ترفند آیفون

آموزش AssistiveTouch در آیفون

blank

آموزش AssistiveTouch در آیفون به صورت گام به گام در این مقاله بررسی می شود.

AssistiveTouch در مواقعی که گوشی دچار مشکل تاچ و یا ایراد در دکمه هوم و یا سایر دکمه ها شده است، به کاربران آیفون ها و آیپدها کمک می کند که بتوانند از آیفون خود استفاده کنند. کاربران آیفون ها می توانند بدون هیچ گونه لوازم جانبی و برای اجرای حرکات و ژست های پیچیده دستوریاز AssistiveTouch بهره ببرند. همچنین می توان با استفاده از لوازم جانبی سازگار با آیفون (همانند جوی استیک سازگار با دستگاه های اپل) به همراه AssistiveTouch آیفون و سیستم عامل گوشی را کنترل کرد. برای پیکربندی منوی AssistiveTouch، به آدرس Settings > General > Accessibility > AssistiveTouch بروید.

آموزش AssistiveTouch در آیفون

AssistiveTouch به شما امکان می دهد تا اقدامات زیر را انجام دهید. هر چه بیشتر تپ کنید، می توانید کارهای بیشتری را بر روی سیستم عامل خود ترتیب دهید. نحوه ی کنترل گوشی بسته به نوع لوازم جانبی که به گوشی متصل کرده و AssistiveTouch را بر روی آن اجرا می کنید، متفاوت خواهد بود.

آموزش AssistiveTouch در آیفون

برخی-گزینه-های-موجود-بر-روی-دکمه-منو-دستیار-لمسی

  • باز کردن منوی AssistiveTouch
  • رفتن به صفحه اصلی گوشی (صفحه هوم که برنامه ها بر روی آن قرار گرفته است.)
  • دابل تپ کردن
  • انجام حرکات و ژست های چندگانه
  • احضار و فراخوانی سیری
  • دسترسی به مرکز کنترل، صفحه اعلان ها، صفحه قفل و یا هر یک از برنامه های کاربردی
  • تنظیم میزان صدا  و ولوم بر روی iPhone
  • لرزاندن آیفون (Shake کردن آیفون)
  • گرفتن عکس
  • استفاده از لمس سه بعدی برای مشاهده پیش نمایش ها و باز کردن آیتم های متنوع (در مدل هایی که از لمس سه بعدی پشتیبانی می کنند.)
  • استفاده از Apple Pay (در کشورها و مدل هایی از دستگاه های اپل که از Apple Pay پشتیبانی می کنند.)
  • برقراری تماس SOS
  • خواندن محتویات بر روی صفحه
  • کنترل کردن تجزیه و تحلیل ها
  • راه اندازی مجدد آیفون (ری استارت کردن  دوباره گوشی)
  • فعال کردن AssistiveTouch 

می توانید خیلی ساده پس از صدا زدن Siri به آن جمله “turn on AssistiveTouch” را بگویید. به آدرس Settings > General > Accessibility > AssistiveTouch رفته و یا با استفاده از میانبرهای قابلیت دسترسی آیفون استفاده کنید. با روشن شدن AssistiveTouch، می بینید که دکمه منوی شناور بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود.

فعال-کردن-AssistiveTouch 

فعال-کردن-AssistiveTouch

  • اضافه کردن امکانات بیشتر به منوی AssistiveTouch

به آدرس Settings > General > Accessibility > AssistiveTouch > Customize Top Level Menu بروید. منوی دستیار لمسی گوشی می تواند تا هشت فعالیت مختلف را بر روی خود داشته باشد.

اضافه-کردن-امکانات-بیشتر-به-منوی-AssistiveTouch

اضافه-کردن-امکانات-بیشتر-به-منوی-AssistiveTouch

  • نمایش دادن و یا مخفی سازی منوی AssistiveTouch 

دکمه منو شناور را فشار دهید و یا دکمه ثانویه را بر روی لوازم جانبی خود فشار دهید تا منوی دستیار لمسی گوشی نمایش داده شود و یا از دید کاربر پنهان شود.

  • نمایش صفحه اصلی(صفحه هوم گوشی)

روی دکمه منو ضربه زده و در ادامه بر روی عبارت Home تپ کنید.

  • قفل کردن یا چرخش صفحه، تنظیم حجم صدا و ولوم آیفون و یا شبیه سازی تکان دادن آیفون 

روی دکمه منو ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه Device تپ کنید.

  • انجام دادن یک درَگ و یا کشیدن صفحه ی 2، 3، 4 یا 5 انگشته با استفاده از AssistiveTouch

ابتدا بر روی دکمه ی منو ضربه بزنید و سپس از طریق آدرس Device > More > Gestures تعداد رقم های مورد نیاز برای انجام ژست مورد نظر خود را ضربه بزنید. زمانی که چرخه های مربوطه بر روی صفحه ظاهر شد،  با کشیدن یا درَگ کردن در جهت مورد نیاز ژست، ژست را برای سیستم عامل تعریف کنید.  برای تثبیت کردن ژست معرفی شده بر روی دکمه منو تپ کنید.

  • انجام دادن ژست مرتبط با بزرگنمایی و کوچک نمایی (پینچ کردن)

روی دکمه منو ضربه بزنید، حال بر روی گزینه Custom ضربه بزنید، سپس بر روی گزینه  Pinch ضربه بزنید. با ظاهر شدن حلقه های پینچ،  هر نقطه دلخواه بر روی صفحه را لمس کنید تا حلقه ها را حرکت دهید، سپس آنها را به داخل یا بیرون بکشید تا ژست را انجام دهید. برای تثبیت کردن ژست معرفی شده بر روی دکمه منو تپ کنید.

