تعمیرات اپل

تعمیر نور پس زمینه ی صفحه نمایش iPhone 7 plus

blank

مشکلات نور پس زمینه معمولا به چند دسته تقسیم می شوند. برای حالت اول می توانیم بگوییم کلا نور پس زمینه از بین رفته و صفحه نمایش تقریبا سیاه دیده می شود. حالت دوم نصف یا بخشی از صفحه نمایش دچار اشکال شده است و برای حالت سوم نیز کمتر شدن نور پس زمینه را می توانیم در نظر بگیریم.

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث می شود این اشکال رخ دهد، این است که یک تعمیر کار غیر حرفه ای در حال تعمیر برد منطقی است و با لحیم کاری اشتباه و بد قطعات باعث بوجود آمدن مشکلات ثانویه در تلفن همراه می شود. از جمله دلایل دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم که باعث رخ دادن این مشکل می شود، Pseudo soldering است و این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می دهد که خارج از بحث این مقاله است ولی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پدیده Pseudo soldering را مطالعه کنید. علت دیگر بروز این مشکل، استفاده بد از تلفن همراه توسط کاربر است.

خب ما ابتدا برای تعمیر LCD ،iPhone 7 plus آن را به یک تلفن همراه دیگر متصل می کنیم و می بینیم که به درستی کار می کند و مشکل از LCD نیست. اکنون باید برد منطقی را بررسی کنیم و ببینیم که مشکل از کجای آن است، قاعدتا اشکال می تواند از محل اتصال کابل LCD به برد منطقی باشد. در اولین قدم به صورت چشمی تمام برد را بازرسی می کنیم و می بینیم هیچ جایی اثری از آسیب رسیدن توسط آب و تغییر شکل برد وجود ندارد. برد منطقی را جدا می کنیم و با استفاده از حالت دیود چک مولتی متر شروع به تست تمام پین های اتصال دهنده ی برد به LCD می کنیم.

در هنگام تست پین های اتصال دهنده ی برد به LCD، به شماره ی J4502 می رسیم و مشاهده می کنیم که در حالت مدار باز است در حالیکه در حالت عادی باید عددی در حدود 450 را به ما نشان بدهد.

 

تست پین های اتصال دهنده ی برد به LCD

تست پین های اتصال دهنده ی برد به LCD

 

به مدار شماتیک مراجعه می کنیم و پین هایی که بررسی کردیم را نگاه می کنیم و مشاهده می کنیم که نور پس زمینه توسط آی سی U4601 تامین می شود و به پین شماره ی 4502 و 4602 متصل می شود. مراجعه می کنیم به حالت دیود مد مولتی متر و پین 4602 را که بررسی نکرده بودیم را مجددا بررسی می کنیم و مشاهده می کنیم این پین سالم است و درواقع همان یک پین 4502 دچار اشکال است که باید آن را برطرف کنیم و احتمالا پدیده ی Pseudo soldering در آن رخ داده است و با تمیز کردن برد و اتصال صحیح پین به برد، می توانیم این مشکل را برطرف کنیم.

 

پدیده ی Pseudo soldering

پدیده ی Pseudo soldering

 

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید پین را از روی برد منطقی جدا کنیم، برای این کار ابتدا دور تا دور پین که شامل مدارات دیگر است را با نوار چسب حرارت بالا می پوشانیم تا از آسیب به سایر قطعات جلوگیری کنیم، سپس به کمک هویه ی هواگرم این پین را حرارت داده و از سر جایش باز می کنیم.

بعد از باز کردن این پین، برد را توسط PCB cleaner یا همان تمیز کننده ی PCB، تمیز می کنیم. سپس اندازه گیری می کنیم تا ببینیم آیا پین متصل شده است و مشکل از همان پدیده ی Pseudo soldering بوده است یا خیر. با استفاده از دیود چک مولتی متر عدد‌‌‌ 0.453 را مشاهده می کنیم و نشان می دهد مشکل از برد نیست و همان قسمتی که تصورش را می کردیم مشکل داشته است.

 

چک کردن پین 4502

چک کردن پین 4502

 

اکنون برای اتمام تعمیر باید پین جدید برداریم و آن را طبق روش اصولی و صحیح و با صبر و حوصله بر روی برد منطقی قرار دهیم و لحیم کنیم. پس از انجام این کار نوبت به بررسی می رسد که ببینیم آیا همچنان مقدار درست است یا خیر که مجددا از دیود چک استفاده می کنیم و می‌بینیم که دوباره عدد 0،453 را نشان می دهد.

حال برد منطقی را سر جایش در گوشی قرار می دهیم،  LCD را وصل می کنیم، باتری را متصل می کنیم، دکمه ی پاور را فشار می دهیم و مشاهده می کنیم که LCD به درستی روشن شده است و هیچ اثری از تاریکی و تیرگی در آن مشاهده نمی شود، بنابر این تعمیر ما با موفقیت به پایان رسید.

مطالب مرتبط