تلفن هوشمند و تبلت

روت کردن گوشی

blank

آموزش روت کردن گوشی‌های هوشمند و تبلت ها در ۲۰۱۷

آیا استفاده بهتر و کارایی بالاتر گوشی، می‌تواند شما را تحریک به روت کردن گوشی کند؟ بله روت کردن اندروید شما را به دنیایی از اتفاقات و امکانات وارد می‌کند؛ منتهی باید دقت داشت که این کار ممکن است گارانتی گوشی شما را با مشکل مواجه کند و یا دستگاه شما را خراب کند. در هر صورت این کار علاوه بر ریسک‌های فراوان مزایایی نیز می‌تواند داشته باشد.

سازندگان و شرکت‌های گوشی هوشمند همواره در تلاش‌اند تا شما را از روت کردن گوشی منصرف کنند، چرا که روت کردن گوشی اساسا خطرناک است، اگر چه برای کاربران محتاط خطرات خیلی کمی در پی دارد  و مزایای روت کردن به نسبت این خطرات کم، ارزش خود را خواهد داشت. در این مقاله ما آموزش چگونه روت کردن صحیح را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد. بعضی دستگاه‌ها به‌راحتی و در چند دقیقه روت می‌شوند ولی برخی پیچیده‌تر هستند . روت کردن دستگاه یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به پتانسیل‌های نهفته دستگاه اندرویدی شماست. با روت کردن این امکان را خواهید داشت تا به عملکرد‌های پیشرفته‌ای از گوشی اندرویدی هوشمند خود دست پیدا کنید که سایر کابران امکان دسترسی به آن‌ها را ندارند. اما گفتن این نکته حائز اهمیت است که روت کردن گوشی هوشمند با خود مشکلات فراوانی را  به همراه می‌آورد، واضح است که امنیت گوشی کاهش پیدا می‌کند، و با دستکاری کردن فایل‌های سیستمی احتمال آسیب نرم افزاری گوشی بالا می‌رود.

روت کردن چیست ؟ ( مزایای آن) :

سیستم عامل اندروید از هسته‌ی لینوکس بهره می‌برد و دارای دسترسی روت (root) است. اساسا این عمل به کاربر اجازه دسترسی به کل سیستم عامل و بخش‌های آن  را می‌دهد، و هر چیزی روی اندروید شما را سفارشی می‌کند یعنی کارایی آن را بالا می‌برد.

همچنین با روت کردن می‌توانید محدودیت‌هایی که سازنده گوشی در دستگاه ایجاد کرده را دور بزنید، می‌توانید برنامه‌های بیشتری را نصب کنید، کاری کنید که پردازنده گوشی بیشتر یا کمتر کار کند، یا اصلا سیستم عامل خود را عوض کنید و نرم‌افزارهای پیش‌فرض خود را نصب و یا حذف کنید و …

روند این کار به گونه‌ای است که باید از نرم افزار کنونی خود بک آپ بگیرید و rom جدید نصب کنید.(نسخه اصلاح شده اندروید)

اساسا چند نکته منفی در روت کردن گوشی وجود دارد (معایب)

یک : از بین رفتن گارانتی دستگاه

برخی از شرکت‌ها روت کردن را بهانه‌ای می‌دانند تا گوشی شما را در مقابل آسیب‌ها ساپورت نکنند در نتیجه گارانتی به  گوشی شما تعلق نخواهد گرفت؛ البته در نظر داشته باشید، هر زمان که اختیار کنید می‌توانید گوشی خود را آنروت کنید،  چنانچه دستگاه شما نیاز به بازگشت به شرکت برای تعمیر را داشت، می‌توانید به راحتی بک آپ rom اصلی خود را که درست کردید، فلش کنید. و هرگز کسی متوجه نخواهد شد که شما دستگاه خود را روت کرده‌اید . البته برخی از گوشی‌های هوشمند در صورت روت شدن به صورت سخت‌افزاری تغییراتی در خود ایجاد می‌کنند که با آن‌روت کردن گوشی نیز نمی‌توانید به حالت اولیه بازگردید.

دو : آسیب زدن به دستگاه

با این کار احتمال آسیب پذیری دستگاه  افزایش پیدا خواهد کرد، و فایل‌های پارتیشن آسیب غیرقابل بازگشت خواهند یافت که تنها راه اجتناب از این اتفاق رعایت احتیاط  و دقت کامل حین انجام کار است.

سه : خطرات امنیتی

بسته به نوع برنامه و یا سرویسی که در دستگاه خود استفاده می‌کنید این خطرات ممکن است در گوشی پدیدار شوند،  روت کردن ممکن است خطرات آسیب پذیر امنیتی را بالا ببرد برای مثال گوگل ممکن است سرویس Google Walle را برای دستگاه‌های روت شده پشتیبانی نکند.

چهار: روت کردن آپدیت OTA را از بین خواهد برد

گوشی‌هایی که روت می‌شوند دیگر در بخش System Update به‌روز رسانی اندروید را دریافت نمی‌کنند و به صورت OTA قابل آپدیت نیستند.

چگونه می‌توان روت کرد؟

برنامه‌های روت که در ماه‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند

Towelroot

KingRoot

CF auto root  برای گوشی‌های “سامسونگ”

Root Genius

این برنامه‌ها گوشی را خیلی سریع و راحت روت می‌کنند، و با گوشی‌های اندرویدی سازگار هستند.

البته باید گفت که روش‌های ذکر شده برای اندروید بالاتر از ۵٫۱ جواب نخواهد داد مثلا Galaxy S6  و Galaxy S7

اگر گوشی شما با برنامه‌های توصیه شده سازگار نیست، باید زمان بیشتری برای این کار صرف کنید و  باید گفت بهترین روش برای این کار XDA Developers Forum است. مطمئن باشید که بهترین روش برای  روت کردن دستگاه خود را در اینجا خواهید یافت.

