تعمیرات اپل

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

blank

همه ما می دانیم که آیفون اساسا گوشی ضد آب نیست و آسیب ناشی از آب برای تعمیرکاران یک مشکل واقعا متداولی است. هنگامی که گوشی با آب آسیب می بیند، اولین اتفاقی که می افتد این است که گوشی روشن نمی شود، یا اگر روشن شود به صورت عادی روشن نمی شود و ممکن است عکس ها، اطلاعات و یا داده های گوشی از بین رفته باشند. خوشبختانه برای گوشی های آیفون که به دلیل آسیب ناشی از آب روشن نمی شوند و یا اطلاعات و تصاویر آن از بین رفته، راه حل وجود دارد. در این مقاله روش تعمیر آیفون آسیب دیده با آب با استفاده از دستگاه تمیز کننده التراسونیک را توضیح می دهیم که شگفت زده خواهید شد.

همانطور که با پیشرفت فناوری، گوشی های تلفن همراه رتبه های بهتری برای مقاومت در برابر نفوذ آب دریافت می کنند، آسیب های ناشی از آب و رطوبت کمتر می شود. اما با این حال آب هنوز هم می تواند راه خود را به قسمت هایی که نباید برود پیدا کند.

اگر آیفون شما در معرض رطوبت و آب قرار گرفته است راهکارهای زیر را امتحان کنید تا بتوانید آیفون آب خورده خود را نجات دهید. اما قبل از آن با دو اصطلاح آشنا شوید.

مقاوم در برابر آب یا ضد آب

بیایید در ابتدا مفهوم درست اصطلاحات فوق را یاد بگیریم، زیرا این اصطلاحات به طور متناوب توسط تولید کنندگان استفاده می شوند. استاندارد جهانی برای ضد آب کردن وجود ندارد. یعنی هیچ چیز واقعا نمی تواند ضد آب باشد، زیرا هیچ سازنده نمی تواند کاملا آن را تضمین نماید. بنابراین، هر چیزی که بتواند در برابر رطوبت مقاومت نماید، مقاوم در برابر نفوذ آب است.

محصولات مقاوم در برابر نفوذ آب یک رتبه بندی “محافظت در برابر نفوذ” یا رتبه بندی IP دارند که به مصرف کنندگان سطح مقاومت آنها را در برابر نفوذ آب و گرد و غبار تعیین می کند. رتبه بندی شامل دو عدد است، عدد اول از 1 تا 7 و عدد دوم از 1 تا 9. عدد اول به محافظت از نفوذ گرد و غبار اشاره دارد و عدد دوم مختص حفاظت در برابر رطوبت است.

همچنین بخوانید: آموزش تخصصی تعمیر موبایل را در کوک موبایل تجربه کنید

گوشی های اپل شامل iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus و iPhone X دارای رتبه IPX7 یا IP67 در برابر نفوذ هستند. این رتبه بندی یعنی دستگاه به طور کامل در برابر گرد و غباری که به تجهیزات داخلی آنها آسیب می رساند، مقاوم است و از طرف دیگر می تواند به مدت ۳۰ دقیقه در آب با عمق حدود یک متر دوام بیاورد.

اپل به گوشی های دیگر خود هیچ امتیازی برای نفوذ در برابر گرد و غبار و آب نداده است. بنابراین می توان گفت گوشی های قدیمی تر در برابر آب و گرد و غبار آسیب پذیرند.

هنگامی که آیفون آب خورده می شود ممکن است خاموش گردد یا رفتاری غیر معمول از خود نشان دهد، همچنین امکان از دست رفتن اطلاعات روی گوشی وجود دارد. خوشبختانه، راه هایی برای رفع این مشکلات وجود دارد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

نشانگر نفوذ آب در آیفون

شرکت اپل از سال ۲۰۰۶ به بعد داخل گوشی های آیفون تولیدی خود نشانگری قرار داد که نفوذ آب به داخل دستگاه را مشخص می کند. این نشانگر معمولا در نزدیکی باتری قرار دارد. نشانگر نفوذ آب در همه مدل های آیفون در لبه دستگاه (هر دو طرف یا پایین) قابل مشاهده است. آیفون 3، 3G، 4 و 4S دارای نشانگر در پایین محفظه اتصال داک و در جک هدفون می باشند. نشانگر نفوذ آب در آیفون 5 در شیار نانو سیم کارت قرار دارد. هنگامی که این نشانگر در تماس با آب یا مایع حاوی آب قرار بگیرد، رنگ آن از سفید به قرمز تغییر پیدا می کند.