  • ایجاد یک ژست جدید و دلخواه

شما می توانید حرکات و ژست های مورد علاقه تان را به منوی کنترل اضافه کنید (برای مثال، ژستی که شامل لمس کردن صفحه و نگه داشتن انگشت باشد و یا شامل چرخش دو انگشت باشد). برای این منظور می بایست بر روی دکمه ی منو ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه Custom ضربه بزنید. حال باید بر روی یک محل خالی مرتبط با ژست ضربه بزنید. در روشی دیگر برای ایجاد ژست دلخواه و جدید خود می توانید به آدرس Settings > General > Accessibility > AssistiveTouch > Create New Gesture بروید. در ادامه 2 مثال از ایجاد ژست های جدید برای دستیار لمسی اپل را آموزش خواهیم داد.

ایجاد-یک-ژست-جدید-و-دلخواه

ایجاد-یک-ژست-جدید-و-دلخواه

  • مثال 1: برای ایجاد ژست چرخش، به آدرس Settings > General > Accessibility > AssistiveTouch > Create New Gesture بروید. حال بر روی صفحه ضبط ژست که از شما می خواهد برای ایجاد هز  ژستی آن را لمس کنید، دو انگشت خود را بر روی صفحه آیفون گذاشته و آنها را در اطراف نقطه ای بین آنها بچرخانید. (می توان این کار را با استفاده از یکی از انگشتان دست و یا قلم انجام داد) تنها نکته مهم این است که می بایست هر قوس و قطاع را به صورت جداگانه و یکی پس از دیگری ایجاد کنید. چنانچه نتوانستید ژست مورد نظرتان را درست انجام دهید، بر روی گزینه Cancel ضربه زده و دوباره برای ایجاد ژست دلخواهتان تلاش کنید. وقتی که ژست را به درستی ایجاد کردید، بر روی Save ضربه زده و به ژست ایجاد شده نامی اختصاص بدهید – این نام می تواند مثلاً  “Rotate 90” باشد. برای مثال،  برای چرخاندن نمای نمایشی در برنامه Maps، برنامه Maps را باز کنید، روی دکمه منو AssistiveTouch ضربه بزنید و گزینه “Rotate 90” از بخش Custom انتخاب کنید. با نمایش حلقه های آبی که نمایانگر موقعیت انگشت شما است، حلقه ها را به نقطه ای که می خواهید نقشه را از آنجا چرخانید بکشانید، سپس آنها را رها کنید. ممکن است دوست داشته باشید حرکات و ژست های مختلفی را با درجه های مختلفی از چرخش انگشتان بر روی صفحه ایجاد کنید.
  • مثال 2:  حال می توان ژست لمس و نگهداری آیکون ها را که برای شروع اجرای برنامه ها بر روی صفحه اصلی گوشی استفاده می کنیمف ایجاد کرد. این بار، در صفحه ضبط ژست، انگشت خود را بر روی یک نقطه گذاشته و آن را لمس کنید و انگشت خود را تا وقتی که نوار پیشرفت ضبط به نیمه راه برسد، بر روی صفحه نگاه دارید و آنگاه انگشتتان را از روی صفحه نمایش بلند کنید. مراقب باشید که انگشت خود را حین ضبط ژست حرکت ندهید چرا که با این کار، ژست کشیدن انگشت به جای نگاه داشتن انگشت بر روی صفحه ضبط شود. حال بر روی گزینه Save ضربه زده و در ادامه نام دلخواه برای ژست جدید را بنویسید. برای استفاده از ژست، دکمه منوی AssistiveTouch را فشار داده و پس از آن ژست مورد نظر و جدید خود را از بخش Custom انتخاب کنید. با نمایش دایره آبی که نماینده محل لمس شما بر روی صفحه نمایش است، آن را گرفته و بر روی یکی از آیکون های صفحه هوم گوشی بکشانید و در انتها حلقه را بر روی آیتم مورد نظر رها کنید.

چنانچه دنباله ای از کشیدن ها و تپ کردن ها را ضبط کنید، تمامی آنها در یک زمان اجرا می شوند. برای مثال، با استفاده از یک انگشت و یا یک قلم برای ضبط چهار کشیدن جداگانه و متوالی در چهار مکان بر روی صفحه، استفاده از ضربه های متوالی انگشت به طور همزمان بر روی 4 نقطه از صفحه نمایش، یک تپ چهار انگشته همزمان را ایجاد خواهد کرد.

  • خروج از منو بدون اجرای ژست 

بر روی هر جایی روی صفحه که خارج از منو است ضربه بزنید. برای بازگشت به منوی قبلی، بری روی فلشی که وسط منو دیده می شود، ضربه بزنید.

  • اختصاص اقدامات سفارشی به دکمه منو

هر تپ کردن یکتا بر روی دکمه منو، منو را به صورت پیش فرض باز می کند. برای اختصاص دادن سایر اقدامات به دکمه منو، به آدرس Settings > General > Accessibility > AssistiveTouch بروید. ذیل گزینه Custom Actions می توان تمامی اقداماتی اعم از single tap, double tap, long press, و یا 3D Touch را اختصاص داد.

  • کاهش رنگ دکمه منو در زمان هایی که از آن استفاده نمی شود.

 به آدرسSettings > General > Accessibility > AssistiveTouch > Idle Opacity رفته و در ادامه نشانگر اسلایدر را به سمت چپ بکشانید.

کاهش رنگ دکمه منو

کاهش رنگ دکمه منو

  • انتقال و حرکت دادن دکمه منو 

دکمه منو را گرفته و آن را به هر نقطه دلخواه بر روی لبه صفحه نمایش بکشانید.

انتقال-و-حرکت-دادن-دکمه-منو 

انتقال-و-حرکت-دادن-دکمه-منو

مطالب مرتبط