عبارت دیگر زندگی خود را آسان‌تر می‌کنید و اگر آن محصول از زندگی شما حذف شود این کمبود را به شدت احساس می‌کنید. معروف است که کاربران اپل به سختی از آن روی‌گردان می‌شوند شاید یکی از دلایل این امر همین پاسخگویی آیفون‌ها به کمبود‌های زندگی انسان باشد. در اپل مدیران سطح بالا و حتی مدیرعامل اصلی‌ترین مشتریان محصولات جدید اپل هستند و هنگامی که مهندسین، آیفون جدید را تولید می‌کنند آن باید مدیران به شدت منتقد و با تجربه را متقاعد کند که محصولی درخور مشتریان است و حامی محبوبیت آیفون باقی بماند.

گوشی‌های آیفون کاربر پسند و با قابلیت استفاده آسان هستند!

فلسفه طراحی محصولات آیفون توسط اپل کاربر پسند بودن و قابلیت استفاده راحت از آن است. استیو جابز همواره تاکید داشته که طراحی محصولات طوری باشد که کاربران با در دست گرفتن آیفون با آن احساس راحتی کنند و بسیار مهم است که با یک دست نیز قابل استفاده باشد. از نظر شرکت اپل، طراحی هرقدر هم زیبا باشد اگر استاندارد‌های کاربرپسند بودن را رعایت نکند هیچ ارزشی ندارد. رابط کاربری گوشی‌های آیفون نیز از همان ابتدا متاثر از این فلسفه بوده است یعنی باید به راحتی توسط همه افراد قابل استفاد باشد و کاربران با استفاده از آن احساس راحتی کنند.

آیفون به عنوان بخشی از استایل افراد

آیفون به عنوان بخشی از استایل افراد

با پیچیده شدن فناوری طبیعی است که کاربران احساس سردرگمی بیشتری در مواجهه با یک فناوری جدید داشته باشند. اما تاکید آیفون بر یادگیری آسان و استفاده آسان از آنها است و در همه آیفون‌ها این قانون رعایت شده است. برخلاف تصور، این کار یعنی ساده سازی استفاده از گوشی‌های موبایل که در آن پیشرفت به سرعت صورت می‌گیرد و شدت تغییرات بالا است کار آسانی نیست. در دنیایی که پیوسته فناوری‌های جدید معرفی می‌شود آسان‌سازی استفاده از آن به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد که اپل از عهده آن برآمده است و بخش اعظمی از محبوبیت آیفون به همین دلیل است.

اپل برای آیفون خدمات پس از فروش عالی و تجربه داخل فروشگاهی دلپذیری ارائه میدهد

مدیران اپل به این واقعیت مهم درباره فناوری رسیده‌اند، «حتی اگر محصولاتی تولید کنیم که استفاده از آن آسان باشد، تنوع کاربرد‌های گوشی‌های آیفون و درواقع همه محصولات فناورانه به‌خودی‌خود پیچیدگی ایجاد می‌کند». به همین دلیل همه کاربران بعضی اوقات به نوعی به کمک احتیاج پیدا می‌کنند. اپل از این موضوع به نفع خود بهره برده و فروشگاه‌هایی در کشور‌های مختلف ایجاد کرده است.

در این فروشگاه‌ها افرادی حضور دارند که محصولات اپل را به خوبی می‌شناسند. هنگامی که مشتریان به یکی از فروشگاه‌های اپل مراجعه می‌کنند کارکنان فروشگاه به جای جمله « چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟» از جمله «امروز چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟» استفاده می‌کنند. آنها با این جمله در اولین برخورد احساس آرامش و راحتی را به مشتریان و کاربران گوشی‌های آیفون منتقل می‌کنند و بر محبوبیت آیفون می افزایند.

اپل استور

اپل استور

به این ترتیب کاربران به راحتی مشکلات و نیازهای خود را مطرح می‌کنند و معمولا در همان لحظه هم پاسخ خود را می‌گیرند. اگر مشکل مطرح شده پیچیده‌تر باشد به سرعت به کارشناسان حاضر در فروشگاه که به اسم «نابغه اپل» نام گذاری شده‌اند ارجاع می‌شوند. تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰ درصد افرادی که آیفون نو خریداری می‌کنند برای بار اول است که از آیفون استفاده می‌کنند و باید گفت قسمت زیادی از این موفقیت در جذب مشتریان جدید مدیون خدمات پس از فروش عالی آن است.

اپل حداقل دو سال از رقبای خود جلوتر است!