آماده کردن دستگاه برای روت کردن

ابتدا باید از هر آنچه که برای شما مهم است بک آپ بگیرید، به خصوص اینکه شما حتما باید از rom فعلی قبلا از هرگونه فلشی بک آپ بگیرید.

برقرار بودن ارتباط اینترنتی

فعال بودنUSB debuging در بخش Developer option جهت روت از طریق کامپیوتر (برای فعال کردن این بخش ۷ بار گزینه‌ی Build Number در بخش About گوشی را لمس کنید)

  • نصب کردن ابزار Android SDK : بعضی از روش‌های روت کردن اندروید نیاز به نصب کردن ADB و Fastboot دارند

Kingroot

یکی از بهترین برنامه‌های روت گوشی است. این برنامه که دو نسخه‌ی اندرویدی و ویندوزی دارد قادر است تا گوشی شما را هم از طریق رایانه و هم از داخل گوشی موبایل روت کند. نسخه‌های اندرویدی، که این برنامه قادر به روت کردن آن‌ها خواهد بود عبارتند از اندروید ۲.۲ / ۲.۳ / ۴ / ۴.۳ / ۴.۴ / ۵ و ۵.۱ که تعداد بسیار زیادی از گوشی‌های موبایل را شامل می‌شود. برنامهKINGROOT  تنها بر روی نسخه‌ی ۴ یا بالاتر اندروید قابل نصب و اجرا خواهد بود به همبین دلیل اگر قصد روت کردن گوشی‌هایی با اندروید ۲.۲ یا ۲.۳ را دارید به ناچار باید از نسخه‌ی کامپیوتری این برنامه استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید با نصب این برنامه در گوشی خود و اتصال  اینترنتی آن با  گوشی خود تنها با یک لمس  دستگاه خود را روت کنید.

دستگاه هایی که king root آنها را روت میکند:

Google/Nexus

HTC

Huawei

LG

Samsung

Sony

ZTE

Root Genius

این برنامه نیز مانند برنامه قبلی، هم از نسخه‌ی اندرویدی و هم از نسخه‌ی ویندوزی برخوردار است.

هنگام روت با این برنامه اگر مدل گوشی شما شناسایی نشد یا بعد از کلیک روی گزینه‌ی روت هیچ اتفاقی نیفتاد، یک اپلیکیشن تغییر آی‌پی را اجرا کرده و بعد از اطمینان از فعال بودن آن، یک بار دیگر عملیات را انجام دهید.

و اما مزیتی که این برنامه نسبت به سایر برنامهها دارد نمایش لیستی قطعی از تلفن‌های پشتیبانی شده است. معمولا در اپلیکیشن‌های روت تنها شاهد نسخه‌های مختلف اندروید هستیم که پشتیبانی از روت آن‌ها تایید شده است. اما این موضوع در رابطه با Root Genius متفاوت است و دستگاه‌های تست شده با ذکر نام و نسخه‌ی اندروید در سایت این برنامه قرار گرفته‌اند. البته نبود یک گوشی در این لیست دلیل بر عدم پشتیبانی شدن آن نیست و این لیست تنها گوشی‌های تست شده را به کاربران نمایش خواهد داد.

برای اطمینان از روت شدن کامل دستگاه خود یک برنامه RootChecker را دانلود و نصب کنید .

CF auto root

اگر از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از CF auto root به راحتی هرچه تمام‌تر گوشی خود را روت کنید. برای انجام اینکار شما به نصب بودن درایورهای گوشی و نرم‌افزار ODIN v3.09 نیاز خواهید داشت. از آنجایی که انجام این روش نیازمند وصل بودن گوشی به کامپیوتر است باید USB debuging را نیز در بخش Developer option گوشی فعال کنید.

از پوشه EFS گوشی سامسونگ خود یک پشتیبان تهیه کنید؛ چرا که حاوی اطلاعات مهمی راجب گوشی و کارکرد آن است، و ممکن است بعد از روت کردن گوشی محتویات آن پاک شود و آنتن شما از بین برود.

تنها روش تهیه نسخه پشتیبان استفاده از کاستوم ریکاوری TWRP است، با ورود به محیط کاستوم ریکاوری TWRP به بخش Backup رفته و با انتخاب EFS از این پوشه فایل پشتیبان تهیه کنید (نحوه Restore کردن نیز به همین صورت خواهد بود با این تفاوت که به جای بخش Backup باید به بخش Restore مراجعه کنید)

Towelroot

یکی از آسانترین روش‌های روت کردن که در اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی جواب می‌دهد  Towelroot است. این برنامه برای گوشی‌های AT&T Samsung Galaxy S5 X طراحی شده است البته نه همه آن‌ها. مخصوصا اینکه بعضی از گوشی‌های موتورولا و HTC با این روش جواب نخواهند گرفت.

برخلاف سایر برنامه‌های روت گوشی که نیاز به دانلود و نصب برنامه روی کامپیوتر و یا یا دستورات ADB ندارند در واقع این برنامه نیازی به نسخه کامپیوتری ندارد و تنها با نصب آن می‌توانید هر دستگاهی را روت کنید. تنها ضعف این برنامه این است که دستگاه‌هایی که کرنل ۲۰۱۴ دارند یعنی قبل از این سال ساخته شده اند و ورژن قدیمی دارند را روت نمی‌کند. برای اینکه این برنامه شروع به کار کند شما باید تمام برنامه‌هایی که از منبع ناشناخته نصب شده‌اند را غیر فعال کنید.

مطالب مشابه :

راه حل چهار مشکل رایج گوشی های جدید

مطالب مرتبط