تعمیر آیفون آب خورده به کمک دستگاه التراسونیک

مرحله 1: آیفون 6s را که به وسیله آب آسیب دیده است روشن می کنیم، گوشی نمی تواند بطور معمول بوت شود.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 2: آیفون آب خورده را باز کرده و آن را به منبع تغذیه DC متصل می کنیم، خواهیم دید که برد، جریان زیادی می کشد.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 3: برد را خارج می کنیم. با چشم غیر مسلح روی برد حالت کپک زدگی دیده می شود که در واقع نشان دهنده این است که قسمت هایی از برد اکسیده شده اند. در این مرحله به وسیله پاک کننده PCB برد را تمیز می کنیم.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

گام 4: برچسب محافظ را برداشته و صفحه محافظ CPU را با استفاده از هویه هوای گرم جدا می کنیم.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 5: از آنجا که اتصالات صفحه محافظ تراشه باند پایه را نمی توان به وسیله هویه هوای گرم جدا کرد باید اتصالات آن را برش دهیم.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 6: می توانیم به وضوح ببینیم که مناطق زیر صفحه محافظ نیز آسیب دیده اند. در این مورد، می توان با استفاده از برس آن قسمت را تمیز کرد.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 7: به مقدار کافی از پاک کننده PCB در مخزن دستگاه التراسونیک ریخته، برد را در آن قرار می دهیم. دستگاه را روشن کرده و درپوش را روی آن می گذاریم.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

گام 8: پنج دقیقه بعد، منبع تغذیه را خاموش کرده و برد را بیرون می آوریم. سپس ۵ دقیقه منتظر می مانیم.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 9: با چشم غیر مسلح و همچنین میکروسکوپ روند تمیز شدن برد را بررسی می کنیم. پس از فرایند تمیز کردن با دستگاه اولتراسونیک، به نظر می رسد هیچ آلودگی روی برد وجود ندارد.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 10: نفوذ آب همچنین باعث شده کانکتور دوربین عقب دچار خوردگی شود. بنابراین باید آن را با یک کانکتور جدید جایگزین کنیم.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

گام 11: مقداری فلاکس لحیم کاری روی قسمت کانکتور ریخته و و هویه هوای گرم را روی آن می گیریم. پس از آن، به وسیله پاک کننده PCB آن قسمت را تمیز کرده و دوباره مقداری فلاکس لحیم کاری روی آن قسمت می ریزیم. سپس قلع های آب شده را به وسیله قلع کش برداشته و کانکتور را جدا می کنیم. قبل از نصب کانکتور جدید اگر هنوز آثاری از لحیم کاری و قلع دیدید آنها را از بین ببرید تا محل اتصال تمیز باشد. پس از انجام این کارها یک کانکتور جدید را روی محل مورد نظر تراز کرده و نصب می نماییم. سپس به وسیله پاک کننده PCB برای تاثیر بهتر محل اتصال را تمیز می کنیم.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 12: پس از اینکه جایگزینی کانکتور دوربین عقب به پایان رسید، گوشی را به منبع تغذیه DC متصل کرده و با سیگنال راه انداز تریگر شده گوشی را راه اندازی می نماییم. می بینیم که به صورت نرمال راه اندازی شد.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله 13: برد را روی گوشی سوار کرده و اتصال صفحه نمایش را برقرار و گوشی را روشن می کنیم. صفحه نمایش روشن نمی شود. احتمال دارد در اثر نفوذ آب سوخته باشد.

 

تعمیر گوشی آیفون آب خورده با التراسونیک

 

مرحله ۱۴: یک صفحه نمایش جدید جایگزین کرده و دوباره گوشی را روشن می کنیم. این دفعه گوشی روشن می شود و می توانیم مانند قبل از آن استفاده کنیم.

در ادامه بخوانید: تعمیر آیفون و گوشی آب خورده و تمام مطلبی که باید در رابطه با آن بدانید.

مطالب مرتبط