گرچه با دیدن رقبای اپل، این ادعا کمی دور از واقع می‌نماید اما اخبار و عکس‌هایی که از اپل به بیرون درز می‌کند گواه این مدعا است. درحالی که رقبای اپل تلاش می‌کنند با محصولات فعلی رقابت کنند اپل در حال ساخت و بررسی آیفونی است که قرار است دو سال دیگر به بازار عرضه کند. اگر شما امروز جدیدترین مدل آیفون را در دستان خود دارید باید بدانید که این مدل آیفون بیش از دوسال پیش طراحی، ساخته و توسط مهندسین اپل استفاده و دقیقا بررسی شده است. برای رقبای آیفون این واقعیتی کابوس‌وار است و به نظر می‌رسد این روند تا مدتی ادامه داشته باشد و همین مساله هم بر محبوبیت آیفون افزوده است.

ویژگیهای منحصر بهفرد سختافزاری و نرمافزاری

شرکت‌های سازنده برای هر مدل گوشی خود بهینه‌سازی‌هایی در اندروید ایجاد می‌کنند و آن‌را در موبایل تولیدی خود استفاده می‌کنند. آیا این سیستم‌عامل عمومی می‌تواند یکپارچگی و لذت استفاده‌ای همچون آیفون را به کاربر انتقال دهد؟ سیستم عامل ios اختصاصا برای گوشی‌های آیفون و توسط سازندگان آیفون طراحی و تولید شده، از این رو برای انجام کار‌ها در آیفون به مقدار انرژی و قدرت سخت افزاری کمتری در مقایسه با انجام آن کار در اندروید نیاز است. همچنین کارها با سرعت بیشتر و روان‌تر از اندروید انجام می‌گیرد. تجمیع این ویژگی‌ها تجربه و لذت بالاتری برای کاربران آیفون به ارمغان می‌آورد و یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت آیفون است..

اپل همچنین توانسته پلتفرمی‌هایی را طراحی کند که محتوای غنی را برای کاربران فراهم می‌آورند. در زمینه نرم‌افزار هم اپل با ایجاد اپل استور توانسته هم به تعامل سازندگان نرم‌افزار و کاربران کمک کند و هم حقوق هر دو طرف را رعایت کند. به همین دلیل توسعه دهندگان نرم‌افزارها آیفون و به طور کلی محصولات اپل را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند و نرم‌افزارهای فراوانی برای این گوشی‌ها وجود دارد.

برخلاف هر شرکت سازنده دیگری، هم سیستم‌عامل و هم سخت‌افزار گوشی‌های آیفون توسط مهندسین آیفون ساخته و بهینه سازی می‌شوند. مشاهده می‌کنیم که اغلب سازنده‌های گوشی‌های تلفن همراه از سیستم عامل اندروید برای گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. اما اندروید ساخت خود شرکت سازنده نیست، اندروید سیستم عامل متن باز، تولید شده توسط گوگل است. این سیستم عامل مخصوص یک گوشی خاص نیست بلکه همه شرکت‌ها برای هر نوع گوشی با هر سخت‌افزاری از آن استفاده می‌کنند.

کیفیت بالای سخت افزار آیفون

کیفیت بالای سخت افزار آیفون

دوام آیفون هم از مسائلی است که نباید از آن غافل شد. تقریبا ۹۰ درصد اجزا تشکیل دهنده گوشی‌های اپل توسط خود شرکت ساخته می‌شوند و بنابراین کیفیتی بالا دارند. این کیفیت بالا به دوام چند ساله گوشی‌ها منجر شده است به طوری که بعضی کاربران، گوشی‌های قدیمی اپل را تا ۷ سال بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کنند. این مدت زمان در گوشی‌های هوشمند زمانی طولانی محسوب می‌شود و بالاتر از استانداردها است. از طرف دیگر قابلیت تعمیر پذیری بالای  آیفون ها هم در محبوبیت آنها بی تاثیر نبوده اند، بسیاری از آیفون ها را می توان به راحتی تعمیر کرد و این هم یکی دیگر از عوامل محبوبیت آیفون است. با مطالعه ی پست “مقایسه گوشی ها از نظر تعمیر پذیری” می توانید تعمیرپذیرترین گوشی های دنیا را بشناسید.

اپل برنامه بازاریابی هوشمندانه‌ای برای آیفون دارد…

بسیاری از کارشناسان فروش بالا و محبوبیت آیفون را به دلیل برنامه بازاریابی قوی آن می‌دانند. مهم است که محصول تولیدی از همه نظر عالی باشد؛ اما از آن مهم‌تر طرز معرفی و ارائه آن به مشتریان است. اگر محصولی عالی داشته باشیم اما نتوانیم ویژگی‌های آن را به خوبی معرفی کنیم آیا کسی به ارزش‌های محصول پی خواهد برد؟ اینجاست که برگ برنده اپل نمایان می‌شود، اپل در معرفی محصول خود به چگونگی محصول اشاره‌ای نمی‌کند در عوض دلایل عالی بودن محصول را شرح می‌دهد تا چگونگی عملکرد عالی آن مشخص شود. همه این عوامل دست در دست هم داده‌اند تا امروز آیفون به عناون ارزشمند‌ترین برند و محبوب‌ترین گوشی تلفن همراه در دنیا مطرح شود.

مطالب مرتبط