تلفن هوشمند و تبلت

پاکسازی جاسوس افزارها

blank

پاکسازی جاسوس افزارها می تواند برای بسیاری از کاربران حیاتی باشد که در این مقاله به آن می پردازیم.

ممکن است شما در شرایطی قرار بگیرید که احتمال دهید و یا مطمئن باشید، که یک نرم افزار جاسوسی بدون اطلاع روی گوشی شما نصب شده است. در این مرحله قطعا شما برای پاک سازی آن جاسوس افزار تلاش خواهید کرد. در این مقاله ما سعی را بر آن داشتیم تا اطلاعات مفیدی در زمینه پاک سازی جاسوس افزارها در اختیار شما قرار دهیم.

جاسوسی افزار :

در واقع نرم افزار جاسوسی (Spyware) یک نوع برنامه است که هکرها برای دستیابی راحت به اطلاعات شخصی کابر ایجاد می کنند، با نصب این نرم افزارهای جاسوسی که برای سیستم عامل های مختلف از جمله اندروید نیز طراحی شده اند؛ هکرها می توانند بدون اطلاع کاربر به تمامی اطلاعات موجود در گوشی آن ها دست پیدا کنند و هرگونه سو استفاده ای که مد نظرشان است را به راحتی هر چه تمام تر انجام دهند.

پاکسازی جاسوس افزارها

البته نرم افزارهای جاسوسی در انواع مختلف سیستم عامل ها دیده شده است؛ اما اغلب برای سیستم عامل‌های اندرویدی طراحی می شوند و علت آن هم این است که تعداد بسیار زیادی از نسخه های اندرویدی وجود دارند که از لحاظ امنیت ضعیف هستند و آزادی دارند؛ این آزادی کار را برای سواستفاده‌ی هکرها آسان می کند. نرم افزارهای جاسوسی طراحی شده توسط هکرها در ظاهر ممکن است برنامه ای مفید و سالم به نظر برسند.

تفاوت بین جاسوس افزار ها و بدافزارها در این است که یک جاسوس افزار را می توان از گوگل پلی دانلود کرد،

ولی چرا این اتفاق می افتد و چرا گوگل این برنامه ها را از پلی استور حذف نمی کند؟

چون این برنامه ها می توانند در موارد درست و تایید شده نیز استفاده شوند، به طور مثال شرکتی یا محل کاری، یک گوشی برای انجام کارهای اداری و شرکتی به کارمند خود می دهد؛ در چنین شرایطی آن شرکت نام برده حق دارد، برای حفظ امنیت اطلاعات حساس شرکت، گوشی مذکور را با استفاده از یک برنامه‌ی ردیابی تحت نظر بگیرد؛ و یا مثال دیگر والدینی می توانند باشند که برای کنترل فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی از این برنامه ها استفاده می کنند، همچنین زوج ها نیز از این برنامه ها زیاد استفاده می کنند تا بتوانند همسر خود را از راه دور زیر نظر قرار دهند، به هر حال نمونه های درست دیگری نیز وجود دارند که استفاده از این برنامه ها را مجاز می کنند.

از نمونه های این نرم افزارهای جاسوسی ردیاب تلفن GPS است که با دسترسی‌ به دستگاه اندرویدی شما، می‌تواند هر اطلاعاتی را از گوشی شما انتخاب کرده و به هکر تحویل دهد. برای این کار هکر نیاز دارد یک برنامه روی گوشی شما نصب کند؛ این برنامه می تواند به شکل بدافزاری همانند برنامه‌ی Godless باشد، این برنامه ی خطرناک ممکن است در درون یک برنامه‌ی به ظاهر بی‌خطر و سالم پنهان شود و به عنوان قسمتی از آن دانلود شود و گوشی شما را مورد جاسوسی قرار دهد.

این فرآیند جاسوسی که به سهولت در گوشی های اندرویدی اتفاق می افتد، ممکن است به حریم خصوصی هر فرد لطمه بزند. برای جلوگیری از این کار ابتدا باید بررسی کنید که هیچ کس شما را از طریق آدرس آی‌پی گوشی اندرویدیتان ردیابی نکند.

چگونه از وجود جاسوس افزار در گوشی خود مطمئن شویم؟

آیا شما از اینکه مورد جاسوسی قرار گرفته اید مطمئن نیستید واحتمال می دهید که دچار شک و ابهام شده باشید؟ نشانه های ظاهری (سخت افزاری) و نرم افزاری وجود دارد که به شما در تشخیص این موضوع کمک می کند. برای اطمینان حاصل کردن از این قضیه چند نکته وجود دارد که باید به بررسی آن ها در دستگاه خود بپردازید. در ادامه چند نمونه از این موارد را نام برده ایم.

یک : کاهش غیر عادی عمر باتری

دو : پارازیت هنگام برقراری تماس تلفنی

سه : دریافت پیام متنی مشکوک

چهار : تاخیر در خاموش شدن

پنج : مصرف بالای دیتا، توسط گوشی

شش : خاموش و روشن شدن های ناگهانی دستگاه

هفت : داغ کردن گوشی

هشت: زود خالی شدن شارژ باتری گوشی

نه : کند شدن عملکرد گوشی

ده : دیده شدن فایل های مشکوک و…

البته برای اطلاع از قیمت و خرید آنلاین انواع باتری های موبایل می توانید با کارشناسان با تماس برقرار کنید تا در این زمینه کمک تان کنند.

یک راه دیگر برای اطمینان یافتن از وجود جاسوس افزار در گوشی هوشمند، می تواند استفاده از برنامه ضد جاسوسی Anti Spy Mobile باشد. این برنامه می تواند جاسوس‌افزارها را شناسایی کند و امکان حذف آن ها را به کاربر بدهد.

نکاتی برای جلوگیری از نصب نرم افزارهای جاسوسی

برای اینکه از جاسوسی شدن گوشی خود جلوگیری کنید و امنیت خود را بالا ببرید به نکات زیر توجه کنید.

– همانطور که قبلا گفتیم از روت کردن گوشی های هوشمند اندرویدی بپرهیزید چرا که این راه را برای هکر ها باز خواهد کرد.

– از آنتی ویروس در گوشی خود استفاده کنید تا بتوانید از نفوذ جاسوس افزارها تا حدی جلوگیری کنید.

– هرگز گوشی هوشمند خود را در اختیار دیگران قرار ندهید، دقت کنید که اگر فردی به گوشی شما دسترسی داشته باشد یا رمز عبور آن را بداند و یا حتی به حساب گوگل شما دسترسی داشته باشد؛ به راحتی می تواند برنامه های جاسوسی را بر روی گوشی بدون اجازه شما نصب کند و ممکن است حتی متوجه آن هم نشوید. البته گوگل باید نصب چنین برنامه هایی را حتما به کابر اعلام کند؛ با این هشدار چه از طریق پیامک چه ایمیل کابر امنیت بالاتری را در اندروید تجربه خواهد کرد.

– برنامه های مورد نیاز خود را از پلی استور گوگل دانلود کنید و از نصب هر فایل متفرقه‌ای با پسوند apk به شدت پرهیز کنید.

– برای اطمینان بیشتر می توانید رمز گوشی و اکانت گوگل خود را خیلی سریع عوض کنید.

– در تنظیمات گوشی اندرویدی خود، در قسمت امنیتی یا Security، تیک گزینه Unknown Source را بردارید تا هیچ نرم افزار غیر قابل شناسایی و مشکوک به لحاظ امنیتی بر روی گوشی شما نصب نشود.

پس از اطمینان از وجود جاسوس افزار در گوشی خود باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

در این مرحله ابتدا گوشی خود را به حالت هواپیما یا (Airplane Mode) در بیاورید، این کار از جاسوسی و دزدیدن اطلاعات شما جلوگیری خواهد کرد.

اگر خودتان توانستید جاسوس افزارها را به شکل یک اپلیکیشن شناسایی کنید، بلافاصله اپلیکیشن مورد نظر را پاک کنید. از آخرین نرم افزارهایی که  روی گوشی خود نصب کرده اید شروع کنید به جستجو…

در غیر این صورت اگر خود شما نتوانستید جاسوس افزار را شناسایی کنید، باید گوشی هوشمند خود را به حالت کارخانه “Factory Reset” دربیاورید با این کار کل حافظه گوشی شما پاک خواهد شد.

البته دقت کنید که قبل از این کار باید حتما یک نسخه پشتیبان Backup از اطلاعات گوشی خود مانند شماره های مخاطبین، عکس ها، فیلم ها، پیام ها و… تهیه کنید چرا که با ریست کردن گوشی همه ی اطلاعات خود را از دست خواهید داد.

اگر در حین ایجاد تغییرات بالا نیاز به کمک کارشناسان تعمیرات موبایل داشتید می توانید با شماره ی 02167319 تماس حاص فرمایید.

مطالب مرتبط